|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / RETOR
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
RETOR
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Communication Skills
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Oral
|
Type of completion
|
Oral
|
Time requirements
|
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KPD/KOKOV
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Studenti se seznámí se základní problematikou interpersonální komunikace tak, aby rozvinuli vlastní komunikační kompetenci, a to jak její oblast verbální, tak neverbální. Analýza obsahu, forem a pravidel interpersonální komunikace, zejména komunikace pedagogické. Důraz bude kladen na praktickou část komunikační kompetence s akcentem na oblast komunikace v pedagogické realitě, aby studenti získali předpoklady srozumitelného komunikativního projevu pro výkon profesionálních činností v edukačním prostředí.
|
Requirements on student
|
1. Připravit si krátké vystoupení s použitím verbální a nonverbální komunikace, formu si student volí sám; následuje autoevaluce vystoupení a jeho evaluace ostatními studenty a vyučující (v rámci vstupní diagnostiky). 2. Sólová vystoupení jednotlivých studentů v rámci praktických rétorických cvičení (průběžná diagnostika). 3. Závěrečné vystoupení studenta s plným respektováním cíle, obsahu, forem a pravidel pedagogické komunikace v edukačním prostředí (výstupní diagnostika). 4.Vypracování recenze aktuální publikace, která řeší problematiku komunikace v edukační realitě.
|
Content
|
1. Všeobecné vymezení pojmu interpersonální komunikace. 2. Formy, druhy, struktura, dynamika a principy interpersonální komunikace. 3. Vymezení pojmu pedagogická komunikace. 4. Analýza obsahu, forem a pravidel pedagogické komunikace. 5. Organizační formy a vyučovací metody v součinnosti s pedagogickou komunikací. 6. Formální a obsahová stránka verbální pedagogické komunikace. 7. Projevy neverbální komunikace. 8. Sociální aspekty pedagogické interakce. 9. Komunikační bariéry v interpersonální komunikaci. Výuka bude zaměřena zejména na praktický nácvik komunikace na základě speciálních praktických cvičení.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2003. ISBN 978-80-247-2339-6.
-
Basic:
TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X.
-
Basic:
DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
-
Extending:
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-7178-642-X.
-
Extending:
PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.
-
Recommended:
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikce: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7248-292-0.
-
Recommended:
SCHNEIDEROVÁ, A. Pedagogická komunikace. Ostrava : OU, 2003. ISBN 80-7042-943-7.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Self-tutoring
|
30
|
Homework for lessons
|
30
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
10
|
Preparation for a credit test
|
20
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
20
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
4
|
Total
|
150
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student disponuje rozvinutou komunikační kompetencí, je schopen srozumitelného komunikativního projevu při výkonu profesionální činnosti v edukačním prostředí. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Student´s language skills analysis |
Systematic observation of the student |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Activities (simulations, games, dramatizations) |
Briefing |
Demonstration |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Language/communication skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Observation |
Presentation (static projection) |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|