|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / PREDO
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
PREDO
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Presentation Skills in communication
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Studenti si osvojují znalosti o komunikaci, které se učí samostatně využívat při přípravě prezentací. Přitom využívají různé materiální prostředky. Získávají praktické dovednosti z oblasti verbální i neverbální komunikace, učí se zaujmout a přesvědčit posluchače (žáky). Praktická orientace předmětu umožňuje nácvik přípravy i vlastní prezentace, kdy okamžitě probíhá zpětná vazba od vyučujícího i studentů.
|
Requirements on student
|
Studenti se při účasti na cvičení aktivně zapojují do diskuse a jednotlivých aktivit trénujících efektivní komunikační a prezentační dovednosti. Na základě studia literatury připraví samostatně prezentaci, jejímž cílem bude seznámit ostatní studenty s tématem souvisejícím s některým z aprobačních předmětů. Prezentace bude využívat libovolné materiálně didaktické prostředky. Tuto prezentaci studenti přede všemi předvedou a následně také sami písemně zhodnotí.
|
Content
|
1. Interpersonální komunikace a její typy, struktura a obsah. Interakce. 2. Pedagogická komunikace a její specifika. 3. Prezentace - možnosti, přínos a efektivita. 4. PowerPoint a jeho využití při prezentaci. 5. Prezentační kompetence ve škole. 6. Jazyková stránka mluveného projevu při prezentaci. 7. Neverbální komunikace při prezentaci. 8. Materiální didaktické prostředky, organizační formy a efektivita prezentace ve škole. 9. Komunikační bariéry při prezentaci. 10. Nácvik základních prezentačních dovedností. 11. Tvorba prezentací ve skupinách. 12. Reflexe a hodnocení prezentací studentů.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X.
-
Basic:
HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha : Grada, 2008. ISBN 80-247-0782-9.
-
Basic:
KOEGEL, T. J. Špičková prezentace: jak zaujmout a přesvědčit posluchače. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-1813-9.
-
Basic:
DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
-
Recommended:
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikce: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7248-292-0.
-
Recommended:
ATKINSON, C. Působivé prezentace v PowerPointu 2007. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
26
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
20
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
15
|
Source stuying
|
45
|
Semestral work
|
45
|
Total
|
151
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- schopnost využít teoretické znalosti o interpersonální komunikaci v praxi - dovednost vhodně zpracovat prezentaci v PowerPoint - schopnost udržet kontakt s posluchači v průběhu prezentace - schopnost efektivně využít materiální didaktické prostředky a organizační formy při prezentaci - schopnost zohledňovat při tvorbě prezentací specifika školního prostředí - dovednost využívat adekvátní jazykové prostředky při prezentaci - schopnost reflexe vlastních prezentačních dovedností
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Continuous analysis of student´s achievements |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Language/communication skills training |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Presentation (static projection) |
|
|
|
|