|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Courses found, count: 1
|
Abbreviation unit / Course abbreviation |
Title |
Variant |
|
KPD
/
9DPED
|
Pedagogy
Show course
Pedagogy
|
2023/2024
|
Course info
KPD / 9DPED
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
9DPED
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Pedagogy
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
10
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
4
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět si zapisují jako povinný studenti, kteří absolvovali odborné, tj. neučitelské studium. Cílem předmětu je na základě aktuálních poznatků pedagogické vědy porozumět vybraným tématům a dokázat o nich fundovaně diskutovat. Koncepce předmětu je zaměřena na aktuální témata související se školním vzděláváním a především na problematiku obsahu vzdělání a jeho didaktické transformace, která poskytuje klíčová východiska pro oborové didaktiky.
|
Requirements on student
|
IC6 Ústní zkouška
Zkouška bude probíhat jako ústní rozprava na základě okruhů. Očekává se, že student použije jako východiska mj. aktuální zdroje uvedené v seznamu rozšiřující literatury (včetně odborných článků).
IIB15 Rešerše/konspekt
Jeden zvolený okruh doktorand rozpracuje písemně na základě důkladné rešerše odborné literatury a předloží u zkoušky.
|
Content
|
1.Pedagogika jako věda. Různá pojetí pedagogiky. Předmět pedagogiky, její účel a poslání. Struktura pedagogiky s důrazem na postavení oborových didaktik v rámci pedagogických disciplín.
2.Fenomén výchovy. Tři základní typy pojetí výchovy; základní stadia moderního pojetí výchovy. Podmínky, cíle, proces a prostředky výchovy.
3.Teorie a praxe v pedagogice. Dualismus teoretického a praktického v sociálních vědách. Teorie a praxe v učitelském vzdělávání. Implicitní (tacitní) povaha pedagogických znalostí učitelů, integrace teorie a praxe v procesu rozvíjení pedagogických znalostí.
4.Škola ve společenském kontextu. Školní edukace jako systematický vliv kultury na psychický vývoj. Sociální formy vyučování a učení. Funkce školy a školního vzdělávání. Kritické teorie o škole a vzdělávání (Illich, Freire, Chomsky, Bernstein, Bourdieu aj.)
5.Analýza současného stavu vzdělávání v ČR, fakta a doporučení (studie McKinsey& Comp.), kritéria kvalitní školy. Reflexe probíhající kurikulární reformy: pojem kurikulární reforma, analýza vzdělávací politiky, pohledy pedagogického výzkumu.
6.Soudobé teorie vzdělávání a jejich odraz v didaktických koncepcích. Pojmy paradigma a teorie vzdělávání, klasifikace současných teorií, charakteristika jednotlivých skupin teorií se zaměřením na akademické, kognitivně-psychologické a sociokulturní (sociokognitivní) teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
7.Kvalita ve vzdělávání: modely kvality, kvalita školy a kurikula, kvalita výuky, kvalita výuky v obsahově zaměřeném přístupu z hlediska oborových didaktik.
8.Profese učitele. Specifika profese. Profesionalita a expertnost; učitel jako reflektující praktik; učitel expert (charakteristiky a determinanty). Profesní činnosti učitele; profesní kompetence. Pedagogické znalosti učitele jako klíčová součást profesních kompetencí. Profesní rozvoj učitelů.
9.Kurikulum jako obsah školního vzdělávání. Pojmy kurikulum/obsah vzdělání/učivo. Formy/roviny existence kurikula. Zprostředkující a vstřícný model kurikula. Současné trendy ve vývoji kurikula.
10.Tvorba kurikula. Tylerův princip konstrukce kurikula. Východiska při projektování vzdělávacího obsahu (scientismus, pragmatismus, problémové a projektové vyučování, modulové uspořádání obsahu, tematická výuka aj.). Brunerova teorie struktur. Deduktivní a induktivní přístupy k učivu.
11.Didaktická transformace obsahu. Ontodidaktická transformace (výběr a uspořádání učiva), psychodidaktická transformace (artikulace obsahu vzdělávání, reprezentace učiva) a kognitivní transformace obsahu (utváření znalostí, deklarativní, procedurální a kontextové znalosti).
12.Didaktická znalost obsahu. Snahy o didaktickou transformaci oborových obsahů: Dewey, Bruner, Schwab, Shulman. Podstata didaktických znalostí obsahu a jejich taxonomie. Význam konceptu pro oborové didaktiky a tvorbu kurikula.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Basic:
JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. ISBN 978-80-87000-36-6.
-
Basic:
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 80-7315-124-3.
-
Basic:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Basic:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. 2. vyd.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Extending:
BENEŠ, Z. Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 2 (Oborové didaktiky - bilance a perspektivy), s. 193-206.. 2011. ISBN 1211-4669.
-
Extending:
KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 80-85783-30-4.
-
Extending:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. Editorial: Oborové didaktiky - bilance a perspektivy. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Extending:
PELIKÁN, J. Fenomén výchovy. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
Extending:
WALTEROVÁ, E. Funkce školy a školního vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-210-0846-6.
-
Extending:
KORTHAGEN, F. A. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Extending:
Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey&Company, 2010.
-
Extending:
PROKOP, J. Kritické teorie o škole a vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-246-1008-6.
-
Extending:
JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma - uvedení do problematiky. In JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Extending:
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7315-139-3.
-
Extending:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., PÍŠOVÁ, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. Korthagena et al. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 3 (Teorie a praxe v pedagogice), s. 367-386.. 2012.
-
Extending:
BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J., ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000.
-
Extending:
KANSANEN, P. Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele - nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In: JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-1-62466-250-8.
-
Extending:
DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 97-88072906017.
-
Extending:
JANÍK, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 80-7315-153-7.
-
Extending:
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
-
Extending:
VIŠŇOVSKÝ, E., KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadí a současné iluze. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 8089018254.
-
Extending:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Extending:
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Extending:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Extending:
BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Extending:
ŠTECH, S. Školní edukace. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 0009-062X.
-
Extending:
ŠVEC, V. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 978-80-7315-092-1.
-
Extending:
PÍŠOVÁ, M. et al. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7290-518-8.
-
Extending:
JANÍK, T., SLAVÍK, J. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2007. ISBN 1804-7106.
-
Extending:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., JARNÍKOVÁ, J., TUPÝ, J. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014. ISBN 1211-4669.
-
Recommended:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
-
Recommended:
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Recommended:
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
4
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
4
|
Scientific text studying in the Czech language
|
150
|
Preparation for an exam
|
100
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
42
|
Total
|
300
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Nejsou |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- předmětu, struktury a různých pojetí pedagogiky;
- podmínek, cílů, procesů a prostředků výchovy;
- funkcí školy a školního vzdělávání ve společnosti;
- soudobých teorií vzdělávání, vč. kritických teorií školy a konstruktivistické koncepce;
- modelů, principů a faktorů ovlivňujících kvalitu výuky;
- základní teorie didaktické transformace obsahu a podstatu didaktických znalostí obsahu.
|
Skills - skills resulting from the course: |
- vysvětlit a zdůvodnit vztah teorie a praxe v učitelském vzdělávání a implicitní (tacitní) povahy pedagogických znalostí učitele;
- vysvětlit specifika učitelské profese a podstatu profesionality a expertnosti učitele;
- aplikovat znalost soudobých teorií vzdělávání a soudobých trendů ve vývoji kurikula na aktuální stav vzdělávání v ČR;
- aplikovat principy tvorby kurikula a didaktické transformace obsahu na předmět "dějepis".
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC6 - Oral examiantion |
IIB15 - Search / abstract |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|