|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / BKPRX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
BKPRX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Asistentská praxe (souvislá)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[TYD/SEM]
Cvičení
20
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět propojuje teoretické znalosti a prvotní praktickou zkušenost studenta v pedagogickém terénu. Student prokazuje a zúročí doposud nabyté poznatky z předmětů Základy pedagogiky, Obecné psychologie a psychologie osobnosti i Sociální pedagogiky. Student samostatně analyzuje průběh vyučovací hodiny se zřetelem k základním didaktickým kategoriím - cíli výuky, metodám a organizačním formám výuky, pedagogické komunikaci a interakci. Odborná analýza výuky je v rámci zadaných témat se studenty diskutována během úvodního tutoriálu k praxi. Student pracuje individuálně a v předmětech vlastní studijní aprobace. Další součástí asistentské praxe je podpůrná edukační činnost ve volnočasových zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Výstupem ze souvislé praxe a zároveň podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání portfólia dle pokynů a požadavků vyučujícího.
|
Požadavky na studenta
|
Studijní, příp. další materiály k předmětu naleznete v prostředí MS Teams (v týmech s názvem Asistentská praxe souvislá). Případné konzultace či on-line setkání budou probíhat tamtéž. Výstupy z předmětu (hospitační protokoly apod.) budete odevzdávat v Portále OU - Moje stránka - Studium - Seminární práce, neurčí-li příslušný vedoucí praxe jinak (na předmětu participuje řada externistů a odborníků z praxe, kteří nemusí mít k MS Teams přístup). Komunikace mezi vyučujícími a studenty bude probíhat emailově (jste povinni používat výhradně studentský e-mail).
Student zpracuje (dle pokynů vedoucího praxe) podrobné portfólio obsahující analýzy hospitovaných vyučovacích hodin a koncepty vlastních výukových výstupů.
Požadujeme absolvování:
- 5h hospitační činnosti v předmětu vlastní studijní kombinace,
-příp. pomoc při přípravě pomůcek, plánování činností žáků, asistenci při individuální nebo skupinové výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Zároveň je student povinen akceptovat administrativní záležitosti, které jsou s účastí na praxi spojeny a které požaduje referát praxí.
Předmět nelze absolvovat během zahraničního pobytu.
Praxe může být uznána na základě doložení výukové činnosti studenta a po dohodě s odborným vedoucím praxe.
|
Obsah
|
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni základních škol. Praxi si studenti zajišťují sami. Obsahové zaměření praxe: - 5h náslechové činnosti v příslušné instituci v rámci předmětu studentovy aprobace, - studenti mohou být dále využiti při mimovýukových aktivitách instituce (např. dozorech na chodbách, přípravě pomůcek, asistentské apod.).
Organizační záměr: - praxe je vykonávána v termínu stanoveném Katedrou pedagogiky a andragogiky a s ohledem na studijní řád a harmonogram akademického roku Ostravské univerzity, - celková délka praxe je plánována na 2 týdny (konkrétní dny dle domluvy s navštěvovanou institucí), - je vyžadováno vykonávání praxe na určených školách a zařízeních, - student odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce, zajištění zápočtového listu atd.), - student prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány, - student dodržuje zásady profesní etiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-427-4.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Rozšiřující:
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
10
|
Příprava na odbornou praxi
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
45
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - podrobnou znalost pedagogické práce v reálném výukovém prostředí, - znalost pedagogické dokumentace a interních pokynů a směrnic, - dovednost komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím (pedagogická komunikace a interakce, cíl výuky, metody výuky, organizační formy výuky a učební úlohy), - dovednost metodicky zpracovat a projektovat samostatné výstupy ve výuce, - dovednost profesní sebereflexe, - kompetenci k plánování a realizaci výuky, - kompetenci organizační, prezentační a sociálně-intervenční.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Hospitace |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
|
|
|
|