|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRU / 05NEK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRU
/
05NEK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Neverbální komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
13 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRU/NEKOM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat komplexní přehled o neverbální komunikaci, jejím systému a prostředcích. Prezentace problematiky vychází ze současných světových tendencí a zohledňuje úroveň poznání nejrůznějších společenských a přírodních věd. Zvláštní důraz se klade na kulturní, situační a sociální specifika neverbální komunikace a na utváření individuálního rejstříku neverbálních prostředků. Prohlubují se znalosti komunikačních strategií a taktik i praktické dovednosti získané v jiných předmětech a potřebné k výkonu povolání při recepci i produkci neverbálních prostředků.
Plnohodnotná vědecká produkce v oblasti neverbální komunikace je v češtině omezená. Novější česká literatura se obsahově neliší od starší, která svojí komplexností odpovídá potřebám kurzu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet získává student za aktivní účast na výuce v rozsahu 60 %, za přípravu zadaných úkolů a za úspěšné zvládnutí závěrečného písemného testu.
|
Obsah
|
1. Pojem "sociální komunikace". Transakční model komunikace. Studium neverbální komunikace z pohledu společenských a přírodních věd (biologie, etologie, antropologie, psychologie, sociologie, medicíny, lingvistiky). 2. Systém neverbálních komunikačních prostředků: komponenty, principy jeho utváření a fungování. Dichotomie verbální a neverbální komunikace. 3. Faktory ovlivňující komunikační chování jedince v různých situacích. 4. Paralingvistika. 5. Posturologie. 6. Mimika. Okulesika. 7. Gestikulace. 8. Národní a historická specifika gestikulace. 9. Haptika. 10. Proxemika. 11. Chronemika. 12. Artefakty. Kolorika. Mutilační chováni. 13. Olfaktorika. Gastika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Müller, C. at all. Body - Language - Communication. Vil. 1, 2. Berlin, 2013. ISBN 9783110209624.
-
Základní:
Morris, D. Bodytalk. Řeč těla. Praha, 2004. ISBN 9788023738704.
-
Základní:
Tegze, O. Neverbální komunikace. Brno, 2003. ISBN 9788025101834.
-
Základní:
Černý, V. Řeč těla (neverbální komunikace pro obchodníky i běžný život). Praha. 2007.
-
Základní:
DeVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
-
Rozšiřující:
Hurst, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994.
-
Rozšiřující:
Vasilovčík-Šustová, T. Jak se domluvit s kojencem a batoletem. Praha, 2008. ISBN 9788024723365.
-
Rozšiřující:
Křivohlavý, J. Neverbální komunikace. Řeč pohledů, úsměvů a gest. Praha, 1988. ISBN cnb000040157.
-
Rozšiřující:
Kočetkov, V. V. Psichologija mežkuľturnych otnošenij. Moskva, 2002. ISBN 9785929200328.
-
Rozšiřující:
Mistrík, J. Vektory komunikácie. Bratislava, 1990.
-
Doporučená:
Brocki, M. Antropologia. Język ciała. Wroclaw. 2015.
-
Doporučená:
KLEIN, Z. Atlas semantickych gest. Praha, 1998. ISBN 9788086009216.
-
Doporučená:
Butovskaja. M. L. jazyk tela: priroda i kul'tura. Moskva, 2004. ISBN 5-89176-240-4.
-
Doporučená:
Meľnik, A. A. Jazyk žestov. Moskva, 2003. ISBN 9785170433230.
-
Doporučená:
Hrdlička, M. a kol. K verbální a neverbální komunikaci. Ostrava, 2004. ISBN 9788070426623.
-
Doporučená:
MORRIS, D. Lidský živočich. Knižní klub Balios, 1998. ISBN 80-7176-529-5.
-
Doporučená:
Ne toľko na slovach: Perevod neverbaľnych sredstv v ramkach salavjanskich kuľtur
(Vilímek, V.)
-
Doporučená:
Krejdlin, G. E. Neverbaľnaja semiotika: Jazyk tela i jestestvennyj jazyk. Moskva, 2004. ISBN 9785867931940.
-
Doporučená:
Poyatos, F. Nonverbal Communication across disciplines. Vol. I: Culture, sensory interaction, speech, conversation. Amsterdam, 2002. ISBN 9781556197536.
-
Doporučená:
Ekman, P. Odhalené emoce. Praha, 2015. ISBN 978-80-87270-81-3.
-
Doporučená:
Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
Doporučená:
ŠKVARENINOVÁ, O. Rečová komunikácia. Bratislava, 2004.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Rozhovot lékaře s pacientem. Brno, 1995. ISBN 9788070131879.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium sekundární literatury
|
4
|
Studium pramenů
|
6
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
4
|
Příprava na test
|
8
|
Samostudium
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná strukturu prostředků neverbální komunikace, vzájemné vztahy verbální a neverbální komunikace a umí používat odbornou terminologii při popisu neverbálních signálů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student si umí všímat neverbálních signálů, umí analyzovat neverbální chování a usuzovat na stav komunikanta i na jeho vztah ke sdělovanému obsahu. Umí lépe zvládat vlastní produkci neverbálních prostředků.
Student si umí všímat mezikulturních rozdílů v komunikaci a předejít chybné interpretaci.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Slovní hodnocení |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|