Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/9DPED  KPD / 9DPED Pedagogy Show course Pedagogy 2023/2024

Course info KPD / 9DPED : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 9DPED Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Pedagogy Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 10 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements seminar 4 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 2 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter + Summer
Semester taught Winter + Summer
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course Yes
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course Yes
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět si zapisují jako povinný studenti, kteří absolvovali odborné, tj. neučitelské studium. Cílem předmětu je na základě aktuálních poznatků pedagogické vědy porozumět vybraným tématům a dokázat o nich fundovaně diskutovat. Koncepce předmětu je zaměřena na aktuální témata související se školním vzděláváním a především na problematiku obsahu vzdělání a jeho didaktické transformace, která poskytuje klíčová východiska pro oborové didaktiky.


Requirements on student
IC6 Ústní zkouška
Zkouška bude probíhat jako ústní rozprava na základě okruhů. Očekává se, že student použije jako východiska mj. aktuální zdroje uvedené v seznamu rozšiřující literatury (včetně odborných článků).
IIB15 Rešerše/konspekt
Jeden zvolený okruh doktorand rozpracuje písemně na základě důkladné rešerše odborné literatury a předloží u zkoušky.


Content
1.Pedagogika jako věda. Různá pojetí pedagogiky. Předmět pedagogiky, její účel a poslání. Struktura pedagogiky s důrazem na postavení oborových didaktik v rámci pedagogických disciplín.
2.Fenomén výchovy. Tři základní typy pojetí výchovy; základní stadia moderního pojetí výchovy. Podmínky, cíle, proces a prostředky výchovy.
3.Teorie a praxe v pedagogice. Dualismus teoretického a praktického v sociálních vědách. Teorie a praxe v učitelském vzdělávání. Implicitní (tacitní) povaha pedagogických znalostí učitelů, integrace teorie a praxe v procesu rozvíjení pedagogických znalostí.
4.Škola ve společenském kontextu. Školní edukace jako systematický vliv kultury na psychický vývoj. Sociální formy vyučování a učení. Funkce školy a školního vzdělávání. Kritické teorie o škole a vzdělávání (Illich, Freire, Chomsky, Bernstein, Bourdieu aj.)
5.Analýza současného stavu vzdělávání v ČR, fakta a doporučení (studie McKinsey& Comp.), kritéria kvalitní školy. Reflexe probíhající kurikulární reformy: pojem kurikulární reforma, analýza vzdělávací politiky, pohledy pedagogického výzkumu.
6.Soudobé teorie vzdělávání a jejich odraz v didaktických koncepcích. Pojmy paradigma a teorie vzdělávání, klasifikace současných teorií, charakteristika jednotlivých skupin teorií se zaměřením na akademické, kognitivně-psychologické a sociokulturní (sociokognitivní) teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
7.Kvalita ve vzdělávání: modely kvality, kvalita školy a kurikula, kvalita výuky, kvalita výuky v obsahově zaměřeném přístupu z hlediska oborových didaktik.
8.Profese učitele. Specifika profese. Profesionalita a expertnost; učitel jako reflektující praktik; učitel expert (charakteristiky a determinanty). Profesní činnosti učitele; profesní kompetence. Pedagogické znalosti učitele jako klíčová součást profesních kompetencí. Profesní rozvoj učitelů.
9.Kurikulum jako obsah školního vzdělávání. Pojmy kurikulum/obsah vzdělání/učivo. Formy/roviny existence kurikula. Zprostředkující a vstřícný model kurikula. Současné trendy ve vývoji kurikula.
10.Tvorba kurikula. Tylerův princip konstrukce kurikula. Východiska při projektování vzdělávacího obsahu (scientismus, pragmatismus, problémové a projektové vyučování, modulové uspořádání obsahu, tematická výuka aj.). Brunerova teorie struktur. Deduktivní a induktivní přístupy k učivu.
11.Didaktická transformace obsahu. Ontodidaktická transformace (výběr a uspořádání učiva), psychodidaktická transformace (artikulace obsahu vzdělávání, reprezentace učiva) a kognitivní transformace obsahu (utváření znalostí, deklarativní, procedurální a kontextové znalosti).
12.Didaktická znalost obsahu. Snahy o didaktickou transformaci oborových obsahů: Dewey, Bruner, Schwab, Shulman. Podstata didaktických znalostí obsahu a jejich taxonomie. Význam konceptu pro oborové didaktiky a tvorbu kurikula.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%), 
  • Seminar lecturer: prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),  doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%), 
Literature
  • Basic: JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
  • Basic: JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. ISBN 978-80-87000-36-6.
