|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / SOBDI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
SOBDI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná didaktika s praxí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
SPG/SUDSS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která poskytuje teoretický základ pro pochopení reality ve školské praxi, nabízí vysvětlení, zdůvodnění a zároveň konkrétní podněty a praktické rady. Cílem předmětu je tedy poskytnout základ, na kterém bude učitel stavět svá rozhodnutí ve výuce. Předmět je koncipován tak, aby došlo k propojení teoretických poznatků získaných při přednáškách a diskutovaných v seminářích s pozorováním vyučovacích hodin na školách. Student získá dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách. Konkrétně by si měl student osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu výuky, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích metod, forem motivace žáků, metod hodnocení a organizačních forem a typů zadávaných učebních úloh.
|
Požadavky na studenta
|
- Student v průběhu semestru vypracuje analýzy vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na základní škole a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu. - Student zpracuje seminární práci řešící konkrétní didaktický problém na základě prostudování (nejméně) dvou odborných monografií. - Předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu (70%) Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů.
- U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů. Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:
91 - 100 bodů: A 81 - 90 bodů: B 71 - 80 bodů: C 61 - 70 bodů: D 51 - 60 bodů: E 0 - 50 bodů: F
|
Obsah
|
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice. 2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; učitelovo pojetí výuky. 3. Osobnost žáka ve výuce. Funkce žáka v procesu výuky; učební styly žáků a přístupy žáků k učení. Nadaný žák a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika. 4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě. 5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh. 6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování. 7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování. 8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti. 9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Teorie motivace (teorie cílové motivace, teorie X a Y, teorie atribuce, teorie hierarchie potřeb). 10. Hodnocení ve výuce. Pedagogická a didaktická diagnostika. Význam a funkce hodnocení; formy hodnocení; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů. 11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu. 12. Příprava učitele na výuku. Didaktická analýza učiva - charakteristika jejích jednotlivých fází. 13. Problémové situace ve výuce. Školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Rozšiřující:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Rozšiřující:
SITNÁ, D. Metody aktivního učení. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
-
Rozšiřující:
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Rozšiřující:
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Rozšiřující:
KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., VOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha : Portál, 2009.
-
Rozšiřující:
BENDL, S. Ukázněná třída. Praha : Triton, 2007. ISBN 80-7254-624-4.
-
Rozšiřující:
FENSTERMACHER, G., D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
-
Doporučená:
PASCH, M. (et al). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. (Jak pracovat s kurikulem). Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
NELEŠOVSKÁ,A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
10
|
Semestrální práce
|
15
|
Samostudium
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na test
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
24
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - znalost klíčových didaktických kategorií a teorií, - znalost repertoáru vyučovacích metod, metod hodnocení žáků, forem motivace žáků a organizačních forem, - dovednost formulovat cíle výuky (v kognitivní, afektivní i psychomotorické doméně), - dovednost posoudit náročnost učební úlohy, - dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorované vyučovací hodiny, - dovednost analyzovat a hodnotit pozorované vyučovací hodiny z hlediska didaktické teorie, - dovednost didakticky zpracovat a analyzovat učivo, - dovednost posoudit přednosti a nedostatky různých vyučovacích metod, metod hodnocení žáků, forem motivace žáků a organizačních forem, - kompetence diagnostické, projektové a sociálně-komunikativní.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|