Cíle předmětu (anotace):
|
The course provides students with a basic knowledge of the structure of the educational system in the Czech Republic. Students get to know the current curriculum documents and materials, they will have an opportunity to see them from the historical point of view and to compare them with documents relevant in their countries. The work of worldwide famous Czech scholar Comenius will be discussed as well.
|
Požadavky na studenta
|
Students participate in discussion about similarities and differences between Czech educational system and educational systems of their countries. They write a comparative essay about educational system in their country. This written text is supposed to cover 5 - 8 pages.
|
Obsah
|
1. The structure of the educational system in the Czech republic. Political, economical and social background and trends. Pre-primary and primary education. 2. Secondary and higher education. Universities in the CR. 3. Teachers and teachers' education. 4. Curriculum in compulsory education. Curriculum documents. Current reform and discussions. 5. Curriculum materials: textbook selection, approval and use. 6. The most famous Czech scholar and educator: Comenius and his system of education.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
45
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
75
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
35
|
Účast na výuce
|
13
|
Semestrální práce
|
45
|
Celkem
|
213
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
The course is provided by the Department of Education and Adult Education for Erasmus students, especially for those studying teacher education programmes. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
The course aims to develop students' ability to compare educational systems of different countries. Student will be orientated in the organisation and structure of the Czech educational system and will be able to compare it with the system of his country. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|