|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KSE / 1FIST
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KSE
/
1FIST
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Philosophy and Sociology of Technology
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
KSE/7FSTE
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět nabízí uvedení do základních pojmů a myšlenek týkajících se nových technologií a vědeckých přístupů z perspektivy filozofie a sociologie techniky. Jeho jádro tvoří otázky po povaze techniky a jejím vztahu ke společnosti a společenským hodnotám. V teoretické rovině reflektuje problém vymezení technologie, historickou roli techniky a etické důsledky různých technologických inovací. Klade také následující otázky: Jakým způsobem technologie proměňují svět? Je technika hodnotově neutrální, nebo v sobě nese určité hodnoty? Nacházíme se v historickém bodě, kdy nám o nás technologie řeknou více, než kolik jsme toho o sobě schopni zjistit sami?
|
Requirements on student
|
Studenti a studentky budou průběžné odevzdávat písemné přípravy ze zadané četby. Bude se jednat o filozofické a sociologické texty z oblasti dopadů a významu současných technologií na společnost. Podmínkou k udělení zápočtu bude odevzdání příprav zadané četby, aktivní účast ve výuce a vypracovaná esej na 4 normostrany.
|
Content
|
1) Úvod: základní pojmy, interpretační přístupy k technice, nové technologie, interdisciplinarita výzkumu technologií
2) Filozofické přístupy k analýze techniky: ontologie, gnozeologie, metodologie, vztah techniky a společnosti
3) Úvod do filozofie techniky: filozofie vědy, fenomenologie, hermeneutika, marxismus, konstruktivismus, pragmatismus
4) Dějiny myšlení o technice: antika, středověk, renesance, novověk, moderna, současnost
5) Etika techniky: jak rozhodovat?
6) Technologický determinismus
7) Společenský konstruktivismus techniky
8) Kritická teorie techniky, digitální práce a odcizení
9) Filozofie informace: hyperhistorie
10) Onlife: informační a komunikační technologie
11) Společenské dopady techniky: pomoc, zkáza, či instrument moci?
12) Post-humanismus a Smart society
13) Pro(ti)technické myšlení: romantismus, ekologická hnutí
14) Možnosti a perspektivy: emancipační rozměr technologií
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
FRIIS, Jan Kyre Berg Olsen, PEDERSEN, Stig Andur a Vincent F. HENDRICKS (eds.). Companion to the Philosophy of Technology. Malden: Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-1118346310.
-
Basic:
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: Jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3803-4.
-
Basic:
CHANDLER, David a Christian FUCHS (eds.). Digital Objects, Digital Subjects: Interdisciplinary Perspectives on Capitalism, Labour and Politics in the Age of Big Data. London: University of Westminster Press, 2019. ISBN 978-1912656202.
-
Basic:
BRYNJOLFSSON, Erik a Andrew McAFEE. Druhý věk strojů: práce, pokrok a prosperita v éře špičkových technologií. Brno: Jan Melvil Publishing, 2015. ISBN 978-80-87270-71-4.
-
Basic:
HARARI, Yuval N. Homo deus: stručné dějiny zítřka. Voznice: Leda, 2017. ISBN 978-80-7335-502-9.
-
Basic:
ALLMER, Thomas. Kritická teorie a sociální média: Mezi emancipací a komodifikací. Praha: Filosofia, 2019. ISBN 978-80-7007-578-4.
-
Basic:
ROSS, Alec. Obory budoucnosti. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-2881-9.
-
Basic:
FEENBERG, Andrew. Questioning Technology. New York: Routledge, 1999. ISBN 978-0415197557.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student se orientuje v základních filozofických a sociologických přístupech k reflexi techniky a technologií v moderních společnostech. |
Skills - skills resulting from the course: |
Student dokáže samostatně reflektovat fungování a dopady techniky a technologií v podmínkách současných společností. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Written assignment |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
|
|
|
|