|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 1MPS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
1MPS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie psychologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
93 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPS/1MPS1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět rozšiřuje poznatky studentů a studentek o povaze vědeckého poznávání v psychologii. Poukazuje na možnosti uplatnění kvantitativní, kvalitativní a smíšené strategie ve výzkumu v psychologii a příbuzných vědách. Studenti získají informace o nejpoužívanějších designech výzkumu a metodách získávání a zpracování dat u obou přístupů. V průběhu semestru studenti zpracovávají písemné zhodnocení empirické studie pojednávající o psychologickém výzkumu. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Předmět navazuje na Metodologii psychologie 1 a rozvíjí způsobilosti potřebné pro realizaci empirických výzkumů.
|
Požadavky na studenta
|
Posouzení metodologie empirických studií publikovaných v časopisech.
|
Obsah
|
1. Experimentální výzkum v psychologii, druhy experimentů, proměnné a jejich kontrola v experimentu.
2. Experimentální plány, jednoduché plány experimentů, faktoriální plány.
3. Pozorování jako metoda získávání dat v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii.
4. Dotazování jako metoda získávání dat v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii.
5. Analýza kvantitativních dat, matematicko-statistické zpracování.
6. Počítačové programy pro kvantitativní analýzu dat.
7. Textové dokumenty jako zdroj empirických dat, analýza produktů.
8. Metoda zakotvené teorie, postupy kódování, příklady aplikace metody.
9. Tematická analýza, příklady použití metody.
10. Interpretativní fenomenologická analýza, příklady použití metody.
11. Narativní analýza, příklady použití metody.
12. Analýza kvalitativních dat, nenumerické zpracování.
13. Počítačové programy pro kvalitativní analýzu dat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FLICK, Uwe. An introduction to qualitative research. Los Angeles: SAGE, 2018. ISBN 978-1-5264-4564-3.
-
Základní:
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
Základní:
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
-
Doporučená:
CRESWELL, John W. a Vicki L. PLANO CLARK. Designing and conducting mixed methods research. Los Angeles: SAGE, 2018. ISBN 9781483344379.
-
Doporučená:
FLICK, Uwe. Introducing research methodology: thinking your way through your research project. Thousand Oaks: SAGE Publishing, 2020. ISBN 9781526496942.
-
Doporučená:
ŘIHÁČEK, Tomáš a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
-
Doporučená:
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
-
Doporučená:
O'LEARY, Zina. The essential guide to doing your research project. Thousand Oaks: SAGE Publishing, 2021. ISBN 9781529713473.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
V předmětu si studenti osvojí znalosti metodologie a technik výzkumu a dovednosti metodologické povahy. Budou tedy disponovat základními kompetencemi v oblasti výzkumu. Po absolvování předmětu budou studenti prokazovat teoretické znalosti o aktuálních možnostech aplikace kvantitativního, kvalitativního a smíšeného designu výzkumu. Studenti budou schopni určit, kdy je vhodné zvolit určitou výzkumnou strategii. Po absolvování předmětu studenti budou schopni navrhnout a realizovat jednoduchý výzkumný projekt se všemi náležitostmi. Studenti tedy budou schopni se zorientovat v teoretických pramenech, formulovat výzkumný problém, formulovat otázky a cíle výzkumu, zvolit adekvátní metodu pro získávání dat a posléze i pro analýzu získaných dat. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|