|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPF / 7PLK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPF
/
7PLK2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Polská literatura a kultura 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Polština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Polština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V předmětu 7PLK2 je hlavní důraz kladen na polskou literaturu období romantismu a pozitivismu, její ideově umělecké rozvojové tendence, historicko-společenské podmínky vývoje literatury v jednotlivých záborech. Próza. Divadlo. Rozvoj literární kritiky. V rámci přednášek je podána charakteristika literárních směrů a stylů, filosofických a estetických koncepcí. Pozornost je věnována tematickému a žánrovému členění polské literatury a zařazení do širších vývojových souvislostí. Dalším cílem je na dílech vybraných autorů postihnout vývojové tendence daného období z hlediska kulturně politického, filosofického a estetického.
|
Požadavky na studenta
|
Pro získání zápočtu je nutná minimálně 80% účast na seminářích a vypracování seminární práce v rozsahu 3-5 stran. K úspěšnému absolvování ústní zkoušky je nutno zvládnout učivo v daném rozsahu.
|
Obsah
|
1. Obecný úvod: evropský romantismus, hlavní umělecké proudy a jejich nejvýznamnější představitelé (Goethe, Schiller, Heine, Byron, Scott, Rousseau, Hugo, Puškin, Lermontov a další). 2. Počátky polského romantismu: osvícenský preromantismus. Towarzystwo Filomatów i Filaterów. 3. Programový manifest Ballady i romanse A. Mickiewicze. 4. Historicko-kulturní podmínky v období romantismu v Polsku: trojdělení Polska, říjnové a lednové povstání - důsledky a význam. 5. Polský romantický hrdina: Dziady Mickiewicze, Kordian Słowackého. Mysticismus a mesiášství, koncepce Boha. Žánry a lidové tradice. 6. Hlavní představitelé polského romantismu: Adam Mickiewicz. 7. Hlavní představitelé polského romantismu: Juliusz Słowacki. 8. Hlavní představitelé polského romantismu: Zygmund Krasiński, C. K. Norwid. 9. Epická tvorba období romantismu. J.I. Kraszewski. 10. Divadelní tvorba období romantismu. Komedie A. Fredry. 11. Tvorba autorů tzv. "ukrainské školy". 12. Obecné podmínky rozvoje literatury v období pozitivismu, filozofie, společenský vývoj. Program pozitivizmu. Tendenční literatura. 13. Realismus a naturalismus - vývoj, žánry. Význam epiky v období polského pozitivizmu. 14. Divadlo. Tradiční komedie. 15. Poezie období pozitivismu (A. Asnyk, Konopnicka). Pozitivistická literární kritika. 16. Významní představitelé období pozitivizmu: H. Sienkiewicz, B. Prus. E. Orzeszkowa, M. Konopnicka, aj. 17. Rozvoj tisku a časopisů. Publicistika.
Počet hodin výuky zahrnuje mj. osobní konzultace, v jejichž rámci vyučující doplňuje poznatky v rozsahu témat uvedených v obsahu předmětu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Krzyżanowski, J. Dzieje literatury polskiej. Warszawa, 1969. ISBN 9788301002633.
-
Základní:
KRZYŻANOWSKI, J. Neoromantyzm polski. 1890-1918.. Wrocław, 1963.
-
Základní:
BACHÓRZ, J. Pozytywizm. Warszawa, 1995. ISBN 8355850218.
-
Základní:
MARKIEWICZ, H. Pozytywizm. Warszawa, 1999.
-
Základní:
POZYTYWIZM. WYBÓR TEKSTÓW Z LITERATURY NAUKOWEJ I KRYTYCZNOLITERACKIEJ. Opr. H. Bursztyńska. Katowice, 1978.
-
Základní:
WITKOWSKA, A., PRZYBYLSKI, R. Romantyzm. Warszawa, 2007.
-
Základní:
Sławiński, J. (Red.). Słownik literatury polskiej. Wrocław, 2000. ISBN 9788304043169.
-
Základní:
SŁOWNIK LITERATURY POLSKIEJ XIX WIEKU. Red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa. Warszawa, 1994. ISBN 83-04-03251-1.
-
Základní:
Głowiński, M., Kostkiewiczowa, T., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J. Słownik terminów literackich. Wrocław, 2000. ISBN 9788304044173.
-
Doporučená:
Adam Mickiewicz a Slované. Ostrava, 2008. ISBN 9788073685294.
-
Doporučená:
Miłosz Cz. Historia literatury polskiej. Kraków, 2010. ISBN 9788324014491.
-
Doporučená:
Ratajczak W. Literatura polska XIX wieku. Poznań, 2008. ISBN 9788371775314.
-
Doporučená:
Niezwykły zamazywacz papieru. Siedlce, 2014. ISBN 9788364415562.
-
Doporučená:
Stelingowska B. Poezja idylliczna Marii Konopnickiej. Siedlce, 2017. ISBN 9788370518424.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
30
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
30
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná polskou literární tvorbu období polského romantismu a pozitivizmus. Orientuje se v kulturně-historických souvislostech období 19. století v Polsku. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen kritického myšlení o těchto obdobích. Umí si vytvořit vlastní názor, zná lit. díla. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|