|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 1GSVS
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
1GSVS
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Introduction gender, sexuality, age and
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Long Title
|
Introduction gender, sexuality, age and society
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Gender, sexualita a věk jsou fenomény, které představují nové výzvy společnosti 21. století. Zkoumání těchto fenoménů vyžaduje nové teoretické a empirické přístupy. Cílem kurzu je představit studujícím odvětví společenských věd zabývající se aktuálními tématy vztahujícími se k genderu, sexualitě a věku.
|
Requirements on student
|
Předmět je uzavřen zápočtem. Od studujících se očekává aktivní účast v hodinách, prezentace terénní práce, splnění úkolů a navození diskuze k jejímu obsahu.
|
Content
|
1. Úvod do problematiky
2. K dějinám disciplíny
3. Gender: vymezení
4. Genderové role
5. Mužská vs. ženská sociální identita, sociální řád
6. Sexualita
7. Společenské instituce: rodina a gender
8. Společenské instituce: vzdělání a gender
9. Společenské instituce: trh práce a gender
10. Věk, věkové normy
11. Společnost a stárnutí
12. Gender, sexualita, věk a media
13. Závěrečná shrnutí
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Culture, Society and Sexuality
(Richard Parker, Peter Aggleton)
-
Basic:
Introduction to Women, Gender, Sexuality Studies
(MILIANN KANG, DONOVAN LESSARD, LAURA HESTON, AND SONNY NORDMARKEN)
-
Basic:
BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. Praha, 2000. ISBN 8071847755.
-
Basic:
Ann Oakley. Pohlaví, gender a společnost. Praha, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Recommended:
Stárnutí, věk a diskriminace. Nové souvislosti
(Lucie Vidovičová)
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Preparation for a credit test
|
10
|
Homework for lessons
|
12
|
Scientific text studying in a foreign language
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
10
|
Other
|
4
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
20
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
2
|
Semestral work
|
26
|
Being present in classes
|
26
|
Total
|
120
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Žádné specifické předpoklady. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studující ovládá základní přehled informací o sociálních souvislostech genderu, sexuality a věku, porozumí jejich významů a vlivu společnosti (sociálních faktorů) na jejich zachování. |
Skills - skills resulting from the course: |
Studující jsou schopni posoudit mechanismy reprodukce genderu a věku ve společnosti. Aplikují teoretické poznatky pomocí empirických dat zaměřených na genderové role a věku. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC8 - Didactic test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
C1 - Observation of objects/phenomena/processes |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B4- Socratic dialogue |
B1 - Discussion |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
|
|
|
|