|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KRO / 7SP5X
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KRO
/
7SP5X
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Spanish 5 (B1)
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Written
|
Type of completion
|
Written
|
Time requirements
|
practical class
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech, Spanish
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
3 / 25
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech, Spanish
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KRS/7SP5X
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je prohloubit u studentů znalosti španělského jazyka. Student se bude pohybovat ve složitějších komunikačních situacích, pro které bude nutno zvládnout především systém slovesných časů a příslovečných určení a bude rozvíjet své jazykové kompetence získané předchozím studiem španělského jazyka. Absolvent dosáhne počáteční hranice stupně znalostí B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Cvičení není určeno pro studenty oborových kateder.
Studující s úrovní min. B1/B2 podle SERR si mohou místo předmětů 7SP5X a 7SP6X zapsat v LS předmět KRO/7SP6Z Zkouška ze španělštiny (B1/B2), jehož obsahem je závěrečný zkouškový test na odpovídající úrovni bez nutnosti prezenční účasti na výuce.
|
Requirements on student
|
V třinácti týdnech je rozložena problematika obsažena v lekcích 6 - 10 z učebnice NUEVO VEN 2. Výuka v předmětu je ukončena didaktickým testem. Zápočet je studentovi udělen za 80% aktivní účast ve cvičeních a úspěšné absolvování zápočtového testu, v němž musí získat minimálně 70 % bodů. Zápočtový test je možné v případě neúspěchu jednou opakovat.
Pokud student/ka odjede na zahraniční studijní pobyt do hispanofonní země, předmět se uznává. Pokud jinam, po návratu po konzultaci průběžně zadávaných cvičení s vyučující může přistoupit k vykonání zápočtu dle obecných požadavků uvedených v sylabu.
|
Content
|
1. Expresar conjetura o suposición. Expresar buenos deseos. Hacer recomendaciones. Presente se subjuntivo. Futuro compuesto.
2. La salud. Enfermedades. Salud pública.
3. Turistas y viajeros. Comentar las incidencias de un viaje. Localizar acciones en el tiempo.
4. Viajes. Medios de transporte.
5. Expresar deseos y temores. Expresar quejas y reclamar. Llamar la atención de alguien. Cuando + subjuntivo/indicativo. Esperar que + subjuntivo.
6. El trabajo. Profesiones. Hacer comparaciones. Expresar intensidad. Comparativos irregulares.
7. Valorar actividades. Pedir confirmación de una duda. Superlativo absoluto. Estructuras impersonales.
8. Vida social. Identificar a alguien. Expresar extraňeza. Expresar pena. Qué raro/pena + subjuntivo.
9. Oraciones de relativo.
10. Pretérito perfecto de subjuntivo. Prendas de vestir. Descripción física.
11. Cosas de casa. Transmitir órdenes. Estilo indirecto para transmitir órdenes.
12. Expresar preferencias y preguntar por ellas. Expresar indiferencia. Qué X cuál. Pretérito imperfecto de subjuntivo.
13. Repaso.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
CASTRO, F. Nuevo Ven 2. Libro de alumno. Madrid: Edelsa, 2004. ISBN 978-84-7711-842-8.
-
Basic:
CASTRO, F. Nuevo Ven 2. Libro de ejercicios. Madrid, 2004. ISBN 978-84-7711-852-7.
-
Basic:
CASTRO, F. Uso de la gramática espaňola. Intermedio. Madrid: Edelsa, 2000. ISBN 84-7711-134-0.
-
Recommended:
VINTROVÁ, A. Conversación espaňola. Brno: Státní jazyková škola, 1999.
-
Recommended:
ARAGONÉS, L., PALENCIA, R. Gramática de uso del espaňol: teoría y práctica : con solucionario : B1-B2. Madrid: SM, 2009. ISBN 978-84-675-2107-8.
-
Recommended:
CORTÉS MORENO, M. Guía de usos y costumbres. Madrid: Edelsa, 2006.
-
Recommended:
BÁEZ SAN JOSÉ, V a kol. Moderní gramatika španělštiny. Plzeň: Fraus, 1999.
-
Recommended:
BARALO, M., GENÍS, M., SANTANA, M. E. Vocabulario. Nivel Medio B1. Madrid: Anaya, 2011. ISBN 978-84-678-1536-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
26
|
Preparation for a credit test
|
40
|
Homework for lessons
|
26
|
Total
|
118
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
používat španělský jazyk na úrovni A2/B1 podle SERR |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student umí vyjadřovat časově složité okolnosti dějů. Umí používat systém slovesných časů minulých a časů prostého a průběhového v přítomnosti. V komunikační dovednosti se student dokáže vyjadřovat k problematice pracovněprávních vztahů, umí vyjadřovat svůj názor a také oponovat názory druhých. Student ovládá rozšířenou slovní zásobu, která vyjadřuje časté atmosférické jevy. |
- zná systém tvoření a používání subjunktivu
- zná rozdíl v používání zájmeno qué a cuál
- zná pravidla souslednosti v subjunktivu |
Skills - skills resulting from the course: |
- umí vyjadřovat časově složité okolnosti dějů
- umí vyjádřit doporučení a rozkazy
- dobře se orientuje v komunikační situaci cestování
- umí srovnávat adjektiva a adverbia
- umí tvořit složitá souvětí |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC8 - Didactic test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B3- Lecture based on problem exposition |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
|
|
|
|