|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PDDD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PDDD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psycholog. diagnostika dětí a dospělých
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Psychologická diagnostika dětí a dospělých
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení studenta s psychodiagnostickými metodami pro dospělé a děti a nácvik práce s nimi, včetně administrace a interpretace. Studenti si osvojí schopnost plánovat psychologické vyšetření u různých diagnostických problémů, zvolit relevantní metodu a administrovat testy. Pozornost bude věnována i problematice psaní zpráv a nálezů.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast na seminářích. Úspěšné zvládnutí průběžných didaktických testů. Očekává se intenzivní samostatné studium literatury. Aktivní účast na seminářích. Realizace administrace vybraného diagnostického testu na konkrétní osobě a jeho vyhodnocení a základní interpretace.
|
Obsah
|
1. Zásady práce s psychologickými diagnostickými metodami, konstrukce psychodiagnostických metod. 2. Diagnostika inteligence u dětí a dospělých: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy. 3. Diagnostika speciálních schopností: testy pozornosti, paměti, kreativity, testy technických a matematických schopností. 4. Metody neuropsychologické diagnostiky, komplexní baterie, jednodimenzionální zkoušky. 5. Subjektivní testy osobnosti a interpersonálních vztahů: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy osobnosti. 6. Projektivní metody diagnostiky osobnosti u dětí a dospělých. 7. Kresebné metody v psychologické diagnostice dětí a dospělých. 8. Objektivní testy osobnosti a posuzovací škály. 9. Klinické metody v diagnostice dětí a dospělých, rozhovor, pozorování, anamnéza, analýza výtvorů. 10. Vymezení diagnostiky dětí, specifické rysy diagnostiky dětí, diagnostické strategie, aplikace klinických metod v diagnostice dětí. 11. Diagnostika v útlém věku, v předškolním období a diagnostika školní zralosti. 12. Speciální otázky diagnostiky dětí a dospívajících: otázky volby povolání, sociální vztahy, téma adaptace. 13. Psaní a formulace závěrečných zpráv a nálezů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svoboda, M., Krejčířová, D. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015.
-
Základní:
Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013.
-
Doporučená:
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
-
Doporučená:
Urbina, S. Essentials of psychological testing. New Jersey: John Wiley & Sons, 2014.
-
Doporučená:
Weiss, P. a kol. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-2472-492-8.
-
Doporučená:
Kellerman, H., Burry, A. Handbook of psychodiagnostic testing: Analysis of personality in the psychological report. 4th edition. New York: Springer, 2010.
-
Doporučená:
Halama, P. Princípy psychologickej diagnostiky. Trnava: Trnavská univerzita, 2011.
-
Doporučená:
Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011.
-
Doporučená:
APA. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
69
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
30
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá přehled o základních otázkách psychodiagnostické problematiky. Zorientuje se v hlavních oblastech diagnostiky a získá znalosti o hlavních používaných diagnostických nástrojích. Seznámí se s jejich charakteristikami a získá základní dovednosti v jejich používání (volba vhodné metody, administrace, vyhodnocení, interpretace). Osvojí si také poznatky o specificích psychologické diagnostiky dětí a dospívajících. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|