|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
SPG / 77KOM
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
SPG
/
77KOM
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Ed. of People with Multiple Disabilities
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Education of People with Multiple Disabilities
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
3
[Hours/Semester]
seminar
6
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 0
|
26 / -
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem studijního předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výchovy a vzdělávání osob s více vadami. Vymezit okruh osob se souběžným postižením více vadami, orientovat se v oblasti vývoje dítěte se zaměřením na specifika vývoje dítěte s vícenásobným postižením a osvojit si základy speciálněpedagogické diagnostiky a intervenčních přístupů. Student bude schopen aplikovat strategie a metody v oblasti rozvoje kognitivních, motorických a senzomotorických dovedností.
|
Requirements on student
|
Povinná účast na seminářích, povolena maximálně 1 omluvená absence.
Příprava na vyučování (tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům
Příprava a realizace vyučovací hodiny u žáků s kombinovaným postižením
Portfolio obsahuje záznamy z náslechových hodin (1x) a přípravy (3x) na vybrané vyučovací hodiny (dle předem stanovených kritérií) s vlastní evaluací.
Odevzdání portfolia je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Hodnocení portfolia tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům.
Kritéria hodnocení:
30 - 26 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se vysokou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
25 - 21 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se dobrou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
20 - 16 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se nízkou kvalitou zpracování. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Z jeho provedení je patrná nízká úroveň kreativity, promyšlené a tvořivé práce. Záznamy sice obsahují autoevaluaci jednotlivých hodin, ale vyznačují se nízkou kvalitou zpracování.
15 - 0 bodů Záznamy nemají jasně formulované cíle. Požadované součásti se vyznačující nízkou kvalitou zpracování a nedosahují potřebné úrovně. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Záznamy neobsahují autoevaluaci jednotlivých hodin nebo se vyznačují se velmi nízkou kvalitou zpracování. Portfolio nesplňuje stanovené požadavky.
Ústní zkouška (tvoří 70% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 36 bodům.
A (70-65 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (64-58 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-50 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-42 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-36 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (35-0 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta.
|
Content
|
Blok 1:
1. Vývojové zvláštnosti osob se souběžným postižením více vadami
2. Legislativní a kurikulární rámec edukace
3. Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
4. Cíle, úkoly, principy edukace jedinců s více vadami
Blok 2.
5. Metody edukace jedinců s více vadami
6. Materiální a technické prostředky edukace jedinců s více vadami
7. Techniky stimulace pohybového vývoje
8. Facilitační techniky v edukaci jedinců s více vadami
9. Terapie v edukaci jedinců s více vadami
Blok 3:
10. AAK v procesu edukace osob více vadami
11. Problematika osob s PAS autismus (specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství)
12. Edukace osob s duálním postižením
13. Prostředky komplexní (koordinované) rehabilitace
|
Activities
|
|
Fields of study
|
Adamus, P. Didaktika předmětů základní školy speciální. 2018.
Adamus, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. 2017.
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-856-7.
-
Basic:
OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability. 1. vyd. Brno : MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
-
Basic:
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (eds.). Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
-
Basic:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
Basic:
ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
-
Extending:
ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace.. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
-
Extending:
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
-
Extending:
ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LÖFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
-
Extending:
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
-
Extending:
ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-852-9.
-
Recommended:
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha:Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
Recommended:
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Recommended:
LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
Recommended:
OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-3819-6.
-
Recommended:
Westling L. David et al. Teaching Students with Severe Disabilities. New Jersey: Pearson, 2020. ISBN 978-0-13-498410-0.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
Part-time form of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
9
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Preparation for an exam
|
15
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
6
|
Secondary literature studying
|
10
|
Semestral work
|
10
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
5
|
Self-tutoring
|
10
|
Scientific text studying in a foreign language
|
5
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Obecné způsobilosti: předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí z předmětu Edukace osob s mentálním postižením. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- student dokáže charakterizovat pojem vícenásobné postižení a specifika vzdělávání těchto žáků
- student zná legislativu týkající se problematiky výchovy a vzdělávání osob s více vadami
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro osoby s více vadami
- student zná terapeutické přístupy v péči o osoby s více vadami
|
Skills - skills resulting from the course: |
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s více vadami
- student je schopen analyzovat výchovně vzdělávací proces osob s více vadami
- student je schopen u osob s více vadami aplikovat speciální metody a formy práce
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC6 - Oral examiantion |
IIA4 - Preparation for lessons |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
B3- Lecture based on problem exposition |
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|