|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 1VMP2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
1VMP2
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Research methods and techniques in pract
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Research methods and techniques in practice 2
|
Accredited / Credits
|
Yes,
7
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Tutorial
1
[Hours/Week]
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je objasnit studujícím vybrané metody a techniky kvalitativního výzkumu. Úvodem je vysvětlena povaha sociálních jevů a metodologie kvalitativního zkoumání, jsou definovány základní kvalitativní výzkumné techniky. Pomocí praktických cvičení se studující učí tyto znalosti aplikovat. Studující se také učí definovat problémovou situaci a zvolit adekvátní postupy pro získání relevantních informací.
|
Requirements on student
|
Úspěšné absolvování předmětu předpokládá aktivní účast ve výuce, plnění dílčích úkolů, včetně jejich prezentace a odevzdání v termínu stanoveném na začátku semestru. Předmět je zakončen ústní zkouškou.
|
Content
|
1. Povaha sociálních jevů v kontextu kvalitativního výzkumu
2. Kvalitativní výzkumná strategie
3. Výběr vzorku a výzkumný terén
4. Pozorování, zúčastněné a nezúčastněné pozorování
5. Rozhovor
6. Individuální rozhovor
7. Ohniskové skupiny
8. Metody analýzy kvalitativních dat
9. Zakotvená teorie
10. Obsahová analýza
11. Diskurzivní analýza
12. Psaní výzkumné zprávy
13. Prezentace výzkumných výsledků
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
MIŠOVIČ, J. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON. 2019.
-
Basic:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ. K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2014.
-
Basic:
NOVOTNÁ, H.; ŠPAČEK, O.; ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, UK., 2019. ISBN 978-80-7571-025-.
-
Recommended:
HÁJEK, M. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: SLON. 2014.
-
Recommended:
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. A KOL. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. 2013.
-
Recommended:
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. 2006.
-
Recommended:
DENZIN, N.K., LINCOLN, Y.S. The Sage handbook of qualitative research. Los Angeles: SAGE. 2018.
-
Recommended:
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert. 1999.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
25
|
Preparation for an exam
|
30
|
Self-tutoring
|
26
|
Other
|
10
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
26
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
14
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
10
|
Being present in classes
|
39
|
Total
|
180
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Předpokladem pro zapsání předmětu je úspěšné zvládnutí předmětu KSE/1VMP1 |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studující jsou schopni posoudit povahu sociálních jevů a rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem. Má přehled o šíři zdrojů, kterých lze v kvalitativním výzkumu použít. Využívá znalost etap a postupů kvalitativního výzkumu od formulování výzkumných otázek po validaci závěrů. Umí diferencovat mezi dílčími výzkumnými metodami a technikami. |
Skills - skills resulting from the course: |
Studující umí formulovat výzkumnou otázku, výzkumný cíl.
Studující umí navrhnout výzkumný projekt a odlišit jednotlivé výzkumné etapy.
Studující aplikuje vybrané metody a techniky kvalitativní výzkumné strategie. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC6 - Oral examiantion |
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
B1 - Discussion |
D6 - Practice and creation of social skills |
|
|
|
|