|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / RETOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
RETOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rétorika a komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPD/KOKOV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí se základní problematikou interpersonální komunikace tak, aby rozvinuli vlastní komunikační kompetenci, a to jak její oblast verbální, tak neverbální. Analýza obsahu, forem a pravidel interpersonální komunikace, zejména komunikace pedagogické. Důraz bude kladen na praktickou část komunikační kompetence s akcentem na oblast komunikace v pedagogické realitě, aby studenti získali předpoklady srozumitelného komunikativního projevu pro výkon profesionálních činností v edukačním prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
1. Připravit si krátké vystoupení s použitím verbální a nonverbální komunikace, formu si student volí sám; následuje autoevaluce vystoupení a jeho evaluace ostatními studenty a vyučující (v rámci vstupní diagnostiky). 2. Sólová vystoupení jednotlivých studentů v rámci praktických rétorických cvičení (průběžná diagnostika). 3. Závěrečné vystoupení studenta s plným respektováním cíle, obsahu, forem a pravidel pedagogické komunikace v edukačním prostředí (výstupní diagnostika). 4.Vypracování recenze aktuální publikace, která řeší problematiku komunikace v edukační realitě.
|
Obsah
|
1. Všeobecné vymezení pojmu interpersonální komunikace. 2. Formy, druhy, struktura, dynamika a principy interpersonální komunikace. 3. Vymezení pojmu pedagogická komunikace. 4. Analýza obsahu, forem a pravidel pedagogické komunikace. 5. Organizační formy a vyučovací metody v součinnosti s pedagogickou komunikací. 6. Formální a obsahová stránka verbální pedagogické komunikace. 7. Projevy neverbální komunikace. 8. Sociální aspekty pedagogické interakce. 9. Komunikační bariéry v interpersonální komunikaci. Výuka bude zaměřena zejména na praktický nácvik komunikace na základě speciálních praktických cvičení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. ISBN 978-80-247-2339-6.
-
Základní:
TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X.
-
Základní:
DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
-
Rozšiřující:
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-7178-642-X.
-
Rozšiřující:
PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.
-
Doporučená:
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikce: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7248-292-0.
-
Doporučená:
SCHNEIDEROVÁ, A. Pedagogická komunikace. Ostrava : OU, 2003. ISBN 80-7042-943-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student disponuje rozvinutou komunikační kompetencí, je schopen srozumitelného komunikativního projevu při výkonu profesionální činnosti v edukačním prostředí. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Instruktáž |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|