|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KRO / 7PFLT
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KRO
/
7PFLT
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Work over French literary text 2
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
French
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
French
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem seminářů je na základě práce s francouzským literárním textem prohloubit povědomí studentů o základní problematice teorie literatury. Zvláštní důraz je kladen na praktickou aplikaci získaných poznatků při samostatné analýze literárních textů a tvůrčím psaní.
|
Requirements on student
|
Účast je povinná minimálně z 80%. Na každý ze seminářů se student připraví podle pokynů vyučujícího. Zápočet je diskusí o seminární práci (analýza prozaického, dramatického nebo poetického textu, ve francouzštině, 5-10 NS), kterou student vypracuje na základě konzultací s vyučujícím.
Student na zahraničním pobytu vykoná zkoušku po návratu.
|
Content
|
1. Prose, poésie: Motifs et themes. 2. Prose, poésie: Personnage. 3. Prose, poésie: Espace-temps. 4. Prose, poésie: Narrateur. 5. Prose, poésie: Style- rythme. 6. Prose, poésie: Style- changements de sens. 7. Théâtre : Généralités. 8. Théâtre : Personnage. 9. Théâtre : Espace-temps. 10. Théâtre : Langue, style, dialogue. 11. Théâtre : Narrateur, didascalies. 12. Théâtre : Mise en scene. 13. Zápočtový pohovor.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
WARREN, A., WELLEK, R. La théorie littéraire. Paris, 1971. ISBN 978-2020020367.
-
Basic:
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha, 2004. ISBN 80-86022-57-9.
-
Extending:
MAINGUENEAU, D. Éléments de linguistique pour le texte littéraire.. Paris, 2001.
-
Extending:
DUPRIEZ, B. Gradus : Les procédés littéraires (Dictionnaire). Paris, 2003. ISBN 978-2264037091.
-
Extending:
DESSONS, G. Introduction a l´analyse du poeme. Paris, 2016. ISBN 978-2200613815.
-
Extending:
GARDES-TAMINE, J. La stylistique. Paris, 2010. ISBN 9782200249304.
-
Extending:
COUPRIE, A. Le théatre: Texte, dramaturgie, histoire. Paris, 1999. ISBN 978-2091906775.
-
Extending:
DUCROS, D. Lecture et analyse du poeme. Paris, 1996. ISBN 9782200014759.
-
Extending:
FROMILHAGUE, C. Les figures de style. Paris, 2015. ISBN 978-2200602895.
-
Extending:
BERGEZ, D. L´explication de texte littéraire. Paris, 2016. ISBN 978-2200613839.
-
Recommended:
GOLDENSTEIN, J.-P. Entrées en littérature. Paris, 1992. ISBN 9782010156557.
-
Recommended:
VASSEVIERE, J., TOURSEL, N. Littérature : 150 textes théoriques et critiques. Paris, 2015. ISBN 9782200601331.
-
Recommended:
VASSEVIERE, J. et al. Manuel d´analyse des textes - Histoire littéraire et poétique. Paris, 2014. ISBN 9782200289744.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
26
|
Self-tutoring
|
10
|
Being present in classes
|
26
|
Preparation for a credit test
|
8
|
Semestral work
|
20
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student prohloubí své poznatky z teorie prózy a poezie i nástroje pro jejich analýzu. Získá základní znalosti v oblasti teorie divadla a dramatu, analýzy dramatických textů a základního rozboru divadelní inscenace. |
Skills - skills resulting from the course: |
Student dokáže vysvětlit hlavní přístupy a pojmy spojené s problematikou analýzy literárního textu/ dramatu/ inscenace. Tyto přístupy a pojmy samostatně používá při rozboru textů a základním rozboru inscenace. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIB18 - Analysis of a work of art |
IIB25 - Seminar work / report |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B1 - Discussion |
C1 - Observation of objects/phenomena/processes |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
E1 - Heuristic, exploration, research methods |
G5 - Critical thinking |
|
|
|
|