|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 1KGPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
1KGPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kognitivní psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
89 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studium předmětu je zaměřeno na osvojení základních teoretických přístupů ke studiu kognitivních procesů. Studenti budou seznámeni s podstatou, souvislostmi, teoretickým uchopením a výzkumnými přístupy, které se uplatňují v současné psychologii v oblasti studia kognitivních jevů. Semináře budou teorii doplňovat o aplikaci poznatků z kognitivní psychologie - zejména pak o myšlení a rozhodování v praxi s četnými názornými ukázkami. Předmět doplňuje obecnou psychologii a z části na ni navazuje a dále ji teoreticky i aplikovaně rozvíjí.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast v seminářích. Vypracování průběžně zadávaných dílčích úkolů. Písemná zkouška.
|
Obsah
|
1. Kognitivní psychologie - vymezení a klíčové pojmy, historický průřez. Vztah k jiným psychologickým disciplínám a příbuzným vědám.
2. Kognitivní neurověda, organizace nervového systému, stavba a činnost neuronu, stavba a funkce mozku, mozek a kognitivní procesy.
3. Pozornost, řízené a automatické zpracování informací, výběrová a rozdělená pozornost, pozornost a vědomí.
4. Vnímání (percepce), organizace percepčního pole, vnímání prostoru, vnímání pohybu, teorie percepce.
5. Paměť, modely paměti, ultrakrátká, krátkodobá a pracovní paměť, fáze paměti - kódování, uchování, vybavení.
6. Dlouhodobá paměť, systémy dlouhodobé paměti, autobiografická paměť, zapomínání.
7. Mentální reprezentace, představivost, představy a výroky, představy v kognitivních přístupech.
8. Myšlení, usuzování, rozhodování, řešení problémů, expertství.
9. Myšlení a rozhodování v praxi, heuristiky, zkreslení, intuice, racionalita, adaptivní nevědomí.
10. Inteligence, kognitivní vývoj, zpracování informace a inteligence. Tvořivost, tvůrčí proces.
11. Emoce a kognice, emoce ve vztahu k vnímání, emoce a procesy paměti.
12. Jazyk a řeč, porozumění jazyku, procesy řečové produkce.
13. Rychlé a efektivní učení se.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. ,
-
Přednášející:
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. (50%),
Mgr. Aleš Neusar, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
doc. PhDr. František Baumgartner, CSc. (50%),
Mgr. Aleš Neusar, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KELLOGG, Ronald Thomas. Fundamentals of cognitive psychology. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2016. ISBN 9781483347585.
-
Základní:
STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-638-4.
-
Základní:
EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.
-
Doporučená:
GROOME, David, Michael W. EYSENCK a Anthony ESGATE. An introduction to applied cognitive psychology. London: Routledge, 2016. ISBN 1317556526.
-
Doporučená:
PETRŮ, Marek. Fyziologie mysli: úvod do kognitivní vědy. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-969-6.
-
Doporučená:
KAHNEMAN, D. Myšlení - rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012.
-
Doporučená:
PIAGET, JEAN. Psychologie inteligence. Praha: Portál. 1999.
-
Doporučená:
KAHNEMAN, Daniel, Cass R. SUNSTEIN a Olivier SIBONY. Šum: o chybách v lidském úsudku. Praha: Jan Melvil Publishing, 2021. ISBN 9788075551481.
-
Doporučená:
THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy: mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-445-1.
-
Doporučená:
SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0375-0.
-
Doporučená:
ŠIKL, Radovan. Zrakové vnímání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3029-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
6
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
6
|
Příprava na zkoušku
|
26
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
8
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Samostudium
|
26
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Před zahájením studia předmětu by studenti měli disponovat všeobecnou orientací v základních otázkách a problémových okruzích spadajících do rámce studia kognitivní psychologie. Měli by mít přehled o odborné literatuře a umět vyhledávat relevantní informační zdroje v bibliografických databázích. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti po ukončení předmětu získají základní orientaci v kognitivních procesech, stavech a vlastnostech a v jejich teoretickém a metodologickém uchopení v rámci současné psychologie. Budou umět vymezit klíčové problémy v rámci dané disciplíny a interpretovat je v rámci současných teorií. Po absolvování předmětu získají schopnost analyzovat psychické jevy z hlediska jejich kognitivní kvality a budou mít způsobilost nacházet jejich podstatné znaky a souvislosti. Budou umět kriticky posuzovat výsledky výzkumných studií z dané oblasti. Naučí se prezentovat poznatky, obhajovat vlastní stanoviska, odborně je konfrontovat a diskutovat o nich s druhými.
Po absolvování předmětu prokazují dovednost charakterizovat podstatné otázky studia kognitivních jevů.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC7 - Písemná zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
|
|
|
|