|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 1SPUI
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
1SPUI
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Digital society and artificial intellige
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Digital society and artificial intelligence
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Tutorial
1
[Hours/Week]
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je studujícím uceleně předestřít problematiku digitální společnosti a umělé inteligence od etického a právního rámce a dopadu, přes představení digitálních nástrojů, jejich generací a možností využití s praktickým nácvikem, po cílené zamyšlení nad příležitostmi a hrozbami pronikání AI do společnosti. V závěru se objevuje aktuální téma kybernetické bezpečnosti. Předmět je postaven na praktickém sdílení zkušeností pedagogů, odborníků z různých odvětví praxe a studujících.
|
Requirements on student
|
Pro úspěšné zvládnutí kurzu musí studující splnit následující požadavky:
- aktivní účast v seminářích a cvičeních (minimální účast 80 %)
- k zápočtu musí prokázat schopnost vytvořit a obhájit mini projekt ve skupině k vybranému tématu
digitální společnosti
|
Content
|
1. Klíčové společenské digitální nástroje a pojmy v životě, v práci, v rozvoji člověka - definice základních pojmů
Artificial intelligece (AI)
Generative Pre-trained Transformer (GPT)
Virtual Reality (VR)
Augmentend Reality (AR)
Mixed Reality (MR)
eXtended Reality (XR)
Robotic process automation (RPA)
Free a open-source software ve vzdělávání
aplikace
kybernetická bezpečnost
aj.
2. Digitální společnost a umělá inteligence definice, etické a právní aspekty
- přínosy a rizika vyplývající z existence AI, a to jak z pohledu vlastní AI, tak jejího aktivního ovlivňování lidmi
(reinforced learning)
- digitální technologie a AI v kontextu tzv. dvojí tranzice, tj. tzv. přechod digitální a přechod zelený
3. Aktuální úroveň AI
od jednoduchých rozpoznávacích nástrojů až pro samorozhodující, optimalizační nástroje (reinforced
learning)
4. Ovlivnění a přínosy běžného života člověka ze strany AI
- jak se liší klasické programy od programů využívajících strojového učení
- jaké jsou rozdíly mezi specifickou a všeobecnou umělou inteligencí, podmínky, za nichž mohou jednotlivé
varianty fungovat (požadavky na informace, na výkon techniky aj.)
5. Příležitosti AI pro podniky a podnikání
6. Příležitosti AI ve veřejných službách
7. AI jako prevence dezinformací a přínos pro bezpečnost a ochranu
8. Nedostatečné využívání a nadužívání AI, kdo je za AI zodpovědný, kdo nese vinu za škody způsobené AI
9. Vliv AI na transparentnost společnosti, hrozby AI pro základní práva člověka a demokracii
10. Dopad AI na pracovní místa, její vliv na změnu pracovního trhu a hospodářskou soutěž a
konkurenceschopnost
11. Aktuální příklady nástrojů postavených na AI, včetně GPT včetně rozdílů mezi jednotlivými generacemi
- jak tyto nástroje efektivně používat
- kde mohou pomoci
- jaké odpovědi či řešení od nich vzhledem k principům jejich fungování můžeme očekávat
- jakou míru rizika pro nás mohou představovat
12. Bezpečnostní rizika, kybernetická bezpečnost
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
Ing. Mgr. Karel Hlaváček, Ph.D. ,
-
Tutorial lecturer:
Ing. Kamil Košťál, MBA (50%),
Mgr. Pavlína Tassanyi (50%),
-
Seminar lecturer:
Ing. Mgr. Karel Hlaváček, Ph.D. (25%),
Ing. Kamil Košťál, MBA (30%),
Mgr. Pavlína Tassanyi (45%),
|
Literature
|
-
Basic:
Co je umělá inteligence a jak ji využíváme?. Zpravodajství Evropský parlament. 2021.
-
Basic:
Umělá inteligence: rizika i příležitosti
-
Basic:
WHITE PAPER On Artificial Intelligence - A European approach to excellence and trust
-
Recommended:
Artificial Intelligence ante portas: Legal & ethical reflections
(Kritikos, M.)
-
Recommended:
Štětinová, B., Bernat, L., Löffler, V. BIG DATA a umělá inteligence pro manažery Praktický návod, jak držet krok s dobou v 21. století. Karlovy Vary: Vladimír Löffler, 2021. ISBN 9788090822641.
-
Recommended:
Digitální technologie a umělá inteligence v kontextu dvojí tranzice
(Kruliš, K., Havlíček, P.)
-
Recommended:
Russell, S. J. Jako člověk umělá inteligence a problém jejího ovládání. Praha, ARGO, 2021. ISBN 9788073638108.
-
Recommended:
Zandl. P. Mýty a naděje digitálního světa Vše, co potřebujete vědět o kryptoměnách, umělé inteligenci a dalších převratných technologiích. Brno: Jan Melvil Publishing, 2022. ISBN 9788075551764.
-
Recommended:
Tvrdý, F. Turingův test filozofické aspekty umělé inteligence. Praha, Togga, 2014. ISBN 9788074760433.
-
Recommended:
Horák, F., Kolaříková, L. Umělá inteligence & právo. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2020. ISBN 9788075987839.
-
Recommended:
O'Reilly, T. WTF? Co přinese budoucnost a jak ji přežít. Brno: Jan Melvil Publishing, 2018. ISBN 9788075550552.
-
Recommended:
Tegmark, M. Život 3.0 člověk v éře umělé inteligence. Praha, ARGO, 2020. ISBN 9788073639488.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Other
|
28
|
Scientific text studying in a foreign language
|
6
|
Scientific text studying in the Czech language
|
6
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Homework for lessons
|
10
|
Being present in classes
|
36
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
6
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
6
|
Hand-out completion for the lesson
|
12
|
Total
|
120
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studující ovládají základní terminologii užívanou ve spojení s digitalizací a umělou inteligencí. Aplikují argumentační strategie k doložení etického rozměr pronikání AI do společnosti. Jsou schopni posoudit nutnost rozvoje kybernetické bezpečnosti. |
Skills - skills resulting from the course: |
Studující jsou schopni identifikovat příležitosti a hrozby AI. Umí využít vybrané nástroje AI a demonstrovat jejich činnost. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC9 - Practical examination (presentation of professional skills such as singing, instrumental, choirmaster, occupational-technical, fine-art, etc.) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
B4- Socratic dialogue |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
D6 - Practice and creation of social skills |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
G1 - Group and cooperative learning |
|
|
|
|