|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / C3MKU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
C3MKU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Menšinové kultury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání základních deklarativních i kontextových poznatků především v těchto konkrétních oblastech: pojetí tolerance a intolerance, xenofobie a rasismu, menšinové kultury v českých zemích, stručný přehled historie Romů až po současnost, Romové a 2. světová válka, romská kultura, folklór, styly interpretačního umění, romský jazyk a komunikace, rozdílnosti jazyka, jeho zvláštnosti, pojetí, výchova a vzdělání romského dítěte. Hledání a nalézání východisek soužití, problematika vzdělanosti, současné romské osobnosti vědeckého, kulturního a politického života. Judaismus a antisemitismus. Stručný přehled světových náboženství.
|
Požadavky na studenta
|
Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), nebo v době konzultačních hodin, on-line setkání probíhají v prostředí MS Teams, v týmu s příslušným názvem.
Písemný vědomostní test z okruhů uvedených v přehledu látky.
S principy hodnocení budou studenti seznámeni před zahájením zkoušky.
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:
1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.
2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat e-mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).
|
Obsah
|
1. Pojem rasismus, xenofobie, tolerance a intolerance. 2. Menšiny v českých zemích. 3. Historie Romů po současnost. 4. Romská kultura, romský jazyk a komunikace. 5. Výchova romského dítěte. 6. Současné romské osobnosti. 7. Judaismus a antisemitismus. 8. Stručný přehled světových náboženství v kontextu současného světa. 9. Subkultury v českých zemích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DAVIDOVÁ, E. Cesty Romů.Romano drom 1945-1990. Olomouc : PF UP, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
-
Základní:
NEČAS, C. Historický kalendář. Dějiny českých Romů v datech. Olomouc : UP, 1997. ISBN 80-7067-952-2.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. a kolektiv. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7203-548-7.
-
Doporučená:
LACKOVÁ, E. Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Praha, 1997. ISBN cnb000157658.
-
Doporučená:
BAKALÁŘ, P. Psychologie Romů. Praha : Votobia, 2004. ISBN 80-7220-180-8.
-
Doporučená:
PROKEŠOVÁ, M. Putování za Sluncem. Ostrava : Repronis, 2003. ISBN 978-80-7329-249-2.
-
Doporučená:
BAKALÁŘ, P. Tabu v sociálních vědách. Praha : Votobia, 2003. ISBN 80-7220-135-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium pramenů
|
20
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
15
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Schopnost porozumění odlišné kultuře a mentalitě menšinových kultur. Znalost základních historických souvislostí. Uvědomění si některých rozdílných přístupů ve výchově a vzdělání, odpovídajících dané menšinové kultuře. Rozpoznání východisek vzájemných interakcí a spolužití. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|