|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / 0PSZL
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
0PSZL
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Psychology of changing for good
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
25 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Získání "know how", jak pomoci kýžené změně u sebe či náročné nebo nutné změně u druhých (ať už jde o blízké lidi nebo ve firemním kontextu). Znalost procesů změny a vhodných nástrojů změny v rámci různých fází změny - schopnost aplikace těchto poznatků v reálném světě. Možnost zakusit si sebe-změnu na sobě, případně se vzdělat, jak je možné zvýšit efektivitu změn, snížit riziko relapsu apod.
|
Requirements on student
|
a) Naplánovat (případně i uskutečnit) kýženou malou či větší změnu k lepšímu v životě. Naplánovat účinné strategie; případně si vést deník změny - jak se daří změnu připravit, obavy, nesnáze, pocity, jak se změna daří, na jaké problémy narážíme apod.
A/NEBO: Teoretická práce. Jak můžeme lidem (klientům) pomoci se změnou v určité konkrétní oblasti. Výběr oblasti, které se změna týká. Návrhy na účinné strategie dle literatury, našich zkušeností či zkušeností lidé, kteří podobnou změnou prošli. 70 bodů.
b) četba před hodinou (když bude zadána). 30 bodů (min. 15 bodů pro zvládnutí předmětu).
Studenti mohou získat celkově 100 bodů (případně body navíc za extra aktivity).
Hodnocení A: minimálně 92 bodů (100 maximum).
Hodnocení B: minimálně 82 bodů.
Hodnocení C: minimálně 72 bodů.
Hodnocení D: minimálně 62 bodů.
Hodnocení E: minimálně 52 bodů.
|
Content
|
Změna k lepšímu v kontextu jedince, páru, malé či větší skupiny.
Změna v kontextu osobních vztahů či v rámci organizace.
Fáze změny, relaps, udržení změny.
Nástroje změny.
Jak jít na změnu chytře. Účinné a neúčinné strategie na cestě ke změně.
Bariéry na cestě změny a jak je překonávat.
Relaps k původnímu nevyhovujícímu stavu a jeho prevence.
Změny na cestě ke spokojenosti v osobním či pracovním životě.
Odpor ke změně ve firemním kontextu.
Lidé nemotivovaní ke kýženým změnám - možnosti, jak s nimi pracovat.
Změna z pozice podporující osoby (např. kouče, psychologa) - jak můžeme více pomoci druhým ke kýžené změně.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Clear, J. Atomové návyky. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020. ISBN 978-80-7555-097-2.
-
Recommended:
Norcross, J. Changeology. London: Simon & Schuster, 2012. ISBN 9781451657616.
-
Recommended:
Prochaska, J. O., Norcross, J. C. & DiClemente, C. C. Changing for good. New York: Morrow, 1994. ISBN 9780671898915.
-
Recommended:
Prochaska, J. O., & Prochaska, J. M. Changing to thrive: overcome the top risks to lasting health and happiness. Hazelden Publishing, Center City MN, 2016. ISBN 9781616496296.
-
Recommended:
Kišimi, I, Koga, F. Odvaha nebýt oblíbený. Praha: Dobrovský Beta, 2017. ISBN 9788073069544.
-
Recommended:
Heath, Ch. & Heath, D. Proměna. Brno: Jan Melvil Publishing, 2011. ISBN 9788087270097.
-
Recommended:
Prochaska, J. O., Norcross, J. C. & DiClemente, C. C. Změna k lepšímu. Praha: Portál, 2018. ISBN 9788026213437.
-
Recommended:
Babauta, L. 52 kroků ke změně / Život bez starostí. ISBN 978-80-7222-823-2.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|