|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / 1SBP1
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
1SBP1
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Bachelor's Thesis Seminar
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
60 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem semináře je prohloubit a upřesnit představu o tvorbě teoretické a výzkumné části bakalářské práce, s důrazem na metodologické poznatky v konkrétní aplikaci na určitá témata. Student/ka podněty ke zkvalitnění bakalářské práce. Důraz je také kladen na časový harmonogram projektu.
|
Requirements on student
|
Povinná účast na seminářích. Samostatné písemné zpracování rámcového projektu bakalářské práce: téma, jeho základní teoretické zařazení ve světle současných poznatků, vymezení zkoumaného problému, klíčové pojmy, plánované metody, charakteristika předpokládaného zkoumaného souboru. Prezentace v semináři, obhajoba v diskusi.
|
Content
|
1.-2. Zásady pro zpracování bakalářských prací na FF OU.
3.-4. Zásady vědeckého výzkumu v psychologii.
5.-6. Formulace problému. Formulace hypotéz a výzkumných otázek.
7.-8. Metody použité ve výzkumu.
9.-10. Časový plán výzkumu.
11.-12. Prezentace konkrétních rámcových projektů bakalářské práce a jejich hodnocení (6 hodin).
13. Závěrečné hodnocení kurzu.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
KATUŠČÁK, DUŠAN, BARBORA DROBÍKOVÁ A RICHARD PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Nitra: Enigma. 2008.
-
Basic:
Publication manual of the American Psychological Association: the official guide to APA Style. Washigton: American Psychological Association, 2020. ISBN 978-1433832161.
-
Recommended:
MEŠKO, Dušan, Dušan KATUŠČÁK a Ján FINDRA. Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-219-7.
-
Recommended:
FLICK, Uwe. Introducing research methodology: thinking your way through your research project. Thousand Oaks: SAGE Publishing, 2020. ISBN 9781526496942.
-
Recommended:
FOLTÝNEK, Tomáš. Jak se vyhnout plagiátorství: příručka pro studenty. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4789-0.
-
Recommended:
KRČ, Miroslav. Metodologie vědecké práce. Brno: Petr Brázda, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
-
Recommended:
ŠIROKÝ, Jan. Psaní a prezentace odborných textů. Praha: Leges, 2019. ISBN 978-80-7502-340-7.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
2
|
Self-tutoring
|
13
|
Homework for lessons
|
24
|
Scientific text studying in a foreign language
|
25
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Před zahájením studia předmětu by měli studenti disponovat jazykovou a počítačovou gramotností, nezbytnou k vytváření kvalitního psaného projevu. Dále by měli studenti prokazovat schopnost aktivně vyhledávat literární zdroje v bibliografických databázích, dokázat se zorientovat v odborné literatuře a samostatně posuzovat odborný význam vyhledaných poznatků. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student rozvine a doplní základní poznatky z oblasti psychologické výzkumné metodologie v aplikaci na konkrétní téma. Seznámí se se zásadami zpracování bakalářské práce. Orientuje se ve vlastních možnostech a mezích zkoumání daného tématu, seznámí se zdroji možných obtíží při realizaci práce. Reflektuje kritické připomínky a využívá podněty ke zkvalitnění vlastní práce, diskutuje a případně obhajuje vlastní stanoviska. Předmět rozvíjí primárně teoretické a výzkumné kompetence, dále organizační kompetence (příprava a organizace výzkumu) a do jisté míry i kompetence komunikační. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
|
|
|
|