Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course SPG/77KOM  SPG / 77KOM Ed. of People with Multiple Disabilities Show course Ed. of People with Multiple Disabilities 2023/2024

Course info SPG / 77KOM : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation SPG / 77KOM Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Ed. of People with Multiple Disabilities Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Long Title Education of People with Multiple Disabilities
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements lecture 3 [Hours/Semester] seminar 6 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / 0 26 / - 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons 0 Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem studijního předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výchovy a vzdělávání osob s více vadami. Vymezit okruh osob se souběžným postižením více vadami, orientovat se v oblasti vývoje dítěte se zaměřením na specifika vývoje dítěte s vícenásobným postižením a osvojit si základy speciálněpedagogické diagnostiky a intervenčních přístupů. Student bude schopen aplikovat strategie a metody v oblasti rozvoje kognitivních, motorických a senzomotorických dovedností.

Requirements on student
Povinná účast na seminářích, povolena maximálně 1 omluvená absence.
Příprava na vyučování (tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům
Příprava a realizace vyučovací hodiny u žáků s kombinovaným postižením
Portfolio obsahuje záznamy z náslechových hodin (1x) a přípravy (3x) na vybrané vyučovací hodiny (dle předem stanovených kritérií) s vlastní evaluací.
Odevzdání portfolia je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Hodnocení portfolia tvoří 30% z celkového hodnocení) - student/ka musí splnit minimálně 51%, což odpovídá 16 bodům.

Kritéria hodnocení:
30 - 26 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se vysokou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
25 - 21 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se dobrou kvalitou zpracování. Všechny součásti jsou logicky uspořádány a vzájemně propojeny. Portfolio je přehledně, poutavě zpracováno. Z jeho provedení je patrná kreativita, promyšlená a tvořivá práce. Záznamy obsahují kvalitní autoevaluaci jednotlivých hodin.
20 - 16 bodů Záznamy mají jasně formulované cíle. Obsahuje všechny součásti vyznačující se nízkou kvalitou zpracování. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Z jeho provedení je patrná nízká úroveň kreativity, promyšlené a tvořivé práce. Záznamy sice obsahují autoevaluaci jednotlivých hodin, ale vyznačují se nízkou kvalitou zpracování.
15 - 0 bodů Záznamy nemají jasně formulované cíle. Požadované součásti se vyznačující nízkou kvalitou zpracování a nedosahují potřebné úrovně. Schází logické uspořádání a vzájemná propojenost. Záznamy neobsahují autoevaluaci jednotlivých hodin nebo se vyznačují se velmi nízkou kvalitou zpracování. Portfolio nesplňuje stanovené požadavky.

Ústní zkouška (tvoří 70% z celkového hodnocení předmětu) - student musí splnit minimálně 51 %, což odpovídá 36 bodům.

A (70-65 bodů) - výborná úroveň získaných vědomostí, prokazuje výbornou orientaci v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
B (64-58 bodů) - vysoká úroveň získaných vědomostí, prokazuje vysokou úroveň orientace v probíraných tématech, je schopen/a formulovat konzistentní závěry
C (57-50 bodů) - velmi dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje velmi dobrou orientaci v probíraných tématech, formulace závěrů není vždy konzistentní
D 49-42 bodů) - dobrá úroveň získaných vědomostí, prokazuje dobrou orientaci v probíraných tématech, je pouze částečně schopen/a formulovat konzistentní závěry
E (41-36 bodů) - dostačující úroveň získaných vědomostí, prokazuje se nízkou orientací v probíraných tématech, není schopen/a formulovat konzistentní závěry
F (35-0 bodů) - neprokazuje ani minimální úrovni požadované vědomosti, úroveň pochopení základních poznatků je velmi nízká a neodpovídá stanoveným požadavkům kladeným na studenta.


Content
Blok 1:
1. Vývojové zvláštnosti osob se souběžným postižením více vadami
2. Legislativní a kurikulární rámec edukace
3. Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
4. Cíle, úkoly, principy edukace jedinců s více vadami
Blok 2.
5. Metody edukace jedinců s více vadami
6. Materiální a technické prostředky edukace jedinců s více vadami
7. Techniky stimulace pohybového vývoje
8. Facilitační techniky v edukaci jedinců s více vadami
9. Terapie v edukaci jedinců s více vadami
Blok 3:
10. AAK v procesu edukace osob více vadami
11. Problematika osob s PAS autismus (specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství)
12. Edukace osob s duálním postižením
13. Prostředky komplexní (koordinované) rehabilitace



Activities
Fields of study
Adamus, P. Didaktika předmětů základní školy speciální. 2018.
Adamus, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. 2017.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-856-7.
  • Basic: OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Education of Persons with Severe Disability and Multiple Disability. 1. vyd. Brno : MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • Basic: BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (eds.). Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
  • Basic: JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • Basic: ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • Extending: ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace.. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
  • Extending: OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • Extending: ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LÖFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • Extending: VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
  • Extending: ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-2473-852-9.
  • Recommended: FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha:Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
  • Recommended: KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  • Recommended: LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc : VUP, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
  • Recommended: OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-3819-6.
  • Recommended: Westling L. David et al. Teaching Students with Severe Disabilities. New Jersey: Pearson, 2020. ISBN 978-0-13-498410-0.
  • On-line library catalogues
Time requirements
Part-time form of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 9
Scientific text studying in the Czech language 20
Preparation for an exam 15
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 6
Secondary literature studying 10
Semestral work 10
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 5
Self-tutoring 10
Scientific text studying in a foreign language 5
Total 90

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Obecné způsobilosti: předpokladem je orientace v oboru speciální pedagogika v rozsahu znalostí z předmětu Edukace osob s mentálním postižením.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- student dokáže charakterizovat pojem vícenásobné postižení a specifika vzdělávání těchto žáků
- student zná legislativu týkající se problematiky výchovy a vzdělávání osob s více vadami
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro osoby s více vadami
- student zná terapeutické přístupy v péči o osoby s více vadami
Skills - skills resulting from the course:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s více vadami
- student je schopen analyzovat výchovně vzdělávací proces osob s více vadami
- student je schopen u osob s více vadami aplikovat speciální metody a formy práce

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC6 - Oral examiantion
IIA4 - Preparation for lessons

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A1 - Lecture
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
B1 - Discussion
B3- Lecture based on problem exposition
C2 - Demontration of obejcts/phenomena/processes
C5 - Static and dynamic projection/presentation
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS