|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / BZPVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
BZPVY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy pedagogického výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prostřednictvím předmětu jsou studenti prvotně seznamováni s principy výzkumů realizovaných v pedagogice a příbuzných vědách. Studenti budou schopni orientovat se v základních typech výzkumu, dokáží formulovat výzkumný problém a vhodně zvolit výzkumný design.
|
Požadavky na studenta
|
Student vypracuje návrh konkrétního projektu s pedagogickou tematikou (formulace problému, stanovení cíle, návrh výzkumné metody a způsob zpracování dat). Tento návrh projektu představí v semináři a nabídne k diskusi. Písemný koncept odevzdá vyučujícímu. Studenti se v seminářích zapojují do diskuse.
|
Obsah
|
1. Vědecký výzkum v pedagogice. Pojem, fáze vědeckého výzkumu v pedagogice. Pedagogický výzkum ve světě a v České republice. Současné trendy pedagogického výzkumu. Etické principy výzkumu v sociálních vědách. 2. Informační zdroje k pedagogickému výzkumu. Stěžejní české a slovenské publikace k problematice výzkumu v pedagogice a dalších sociálních vědách (Gavora, Chráska, Hendl, Švaříček, Ferjenčík aj.). Pedagogické slovníky, časopisy, databáze. 3. Typy pedagogického výzkumu. Základní přístupy ke zkoumání pedagogických jevů - kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum a jeho fáze, charakter kvalitativně orientovaného pedagogického výzkumu a možnosti jeho využití, smíšený výzkum.Výzkum ex-post-facto a experimentální výzkum. Teoretický a empirický výzkum, výzkum longitudinální a průřezový. 4. Plánování pedagogického výzkumu. Obecné schéma pro přípravu výzkumu, vymezení zkoumané problematiky, analýza dosavadních poznatků k tématu, časový harmonogram výzkumu. Způsob využití výsledných zjištění. Příklady návrhů výzkumu. 5. Metody pedagogického výzkumu. Pedagogické pozorování, dotazník, interview, testy, sociometrie, studium pedagogických dokumentů. 6. Kvantitativně orientovaný pedagogický výzkum. Výběr prvků zkoumaného souboru, jeho základní charakteristiky. Stanovení problému a formulace hypotéz (pravidla pro jejich tvorbu, chyby při formulaci). Testování hypotéz v pedagogickém výzkumu. 7. Měření v pedagogickém výzkumu. Druhy a vlastnosti měření. Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech (uspořádání dat, sestavení tabulky četností, grafické znázornění). Charakteristiky polohy (aritmetický průměr, medián, modus). 8. Vybrané statistické metody užívané při testování hypotéz. Statistické metody pro analýzu nominálních, ordinálních a metrických dat. Princip faktorové analýzy. Metaanalýza. 9. Interpretace výsledků výzkumu. Formulace závěrečných zjištění, reflexe a kritické posouzení výsledků výzkumu, otázky k diskusi. Stanovení závěru. 10. Kvalitativně orientovaný pedagogický výzkum. Základní principy, školy, teorie. Přístupy kvalitativního výzkumu, metody získávání dat, kódování dat. Metody vyhodnocování a výsledná interpretace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
PhDr. Marek Václavík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Základní:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Základní:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: PAIDO, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Základní:
SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
-
Rozšiřující:
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Rozšiřující:
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9.
-
Doporučená:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
25
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Celkem
|
118
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student: - se orientuje v základních koncepčních typech pedagogického výzkumu, - orientuje se v oblasti hlavních informačních zdrojů k pedagogickému výzkumu (odborných monografií, pedagogických časopisů a elektronických databází), - zná charakteristiky (pozitiva a limity) hlavních užívaných metod pedagogického výzkumu, - dokáže navrhnout vlastní projekt výzkumu, formulovat problém, cíle a hypotézy výzkumu, - dokáže provést základní zpracování dat tzv. deskriptivní statistikou, - dokáže vyvodit závěry z výsledných zjištění, - získá kompetenci k základnímu zpracování dat prostřednictvím statistických metod.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|