|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / 7PSPD
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
7PSPD
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Child Psychopathology
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Tutorial
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / 35
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
V obecné části předmětu se studenti seznámí se základními pojmy a oblastmi psychopatologie, získají základy porozumění psychiatrických syndromů, zorientují se v hranicích normy a patologie, včetně etiologie a klasifikace duševních nemocí a stavů, které se vyskytují v období dětství a dospívání. Pozornost bude věnována příčinám, projevům, diagnostice, terapii a prognóze jednotlivých psychiatrických onemocnění a stavů v rámci vývojové perspektivy. Studenti se seznámí s nejčastěji se vyskytujícími skupinami diagnóz psychiatrických poruch, onemocnění a syndromů v dětském a dorostovém věku, získají vhled do orientace v otázkách diferenciální diagnostiky v kontextu klinické psychologie, dětské klinické psychologie. Součástí je získání přehledu o možnostech léčby a spektru intervencí u jednotlivých poruch.
|
Requirements on student
|
Celkový počet bodů k získání je 100. Známka je tvořena:
- Zpracováním zadaného referátu (40% z výsledného hodnocení).
- Absolvování písemné zkoušky (60% z výsledného hodnocení). Zkouška bude orientována ke zjištění znalostí, týkající se charakteristiky, epidemiologie, etiopatogeneze, forem a klinických obrazů, diagnostiky a diferenciální diagnostiky a léčby psychických poruch, zahrnutých do Mezinárodní klasifikace nemocí MNK-10. u dětí a dospívajících.
V rámci účasti na seminářích se předpokládá připravenost a orientace v probíraném tématu. Omluvenky pro neúčast nebudou vyžadovány. V případě dlouhodobé nemoci, která je doložená lékařskou zprávou, a tedy nemožnosti účastnit se více jak poloviny seminářů, předpokládá se nahrazení si aktivní účasti formou doplňujících referátů, event. prezentací souvisejících s probíranou tématikou po dohodě s vedoucím semináře.
Téma a zpracování seminární práce svým obsahem musí přímo souviset s tématikou Psychopatologie dětského a dorostového věku s důrazem na úlohu a kontext oboru Psychologie. Studenti si volí téma seminární práce dle vlastního uvážení. Zpracování tématu jim však musí být odsouhlaseno vedoucím semináře. Zpracovávána témata nahlásí studenti nejpozději na druhé přednášce, popř. emailem do času ukončení druhé přednášky. V případě nedodání tématu bude studentovi téma přiděleno. Odsouhlasená a přidělená témata není možné v průběhu semestru měnit. Maximálně dva studenti mohou zpracovat stejné téma. Tito studenti však nesmí pracovat na jedné práci, kterou odevzdají společně. V případě totožnosti prací budou obě práce hodnoceny 0 body. V případě dublování témat, bude přijato téma toho studenta, který ho nahlásil dříve (seznam, čas emailu). Podmínky zpracování seminárních prací: Problematika související s probíranou tématikou předmětu Psychopatologie, rozsah 2500 - 3000 slov, téma a zpracování odpovídá současnému stavu poznání (tzn. citované zdroje od 2013+ nejedná-li se o původní prameny), vychází se z klasifikace MKN-10 a DSM-5 s přihlédnutím k ICD-11. Předpokládá se užití min. 10 zdrojů, z toho min. 5 v Aj. Formální zpracování předpokládá čistý a srozumitelný jazyk na odborné úrovni, citace dle APA. Plagiát bude automaticky hodnocen 0 body.
Seminární práce budou odevzdány v tištěné podobě do stanoveného data a času. Jiným způsobem a po termínu nebudou práce přijaty, nedomluví se student s vedoucím semináře jinak.
Pro udělení zápočtu z předmětu Psychopatologie dětského a dorostového věku je potřeba dosažení minimálně 35bodů z 50 možných (Účast na seminářích a zpracování zadaných referátů).
Nedosáhne-li student min. 35 bodů z 50, nebude připuštěn k závěrečné zkoušce (nezapočteno).
Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Možnost opakování zkoušky je dána počtem možností opakovat zkoušku dle platného nařízení Ostravské univerzity.
Výsledná známka je tvořena celkovou sumou výsledků účasti na seminářích (max. 10b), zpracováním zadaných referátů (max. 40b) a sumou výsledku zkoušky (max. 50b).
Body Alfabetická stupnice Číselná stupnice Hodnocení
91-100 A 1 Prospěl
81-90 B 1,5 Prospěl
71-80 C 2 Prospěl
61-70 D 2,5 Prospěl
51-60 E 3 Prospěl
0-50 F 4 Neprospěl
Studenti se specifickou vzdělávací potřebou budou zkoušeni formou zohledňující jejich speciálně vzdělávací potřebu. Speciálně vzdělávací potřeba je studentem doložena platným doporučením školského poradenského zařízení, popř. jiným akceptovatelným odborným posudkem včetně doporučení (lékařská, popř. jiná zpráva klinického specialisty). Toto doporučení student dokládá na začátku semestru, tzn. do druhé hodiny výuky, včetně.
V případě absence vyučujícího, bude studentům nabídnut jiný - náhradní termín semináře.
|
Content
|
1. Úvod do studia psychopatologie dětí a dospívajících. Úloha dětské klinické psychologie v kontextu diagnostiky a léčby těchto poruch v kontextu pedopsychiatrického a poradenského systému.
2. Klasifikace duševních poruch a poruch chování u dětí a dospívajících dle platných klasifikačních systémů (MKN-10, DSM-V, připravovaná MKN-11). Etiopatogeneze neuropsychiatrických poruch v dětství. Vývojová perspektiva rozvoje duševních onemocnění. Faktory související s rozvojem neuropsychiatrických poruch. Spánek a jeho význam.
3. Specifika vývoje dítěte se zrakovým, sluchovým a motorickým postižením.
4. Neurologicky podmíněné poruchy 1. - Poruchy vývoje intelektu a poruchy komunikace.
5. Neurologicky podmíněné poruchy 2 - Poruchy autistického spektra
6. Neurologicky podmíněné poruchy 3 - Poruchy pozornosti a poruchy školních dovedností - problematika školní zralosti.
7. Neurologicky podmíněné poruchy 4 - Traumatická postižení mozku a jiná vzniklá onemocnění mozku.
8. Syndrom týraného a zneužívaného dítěte
9. Poruchy chování v dětství a dospívání - disharmonický vývoj osobnosti
10. Úzkostné poruchy v dětství a dospívání - problematika psychosomatiky, eliminační poruchy.
11. Poruchy nálad v dětství a dospívání - problematika sebepoškozování a sebevražd v dětském a dorostovém věku
12. Psychotické poruchy, schizofrenie v dětství a dospívání
13. Behaviorální poruchy v dětství a dospívání - Poruchy příjmu potravy
14. Behaviorální poruchy v dětství a dospívání - závislosti
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie, 4rev.. Praha. Grada, 2006. ISBN 9788024710495.
-
Basic:
Mezinárodní klasifikace nemocí - 10 revize. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha: Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-44-1.
-
Basic:
Hosák, L., Hrdlička, Libiger, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788024629988.
-
Recommended:
Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., & Malá, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674045.
-
Recommended:
Rinehart, N. J., Bradshaw, J. L., & Enticott, P. G. (Eds.). Developmental Disorders of the Brain. Psychology Press, 2016. ISBN 9781317432654.
-
Recommended:
Anderson, V., Northam E., Wrennall J. Developmental neuropsychology. A clinical approach 2nd edition. Routledge, 2019. ISBN 9781848722026.
-
Recommended:
Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. DSM-5: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe-Testcentrum, 2015. ISBN 9788086471525.
-
Recommended:
Carr, A., & McNulty, M. (Eds.). The handbook of Child clinical psychology. A contextual approach. Routledge, 2016. ISBN 9781138806139.
-
Recommended:
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|