  • Basic: MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 80-7315-124-3.
  • Basic: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • Basic: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. 2. vyd.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Extending: BENEŠ, Z. Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 2 (Oborové didaktiky - bilance a perspektivy), s. 193-206.. 2011. ISBN 1211-4669.
  • Extending: KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 80-85783-30-4.
  • Extending: STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. Editorial: Oborové didaktiky - bilance a perspektivy. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Extending: PELIKÁN, J. Fenomén výchovy. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-246-1265-2.
  • Extending: WALTEROVÁ, E. Funkce školy a školního vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-210-0846-6.
  • Extending: KORTHAGEN, F. A. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Extending: Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey&Company, 2010.
  • Extending: PROKOP, J. Kritické teorie o škole a vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-246-1008-6.
  • Extending: JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma - uvedení do problematiky. In JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Extending: JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7315-139-3.
  • Extending: SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., PÍŠOVÁ, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. Korthagena et al. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 3 (Teorie a praxe v pedagogice), s. 367-386.. 2012.
  • Extending: BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J., ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000.
  • Extending: KANSANEN, P. Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele - nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In: JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-1-62466-250-8.
  • Extending: DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 97-88072906017.
  • Extending: JANÍK, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 80-7315-153-7.
  • Extending: ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
  • Extending: VIŠŇOVSKÝ, E., KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadí a současné iluze. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 8089018254.
  • Extending: PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • Extending: STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
  • Extending: PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • Extending: BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Extending: ŠTECH, S. Školní edukace. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 0009-062X.
  • Extending: ŠVEC, V. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 978-80-7315-092-1.
  • Extending: PÍŠOVÁ, M. et al. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7290-518-8.
  • Extending: JANÍK, T., SLAVÍK, J. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2007. ISBN 1804-7106.
  • Extending: SLAVÍK, J., JANÍK, T., JARNÍKOVÁ, J., TUPÝ, J. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014. ISBN 1211-4669.
  • Recommended: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
  • Recommended: PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Recommended: PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 4
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 4
Scientific text studying in the Czech language 150
Preparation for an exam 100
Presentation (of works, projects, etc.) 42
Total 300

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Nejsou

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- předmětu, struktury a různých pojetí pedagogiky;
- podmínek, cílů, procesů a prostředků výchovy;
- funkcí školy a školního vzdělávání ve společnosti;
- soudobých teorií vzdělávání, vč. kritických teorií školy a konstruktivistické koncepce;
- modelů, principů a faktorů ovlivňujících kvalitu výuky;
- základní teorie didaktické transformace obsahu a podstatu didaktických znalostí obsahu.
Skills - skills resulting from the course:
- vysvětlit a zdůvodnit vztah teorie a praxe v učitelském vzdělávání a implicitní (tacitní) povahy pedagogických znalostí učitele;
- vysvětlit specifika učitelské profese a podstatu profesionality a expertnosti učitele;
- aplikovat znalost soudobých teorií vzdělávání a soudobých trendů ve vývoji kurikula na aktuální stav vzdělávání v ČR;
- aplikovat principy tvorby kurikula a didaktické transformace obsahu na předmět "dějepis".

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC6 - Oral examiantion
IIB15 - Search / abstract

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS