|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPF / 1PRL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPF
/
1PRL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přehled literatury - polština
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět podá studentům základní přehled o literatuře příslušného jazykového prostoru. Pozornost bude zaměřena především na proměny, myšlenkovou a tvůrčí charakteristiku literatury stěžejních období v daném jazykovém prostoru v rozsahu specifikovaném v Obsahu předmětu. Studenti budou postupně seznámeni s nejvýraznějšími tvůrčími osobnostmi a směry, které utvářely literární proces daného období. Na přednáškách i seminářích budou rovněž prezentovány konkrétní ukázky z tvorby vybraných autorů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet bude udělen za aktivní účast studenta na seminářích a splnění úkolů zadaných vyučujícím (referát, četba beletrie v cizím i českém jazyce, studium pramenů a sekundární literatury, případně semestrální práce) a úspěšné absolvování písemného testu. Míra úspěšnosti je stanovena na 70 %.
|
Obsah
|
1. Średniowiecze w Polsce - przegląd historyczny, chrzest Polski, początki piśmiennictwa, znaczenie chrystianizacji dla rozwoju kultury.
2. Rozwój kultury polskiej, dynastia Jagiellonów, rozkwit renesansu w Polsce - sztuka, literatura. 3. Polska przełomu XVI i XVII wieku - demokracja szlachecka, królowie elekcyjni, literatura barokowa, sarmatyzm.
4. Upadek państwa polskiego, epoka stanisławowska, Sejm Czteroletni, literatura polityczna i sentymentalna.
5. Polska pod zaborami, walki powstańcze, emigracja inteligencji, literatury i sztuka okresu romantyzmu - dzieła, autorzy.
6. Dziedzictwo romantyzmu dla literatury polskiej.
7. Polska w 2. połowie XIX wieku - realizm, pozytywizm.
8. Koniec XIX wieku - modernizm w Polsce, udział Polaków w I wojnie światowej, legiony, odrodzenie Polski w 1918 r.
9. Polska niepodległa, kultura i literatura okresu międzywojennego. Wybuch II wojny światowej, działania polskiego podziemia.
10. Powstanie PRL-u, socrealizm, wydarzenia w 1956 roku, odwilż w kulturze polskiej, inwazja do Czechosłowacji.
11. Solidarność, stan wojenny, KOR, literatura drugiego obiegu.
12. Początek demokracji w Polsce, "okrągły stół", kultura i literatura po 1989 roku.
13. Najnowsze wydarzenia w literaturze polskiej - autorzy, wydawnictwa, nagrody.
Počet hodin výuky zahrnuje mj. osobní konzultace, v jejichž rámci vyučující doplňuje poznatky v rozsahu témat uvedených v obsahu předmětu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Miłosz, C. Historia literatury polskiej. Kraków, 1995.
-
Základní:
Matuszewski, R. Literatura polska 1939-1991. Warszawa, 1995. ISBN 9788302056802.
-
Základní:
Bernacki M., Pawlus M. Słownik gatunków literackich. Bielsko-Biała, 2008. ISBN 83-7266-027-1.
-
Základní:
Słownik literatury polskiej XX wieku. Red. A. Brodzka. Wrocław, 1992..
-
Základní:
Głowiński, M., Kostkiewiczowa, T., Okopień-Sławińska, A., Sławiński, J. Słownik terminów literackich. Wrocław, 2000. ISBN 9788304044173.
-
Doporučená:
Krzyżanowski J. Historia literatury polskiej. Toruń, 1965. ISBN 9788387553753.
-
Doporučená:
ŚWIĘCH, J. Literatura polska w latach II wojny światowej. Warszawa, 2000.
-
Doporučená:
Wilczek P. Literatura polskiego renesansu. Katowice, 2005. ISBN 8322614926.
-
Doporučená:
Hutnikiewicz, A. Młoda Polska. Warszawa, 2001. ISBN 9788301113940.
-
Doporučená:
Klimowicz M. Oświecenie. Warszawa, 2002. ISBN 830112279X.
-
Doporučená:
Bartelski, L. M. Polscy pisarze współcześni 1939-1991. Warszawa, 1995. ISBN 83-01-11593-9.
-
Doporučená:
ZIOMEK, J. Renesans. Warszawa, 2006. ISBN 9788301138431.
-
Doporučená:
Witkowska A., Przybylski P. Romantyzm. Warszawa, 2001. ISBN 8301121084.
-
Doporučená:
MICHAŁOWSKA, T. Średniowiecze. Warszawa, 2002.
-
Doporučená:
Michałowski T. Średniowiecze. Warszawa, 2000. ISBN 8301128518.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Zpracování podkladů na výuku
|
13
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalost české a světové literatury na úrovni maturitní zkoušky. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientace v dějinách literatury příslušného jazykového prostoru (viz Obsah předmětu). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Schopnost dané literární směry a konkrétní literární díla pochopit, interpretovat a zařadit do širšího literárněhistorického kontextu, samostatně pracovat s primární a sekundární literaturou, uměleckými texty, diskutovat o zvoleném tématu a kriticky myslet. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|