|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 1PERP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
1PERP
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Personnel processes - basics of HR
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
7
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Tutorial
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
KSE/1PPZP
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem výuky je seznámit studující s personální prací v organizaci, umožnit jim orientaci v personálních činnostech a jejich praktické aplikaci v souladu s etickými a právními normami. Předmět by studujícím měl usnadnit také adaptaci v budoucím profesním životě a jejich rozhodování o možné postgraduální specializaci. Studující získávají základy pro rozvíjení dovedností uplatnitelných v personálních činnostech a seznámí se se způsoby jejich rozvíjení.
Pro lepší pochopení komplexnosti tématu studující prezentují dosažené výsledky učení v rámci sdružené ústní závěrečná komisionální zkouška (spolu s předměty KSE/1FKSR a KSE/1MRRK) formou přípravy a obhajoby případové studie.
|
Requirements on student
|
Pro úspěšné zvládnutí kurzu musí studující splnit následující požadavky:
- aktivní účast v seminářích
- prokázat schopnost vytvořit personální projekt ve skupině
- prokázat schopnost kriticky posoudit realizovatelnost vytvořených personálních strategií
- minimální účast 80%
Zakončení předmětu probíhá formou praktické ústní sdružené komisionální zkoušky - příprava a obhajoba zadané případové studie - společně s předměty Firemní kultura a strategie řízení firmy (KSE/1FKSR) a Motivace, řízení pracovního výkonu a rozvoj kariéry (KSE/1MRRK).
|
Content
|
- Personální řízení a jeho úloha v organizaci. Historie personální práce. Personální útvary, personální práce - - postavení a specifické úkoly v rámci organizace.
- Personální strategie, personální plánování - pracovníci a činnosti.
- Analytické metody v personální práci - PEST, SLEP aj.
- Analýza práce, popisy pracovních míst, hodnocení práce. Profesiografie a její konkretizace v sociální práci.
- Proces získávání pracovníků. Vnější a vnitřní zdroje, užívané metody a formy a jejich efektivita.
- Výběr pracovníků. Proces a metody výběru. Kritéria výběru, validita a predikce výběru.
- Přijímání a adaptace pracovníků. Forma, obsah a proces.
- Řízení pracovního výkonu.
- Hodnocení zaměstnanců - metody. Hodnotící rozhovory.
- Assessment centre a development centre.
- Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v organizaci. Identifikace vzdělávacích potřeb.
- Odměňování - formy, faktory. Benefity.
- Ukončení pracovního poměru, propouštění - příčiny, důsledky. Outplacement.
- Péče o pracovníky. Pracovní podmínky, pracovní doba, pracovní prostředí. Bezpečnost práce a ochrana zdraví pracovníků.
- Zaměstnanecké vztahy v organizaci, postavení odborových organizací, kolektivní vyjednávání,
- Zaměstnanecké poradenství.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
ŽUFAN, J. Moderní personalistika ve službách. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-947-0.
-
Basic:
URBAN, J., STÝBLO, J., VYSOKAJOVÁ, M. Personalistika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-627-1.
-
Basic:
ŠIKÝŘ, M. Personalistika pro manažery a personalisty. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 80-2475-870-9.
-
Basic:
KOCIÁNOVÁ, R. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2497-3.
-
Basic:
ARMSTRONG, M. Personální management. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7.
-
Basic:
WAGNEROVÁ, I. Psychologie práce a organizace: nové poznatky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.
-
Basic:
BARTÁK, J. Řízení lidí v organizacích. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3823-4.
-
Basic:
ARMSTRONG, M., TAYOR, S. Řízení lidských zdrojů - Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5258-7.
-
Basic:
HORVÁTHOVÁ, P., BLÁHA, J., ČOPÍKOVÁ, A. Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-430-1.
-
Basic:
KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-288-8.
-
Basic:
VRABCOVÁ, P. Strategický management lidských zdrojů - moderní trendy v HR. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-271-3675-9.
-
Recommended:
PLHÁKOVÁ, A., DOSTÁL, D., ZÁŠKODNÁ, T. Hollandova typologie profesních zájmů ve vztahu k doménově specifické kreativitě. Praha: Československá psychologie. 2015, ISSN ISSN 0009-062.
-
Recommended:
GRUBER, J., KYRIÁNOVÁ, H., FONVILLE, A. Kvalitativní diagnostika v oblasti lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5263-1.
-
Recommended:
KOUBEK, J. Personální práce v malých a středních firmách. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3823-9.
-
Recommended:
URBAN, J. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-863-9546-3.
-
Recommended:
SEITL, M. Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4513-7.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Preparation for an exam
|
25
|
Homework for lessons
|
15
|
Other
|
20
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
5
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
12
|
Scientific text studying in the Czech language
|
24
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
17
|
Being present in classes
|
52
|
Total
|
170
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studující identifikuje personální strategie, rozlišuje personální útvary a popisuje personální práci. Využívá analýzu v personálních činnostech. Navrhuje personální plány. |
Skills - skills resulting from the course: |
Studující aplikuje diagnostické dovednosti rozpoznávat a mapovat zejména v oblasti sociodemografie a analýzy práce, včetně popisů pracovních činností. Kategorizuje jednotlivé personální činnosti. a Zdokonaluje své manažerské kompetence, včetně selfmanagementu. Prezentuje seminární úkoly individuální i skupinové s využitím didaktické techniky. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison) |
IIA6 - Project (outcome of project education) |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC6 - Oral examiantion |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
G1 - Group and cooperative learning |
E6 - Project education |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
E2 - Situational methods |
A1 - Lecture |
|
|
|
|