Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět KPD/99KOV  KPD / 99KOV Současné teorie vzdělávání a kurikula Zobrazit předmět Současné teorie vzdělávání a kurikula 2023/2024

Informace o předmětu KPD / 99KOV : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka KPD / 99KOV Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Současné teorie vzdělávání a kurikula Způsob zakončení Zkouška
Způsob zakončení Zkouška
Akreditováno / Kredity Ano, 10 Kred. Forma zakončení Kombinovaná
Forma zakončení Kombinovaná
Rozsah hodin Konzultace při KS a DiS 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru NE
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru NE
Zimní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Vyučovaný semestr Zimní + Letní
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice S|N
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ano
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ano
Hodnotící stupnice S|N
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
Smyslem předmětu doktorského studia je významně rozšířit a prohloubit dosavadní teoretické poznatky studentů o existujících pedagogických koncepcích, jejich hlavních rysech a dopadech na vzdělávání a výchovu. Porozumění významných teoriím vzdělávání a kurikula umožní studentovi porozumět podstatě a příčinám klíčových jevů v edukační realitě v různých kulturně-společenských kontextech. Student je veden k analýze konstitutivních prvků jednotlivých pedagogických konceptů, jejich aktuální interpretaci a k úvahám o jejich vhodném využití - nebo jejich odmítnutí na základě kritické reflexe - v českém vzdělávacím systému nebo v širším vzdělávacím prostoru.

Požadavky na studenta
IC6 - Ústní zkouška:
Doktorand prokáže hluboké znalosti teoreticko-metodologických základů aktuálních koncepcí vzdělávání a kurikula, pedagogických směrů, paradigmat a teorií podle obsahu předmětu.

IIB25 - Seminární práce:
Doktorand zpracuje teoretickou studii na vybrané téma na základě aktuální literatury (zejména časopisecké a cizojazyčné, rozsah 15-20 stran). Téma si vybírá na základě konzultace s examinátorem. Studie bude mimo jiné předmětem rozpravy v rámci zkoušky.


Obsah
1. Teorie vzdělávání: koncept, třídění, význam.
2. Charakteristika základních skupin teorií vzdělávání (podle Y. Bertranda).
3. Akademické, kognitivně-psychologické, sociokognitivní a technologické teorie vzdělávání (zdroje, představitelé, východiska, hlavní zaměření, význam).
4. Podstata konstruktivismu a jeho srovnání s transmisivní koncepcí výuky.
5. Základní pedagogické diskurzy: humanistický, funkcionální, interakční, rekonstrukcionistický, konsenzuální a neoliberální. Kritika neoliberálního diskurzu v pedagogice.
6. Vývoj teorií kurikula: kurikulární hnutí a jeho krize, rekonceptualizace kurikulárního bádání, postmoderní vize kurikula, kritika rekonceptualizace, kritické teorie kurikula.
7. Hlavní proudy v současném uvažování o kurikulu: kurikulární studia vs. instructional design; institucionalismus v současné kurikulární praxi.
8. Klíčové charakteristiky současné teorie kurikula: důraz na aktéry a jeho důsledky, obrat k sociálnímu realismu a orientace na výstupy/standardy.


Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%), 
  • Přednášející: prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),  doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%), 
  • Vede seminář: prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),  doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%), 
Literatura
  • Základní: BERTRAND, Y. Contemporary theories and practice in education. 2nd edition. Atwood Publishing, 2003. ISBN 978-1891859465.
  • Základní: DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe.. Praha: UK, 2012. ISBN 97-88072906017.
  • Základní: DVOŘÁK, D. Proměny kurikulárního diskurzu: o aktérech, standardech a ledních medvědech. In Grégr, D. (ed.) Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy, s. 101-117.. Praha: UK, 2015. ISBN 0031-3815.
  • Základní: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
  • Základní: KAŠČÁK, O., & PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 1335-0404.
  • Doporučená: YOUNG, M. F. Bringing Knowledge Back In: From social constructivism to social realism in the sociology of education.. London and New York: Routledge, 2008. ISBN 0377-2217.
  • Doporučená: ŠTECH, S. Co přinesl "obrat k dítěti" a co naopak skryl? Pedagogika, 66/1, 73-82. 2016. ISBN 80-7066-673-0.
  • Doporučená: ILLERIS, K. Contemporary theories of learning. Oxon: Routlegde, 2009. ISBN 83-85518-45-7.
  • Doporučená: YOUNG, M., & MULLER, J. European Journal of Education, Vol. 45, No. 1, Part I, pp 11-27. 2010. ISBN 978-0-19-421476-6.
  • Doporučená: KVĚTINA, J. Koncepce liberalismu a demokracie v edukačním procesu: dekonstrukce neoliberální dominance v RVP. Pedagogika, 66/3, 312-329. 2016. ISBN 978-80-8105-110-4.
  • Doporučená: YOUNG, M. Overcoming the crisis in curriculum theory: a knowledge-based approach. Journal of Curriculum Studies, 45/2, 101-118. 2013. ISBN 9780415321211.
  • Doporučená: ŚLIWERSKI, B. Problémy pedagogiky a edukácie v postmodernistickom období. In Lukáč, M. (ed.) Edukácia človeka - problémy a výzvy pre 21. storočie, 34-44.. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 9788080845124.
  • Doporučená: DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59/1, 137-152. 2009. ISBN 0031-3815.
  • Doporučená: ŚLIWERSKI, B. Súčasné teorie a smery vo výchove a vzdelávaní. Ružomberok: Katolícka univerzita, 2009. ISBN 9788080845124.
  • Doporučená: PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1008-6.
  • Doporučená: PINAR, W., REYNOLDS, W. M., SLATTERY, P., & TAUBMAN, P. M. Understanding Curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang Publishing, 2002. ISBN 80-85634-04-X.
  • Doporučená: ŠTECH, S. Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59/1, 105-115. 2009. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Obhajoba (prací, projektů aj.) 4
Prezentace (prací, projektů aj.) 3
Příprava na zkoušku 100
Účast na výuce 13
Studium odborného textu v českém jazyce 50
Studium odborného textu v cizím jazyce 100
Semestrální práce 30
Celkem 300

Předpoklady

Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen:
Nejsou.

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- charakteristik základních skupin současných teorií vzdělávání;
- podstaty transmisivní a konstruktivistické koncepce výuky;
- charakteristik základních pedagogických diskurzů;
- hlavních fází ve vývoji kurikulární teorie;
- klíčových charakteristik současné teorie kurikula.
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
- objasnit význam znalosti teorií vzdělávání a kurikula pro pochopení edukační reality;
- identifikovat klíčové prvky jednotlivých koncepcí a posoudit jejich přínos, resp. nedostatky;
- srovnat současné pedagogické diskurzy, zejména humanistický, interakční a neoliberalistický;
- kriticky posoudit hlavní proudy v současné teorii kurikula;
- aplikovat poznatky o klíčových charakteristikách současné teorie kurikula na kurikulární reformu v ČR.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
IC6 - Ústní zkouška
IIB25 - Seminární práce / referát

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
A1 - Přednáška
B4 - Sokratovský rozhovor
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu
B1 - Diskuse
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS