Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course CJP/5FFA  CJP / 5FFA English Phonetics and Phonology Show course English Phonetics and Phonology 2022/2023

Course info CJP / 5FFA : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation CJP / 5FFA Academic Year 2022/2023
Academic Year 2022/2023
Title English Phonetics and Phonology Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Tutorial 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / 55 0 / 0 0 / 0 Included in study average YES
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
- znalost artikulačního systému , osvojení si anglických samohlásek a souhlásek, transkripčních znaků, orientace v druzích výslovnosti napříč kulturami
- rozvoj a zdokonalení výslovnosti s cílem vytvořit model pro správnou výslovnost anglického jazyka mj. u žáků mladšího školního věku
- znalost a schopnost aplikace specifik anglického hláskosloví ve výuce na 1. st. ZŠ

Requirements on student
Docházka:
K úspěšnému absolvování předmětu je nutná minimálně 80% účast ve výuce.

Didaktický test:
Didaktický test obsahuje tři části, přičemž první dvě části testu jsou zaměřeny na praktickou znalost transkripce mezinárodní transkripční abecedou IPA a správnou výslovnost koncovek (-s/-es a -d/-ed). Třetí část je zaměřena na znalost základních pojmů s důrazem na propojení pojmů s praktickými příklady.
První část testu obsahuje dvě cvičení, která jsou zaměřena na transkripci slovní zásoby, především slova a slovní spojení, se kterými se mohou žáci setkat během základního vzdělávání, a slova, ve kterých se mluvčí dopouští chyb (např. butcher's, event, Christmas pudding). Nutná je minimálně 60% úspěšnost v této části testu.
Druhá část je zaměřena na výslovnost koncovek (-s/-es, -d/-ed). Správná výslovnost množného čísla podstatných jmen, přivlastnění, 3. osoby jednotného čísla v přítomném čase prostém i minulého času u pravidelných sloves je klíčová, proto je nutná minimálně 80% úspěšnost v této části testu.
Třetí část je zaměřena na základní terminologii (viz seznam pojmů, který je studentům dán k dispozici na začátku semestru) a praktické příklady ilustrující odborné termíny. Nutná je minimálně 60% úspěšnost v této části testu.

Ústní část:
Podmínkou pro připuštění k ústní části zkoušky je úspěšné splnění všech částí didaktického testu.
Studenti přečtou text z učebnice anglického jazyka pro základní školy. Následuje rozbor textu s ohledem na správnou a přirozenou výslovnost.
Student předloží portfolio, které obsahuje minimálně 10 aktivit pro výuku výslovnosti na 1. stupni ZŠ, a to včetně metodických pokynů pro učitele. Posuzuje se jazyková a věcná správnost a adekvátnost z hlediska cílové skupiny žáků mladšího školního věku.

Hodnocení:
A Student dosáhl 91-100 % ve všech částech didaktického testu. Student čte anglický text bezchybně, dbá na správnou a přirozenou výslovnost. Student předloží portfolio aktivit, které jsou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.

B Student dosáhl 81-90 % ve všech částech didaktického testu. Student čte anglický text bezchybně, dbá na správnou a přirozenou výslovnost. Student předloží portfolio aktivit, které jsou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.

C Student dosáhl 71-80 % v první a druhé části didaktického testu a minimálně 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text pouze s ojedinělými chybami ve výslovnosti, přičemž tyto chyby neztěžují porozumění. Student předloží portfolio aktivit, které jsou většinou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.

D Student dosáhl 61-70% v první a druhé části didaktického testu a minimálně 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text s ojedinělými chybami, které již však ztěžují porozumění. Student předloží portfolio aktivit, které jsou většinou zpracovány správně po jazykové i obsahové stránce vzhledem k cílové skupině žáků 1. stupně základní školy.

E Student dosáhl minimálně 60 % v první a druhé části didaktického testu a minimálně 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text s chybami, které ztěžují porozumění. Student předloží portfolio aktivit, z nichž některé nejsou vhodné pro cílovou skupinu žáků 1. stupně základní školy, příp. mají jazykové nedostatky.

F Student nedosáhl 60 % v první a druhé části didaktického testu a 80 % ve třetí části testu. Student čte anglický text s chybami, které brání porozumění. Student předloží portfolio aktivit, které většinou nejsou vhodné pro cílovou skupinu žáků 1. stupně základní školy a mají jazykové nedostatky.

Studenti jsou hodnoceni podle stupnice:
91 - 100 A (1)
81 - 90 B (1,5)
71 - 80 C (2)
61 - 70 D (2,5)
51 - 60 E (3)
0 - 50 F (4)

Content
Teaching pronunciation - introduction, key terms, varieties of English, world Englishes.

The importance of phonetic transcription, training transcription, using phonetic charts.

Mastering sounds - vowels, training intelligible pronunciation.

Mastering sounds - diphtongs, training intelligible pronunciation.

Mastering sounds - consonants, consonant clusters, training intelligible pronunciation.

Teaching pronunciation to young learners - selecting appropriate activities and materials.

Differences between pronunciation and spelling - implications for teaching spelling.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Ivona Cindlerová (100%),  Mgr. Slavomíra Klimszová, Ph.D. (100%),  Mgr. Michaela Trnová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: PLAVKA, R. Aspects of English pronunciation. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. ISBN 80-7200-093-4.
  • Basic: HANCOCK, M. English Pronunciation in Use. Cambridge: CUP, 2003. ISBN 0-521-00185-4.
  • Recommended: SLATTERY, M., WILLIS, J. English for Primary Teachers. Oxford: OUP, 2003. ISBN 0-19-437563-3.
  • Recommended: KAVKA, S. Mluvená a psaná forma současné angličtiny. Ostrava: OU, 1993. ISBN 80-7042-022-7.
  • Recommended: KLIMSZOVÁ, S., CINDLEROVÁ, I., TRNOVÁ, M. The Role of Phonetics in Primary School. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7335-283-7.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 26
Preparation for an exam 35
Scientific text studying in a foreign language 30
Self-tutoring 30
Total 121

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Ovládá základní terminologii oboru.
Osvojuje si znalost artikulačního systému, anglických samohlásek a souhlásek, transkripčních znaků.
Orientuje se v druzích výslovnosti napříč kulturami.
Nacvičuje výslovnost s cílem vytvořit model pro správnou výslovnost anglického jazyka mj. u žáků mladšího školního věku
Aplikuje specifika anglického hláskosloví ve výuce na 1. st. ZŠ.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Oral examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Group and co-operative tutoring
Language/communication skills training
Working with text (coursebook, book)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS