|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / 7KOPP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
7KOPP
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Academic Year
|
2024/2025
|
Title
|
Communication in Personnel Practice
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
No
|
Optional course
|
No
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je maximálně přiblížit firemní praxi studentům a připravit je na ni. Umožnit jim porozumění a nácvik základních typů personálních pohovorů a klíčových komunikačních situací v personální praxi. Na konkrétních příkladech se studenti seznámí se základními pravidly daných komunikačních situací, jejich dynamikou a možnostmi řešení. Důraz bude kladen na praktický nácvik.
|
Requirements on student
|
Povinná účast v seminářích. Vypracování průběžně zadávaných dílčích úkolů a seminární práce. Zpracování skupinového úkolu.
|
Content
|
1. Základní pravidla komunikace a její dynamika, E. Berne - transakční analýza.
2. Interní a externí firemní komunikace.
3. Personální marketing.
4. Výběrový pohovor (zaměření na Behaviorální Interview).
5. Adaptační a rozvojové pohovory, disciplinární pohovor, výstupní pohovor.
6. Krizová intervence v personální praxi.
7. Konfliktní komunikace. Mediace v personalistice.
8. Koučink. Mentoring.
9. Ovlivňování a manipulativní komunikace.
10. Komunikace v pracovních skupinách a týmech, specifika komunikace jednotlivých týmových rolí.
11. Interkulturní komunikace.
12. Komunikace v online prostředí a specifika vedení lidí v online prostředí.
13. Komunikace v rámci projektového řízení a Change managementu.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
TENCH, Ralph, Ángeles MORENO, Piet VERHOEVEN, Dejan VERČIČ a Ansgar ZERFASS. Communication Excellence: How to Develop, Manage and Lead Exceptional Communications. Cham: Springer International Publishing, 2017. ISBN 978-3-319-48860-8.
-
Basic:
PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2706-6.
-
Basic:
WHITMORE, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press, 2019. ISBN 978-80-7261-559-9.
-
Recommended:
BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-992-7.
-
Recommended:
NEENAN, Michael a Stephen E. PALMER. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: přístup založený na důkazech. V Brně: Motiv Press, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
-
Recommended:
VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0212-7.
-
Recommended:
DOLEŽAL, Jan, Pavel MÁCHAL a Branislav LACKO. Projektový management podle IPMA. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5.
-
Recommended:
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1342-0.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studenti se seznámí s povahou základních typů personálních pohovorů a díky praktickému nácviku získají základní kompetence v řešení klíčových komunikačních situací v personální praxi. Osvojí si základní znalosti o pravidlech konkrétních komunikačních situací, jejich dynamice a možnostech řešení. Prostřednictvím praktického nácviku studenti rozvinou své komunikační dovednosti, strategické myšlení a rozšíří si vhled do možností praktické aplikace pracovní psychologie. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIB17 - Analysis of a professional text (summary / compilation / comparison) |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
C4 - Instruction |
D1 - Practice and creation of communication/language skills |
E3 - Staging and simulation methods |
G1 - Group and cooperative learning |
G2 - Self-study, controlled study |
G5 - Critical thinking |
|
|
|
|