|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 1SKAN
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
1SKAN
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Social and Cultural Anthropology
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
2
[Hours/Week]
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Obsahem předmětu je objasnění specifických aspektů, které se týkají problematiky kulturní a sociální antropologie a získání orientace potřebné k hlubšímu chápání člověka jako předmětu studia v kulturní a společenské realitě. Posluchači budou vedeni k pochopení základních mechanismů a funkcí spojených se sledovanou problematikou.
|
Requirements on student
|
Předmět je uzavřen zkouškou. Podmínkou vykonání zkoušky je základní orientace ve sledované problematice a kvalitní splnění úkolů dle pokynů vyučujícího. Hodnocena bude aktivní účast v rámci jednotlivých přednášek, zvládnutí orientace ve sledované problematice, schopnost argumentace, diskuse a samostatného tvůrčího uvažování.
|
Content
|
1. Vznik antropologie jako vědecké disciplíny a její vývoj. Předmět bádání v sociální a kulturní antropologii a vzájemný vztah mezi britskou, americkou a francouzskou tradicí.
2. Metody antropologického výzkumu s důrazem na metodu zúčastněného pozorování a zhuštěný popis.
3. Hlavní směry v sociální a kulturní antropologii a jejich nejvýznamnějších představitele. Vztah sociální a kulturní antropologie k národopisu a ostatním vědeckým disciplínám.
4. Definice kultury a jejich geneze. Jazyk jako metafora kultury a podoby jazykového a kulturního relativismu.
5. Náboženství, mýtus, rituál, ideologie jako prostředek udržování samozřejmosti žitého světa a sociální soudržnosti.
6. Problematika kulturních univerzálií. Posvátné, profánní a valorizace prostoru a času v archaických a předmoderních kulturách.
7. Magické myšlení a sociální praktiky v předmoderní, moderní a postmoderní kultuře.
8. Narativní žánry v předmoderní, moderní a postmoderní kultuře. Slovesný folklor a jeho konstruktivní rozměr.
9. Kolonialismus, etnocentrismus a konstrukce rasy. Pojem národa a nacionalismu.
10. Tradice a vynalézání tradic. Tradicionalismy v době tekuté modernity.
11. Příbuzenské systémy a jejich proměny, konstrukce genderových identit.
12. Problém reprezentace v antropologických výstupech. Diskurzivní strategie a stylistické figury v antropologickém psaní.
13. Antropologie neoliberalismu a mocenských vztahů v globalizovaném a medializovaném světě.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
SOUKUP, V. Antropologie. Teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8.
-
Basic:
DACÍK, T. Člověk a rasa. Brno: CERM, 2001. ISBN 80-7204-216-5.
-
Basic:
SOUKUP, V. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3.
-
Basic:
BUDIL, I.T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Basic:
ELIADE, M. Mýtus o věčném návratu. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-388-9.
-
Basic:
VAN GENNEP, A. Přechodové rituály. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-178-6.
-
Basic:
JAKOUBEK, M., HIRT, T. Romové. Kulturologické etudy. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. ISBN 978-80-86473-83-3.
-
Basic:
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2000. ISBN 80-7203-124-4.
-
Basic:
MURPHY, F.R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-86429-25-3.
-
Basic:
COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-385-4.
-
Recommended:
DOUGLAS, M. Čistota a nebezpečí. Analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern, 2014. ISBN 978-80-87580-91-2.
-
Recommended:
MAUSS, M. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-77-X.
-
Recommended:
ERIKSEN, T.H. Etnicita a nacionalismus. Antropologické perspektivy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Recommended:
GEERTZ, C. Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-89-3.
-
Recommended:
ELIADE, M. Posvátné a profánní. Praha: Česká křesťanská akademie, 1994. ISBN 80-85795-11-6.
-
Recommended:
MALINOWSKI, B. Sex a represe v divošské společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-76-2.
-
Recommended:
ERIKSEN, T.H. Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Recommended:
FRAZER, J.G. Zlatá ratolest. Praha: Československý spisovatel, 2012. ISBN 978-80-7459-088-7.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Scientific text studying in the Czech language
|
40
|
Self-tutoring
|
40
|
Preparation for an exam
|
45
|
Total
|
151
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student se bude po absolvování této disciplíny orientovat v kulturně sociální problematice, s důrazem na postavení a úlohu člověka jako sociokulturní bytosti v každodenní realitě. Naučí se vnímat kulturu jako fenomén utvářený člověkem i jako jev člověka utvářející a formující. Získá přehled o jednotlivých antropologických paradigmatech i o všeobecných základech sociokulturní antropologie, společně s hlubším vhledem do vybraných aspektů a témat sociokulturně antropologické problematiky. |
Skills - skills resulting from the course: |
Student dovede identifikovat základní skryté projevy kultury v různých oblastech sociálního života a v rámci sociálně vytvářené a reprodukované samozřejmosti. Dokáže reflektovat kulturní pozadí vnímaných rozdílů mezi "vlastním" a "cizím". Umí kriticky rozebírat projevy současné populární kultury vzhledem k jejich podílu na vytváření sociálně sdílených realit. Dokáže reflektovat pojmový aparát vlastního přirozeného i odborného jazyka vzhledem k jeho pragmatickému rozměru. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC6 - Oral examiantion |
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison) |
IIB16 - Essay / reflection essay / disputation |
IIB25 - Seminar work / report |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B3- Lecture based on problem exposition |
E1 - Heuristic, exploration, research methods |
F7 - Creation of expert documentation |
G5 - Critical thinking |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
|
|
|
|