|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 7VZAS
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
7VZAS
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Education and society
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět se zabývá aktuálními trendy a problémy vzdělávání. Jejich koncept opírá o sociálně-historický kontext, chápání vzdělávání ve společnosti, jeho pojetí a přesah do společenského vývoje. V úvodu zasadí vzdělávání do společensko-historického kontextu od dob Kosmovy kroniky přes učení Jana Amose Komenského, zavedení povinné školní docházky Marií Terezií, zřízení prvního dívčího gymnázia ve střední Evropě (Minerva) až po Boloňský proces. Následně představí základní teorie (strukturální funkcionalizmus, teorii konfliktu a interakcionizmus), ze kterých bude následně vycházet v další části. Ta se bude věnovat aktuálním problémům zaměřeným na inkluzivní vzdělávání, masifikaci vzdělávání, celoživotní vzdělávání, digitalizaci ve školství, média ve vztahu ke vzdělávání a jejich působení ve sféře socializace, otázka rovných příležitostí ve vzdělávání, internacionalizace.
|
Requirements on student
|
Aktivní přístup při přípravě na obrácené přednášky, aktivní účast na seminářích, týmová spolupráce.
Semestrální párová práce.
Skupinová a párová prezentace, argumentace a diskuze.
Sebeevaluace a evaluace páru.
|
Content
|
1. Úvod do historicko-společenského kontextu předmětu, informace k organizaci výuky
2. - 3. Společnost a vzdělání od starověku, raného přes vrcholný po pozdní středověk po novověk - práce týmů na posterech - (převrácená přednáška - domácí příprava; seminář)
4. Společnost a vzdělání v moderní době (převrácená přednáška - domácí příprava; seminář)
5. Společnost a vzdělání v kontextu sociologických směrů a teorií - funkcionalismus, konfliktualismus, interakcionismus a soudobé teorie (př. kulturní kapitál, teorie jazykových kódů, teorii konfliktu atd.), stratifikace společnosti + seminární část "COBY/KDYBY" (kombinovaná přednáška se seminářem)
6. Společnost a vzdělání ve 20. století - Boloňský proces (kombinovaná přednáška se seminářem)
7. Masifikaci vzdělávání, celoživotní vzdělávání (LLL) - diskuzní seminář
8. Digitalizaci ve školství, média ve vztahu ke vzdělávání a jejich působení ve sféře socializace - diskuzní seminář
9. Otázka rovných příležitostí ve vzdělávání, inkluzivní vzdělávání - diskuzní seminář
10. Společnost a vzdělání ve 21. století - vzdělávací systémy
11. Gamifikace vzdělávání; Hybridizace vzdělávání - diskuzní seminář
12. Internacionalizace, deformalizace vzdělávání, úloha vědy ve vzdělávání - diskuzní seminář
13. Vyhodnocení předmětu, vyhodnocení párové spolupráce, sebereflexe a evaluace
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Boloňský proces a Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání
(European Commission)
-
Basic:
European Commission. EEA. 2023.
-
Basic:
European Commission. EHEA. 2023.
-
Basic:
EPALE - Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě
(European Commission)
-
Basic:
EURIDICE
(European Commission)
-
Basic:
European Education Area
(European Commission)
-
Basic:
Prokop, D. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé. Brno: Host, 2022. ISBN 978-80-275-0308-7.
-
Recommended:
Evropa v lavicích. Evropa v datech.
(Boček, J.)
-
Recommended:
Ryan, R.M., Deci, E.L. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness.. New York, London: The Guilford Press., 2017. ISBN 9781462528769.
-
Recommended:
Školský zákon
(MŠMT)
-
Recommended:
The Use of Gamification in Distance Education: A Web-Based Gamified Quiz Application
(Şahin, Y. L. et al.)
( DOI: DOI: 10.17569/tojqi.329742 )
-
Recommended:
Value of the gamification market worldwide in 2015 and 2020 (in billion U.S. dollars)
(STATISTA.)
-
Recommended:
Vzdělávací soustava
(MŠMT)
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Hand-out completion for the lesson
|
12
|
Homework for lessons
|
26
|
Being present in classes
|
26
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
22
|
Source stuying
|
4
|
Secondary literature studying
|
14
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
6
|
Total
|
110
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studující diskutují o tématech vzdělávání v kontextu historického a společenského vývoje.
Studující dokáží vysvětlit zkratky ECTS, EHEA, ERA, EQF, DigCompEdu, dokáží interpretovat základní obsah a kontext Boloňského procesu.
|
Skills - skills resulting from the course: |
Studující dokáží posoudit faktory ovlivňující vzdělávání v národním a evropském kontextu. Studujíc jsou schopni charakterizovat současné fenomény vzdělávání společnosti, vést o nich diskuzi a vyvozovat a argumentovat dílčí závěry. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIA4 - Preparation for lessons |
IC17 - Oral self-reflection |
IIB23 - Poster |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B8 - Reversed lecture |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B1 - Discussion |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
G1 - Group and cooperative learning |
G5 - Critical thinking |
E2 - Situational methods |
E3 - Staging and simulation methods |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|