|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / 7PSRO
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
7PSRO
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Family Psychology
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Written
|
Type of completion
|
Written
|
Time requirements
|
lecture
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
29 / 30
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
No
|
Optional course
|
No
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je komplexní výklad problematiky partnerství, manželství a rodiny. Předmět seznamuje studenty s pojetím rodiny jako dynamického systému. V předmětu jsou probírány základní typy funkčního a dysfunkčního partnerského, manželského a rodinného soužití. Pozornost je věnována také vybraným aspektům poradenské a terapeutické práce s manžely/partnery a rodinou.
|
Requirements on student
|
Písemný zápočet.
|
Content
|
1. Předmět psychologie rodiny, uvedení do problematiky, základní požadavky.
2. Vybrané teoretické modely rodinného fungování.
3. Modely fungování současné rodiny.
4. Rodina jako sociální skupina.
5. Systemický přístup k rodině.
6. Výběr partnera, osobnostní kompatibilita partnerů, partnerská interakce.
7. Manželské soužití a jeho instrumentální složky.
8. Vnitřní, vnější, vývojové a institucionální determinanty manželství.
9. Struktura rodiny. Vtahy v rodině, interpersonální komunikace v rodině. Rodinné role.
10. Dynamika rodinného fungování. Vývojový cyklus rodiny a jeho determinanty.
11. Rodina jako výchovné prostředí. Rodičovské postoje, rodinná výchova.
12. Metody výzkumu manželství a rodiny.
13. Poradenské a terapeutické metody v práci s rodinou.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
THOBURN, John W. a Thomas L. SEXTON. Family psychology: theory, research, and practice. California: Praeger, 2016. ISBN 9781440830730.
-
Basic:
ŠVAŘÍČKOVÁ SLABÁKOVÁ, Radmila, SOBOTKOVÁ, Irena, FILIPOWICZ, Marcin, ZACHOVÁ, Alena, KOHOUTOVÁ, Jitka, PETRŮ, Marek. I rodina má svou paměť. Rodinná paměť v interdisciplinárním kontextu. Praha: NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 2018. ISBN 978-80-7422-584-0.
-
Basic:
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
-
Basic:
GANONG, Lawrence a Marilyn COLEMAN. Stepfamily Relationships: Development, Dynamics, and Interventions. Boston, MA: Springer US, 2017. ISBN 978-1-4899-7702-1.
-
Basic:
TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
Recommended:
HARRIST, Amanda W. a Ginger L. WELCH. Family Resilience and Chronic Illness: Interdisciplinary and Translational Perspectives. Cham: Springer International Publishing, 2017. ISBN 978-3-319-26033-4.
-
Recommended:
PONĚŠICKÝ, J. Fenomén ženství a mužství. Psychologie ženy a muže, rozdíly a vztahy. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-546-6.
-
Recommended:
ŠMOLKA, Petr, MACH, Jan. Manželská a rodinná trápení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-448-9.
-
Recommended:
KRATOCHVÍL, Stanislav. Manželská terapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-332-3.
-
Recommended:
TRÉLAÜN, Béatrice. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-935-6.
-
Recommended:
MINUCHIN, Salvador. Rodina a rodinná terapie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0371-1.
-
Recommended:
GJURIČOVÁ, Šárka., KUBIČKA, Jiří. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 9788024723907.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Self-tutoring
|
12
|
Preparation for test
|
26
|
Semestral work
|
25
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
1
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studiem předmětu si studenti osvojí základní terminologii používanou v psychologie rodiny a získají strukturované znalosti o povaze rodinných vazeb a jejich zákonitostech a o proměnách současných rodin. Mají přehled o teoretických přístupech k problematice rodiny, o základních modelech fungování rodiny i o výzkumných metodách používaných v psychologii rodiny. Teoretické znalosti jsou studenti schopni efektivně využívat při analýze praktických problémů, umí aplikovat vhodnou teorii při výzkum rodiny a navrhnout vhodný poradenský a terapeutický přístup při řešení konkrétních problémů v rodině. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC8 - Didactic test |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A3 - Reproductive work with text/image/educational source |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B3- Lecture based on problem exposition |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
|
|
|
|