|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 9DPED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
9DPED
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si zapisují jako povinný studenti, kteří absolvovali odborné, tj. neučitelské studium. Cílem předmětu je na základě aktuálních poznatků pedagogické vědy porozumět vybraným tématům a dokázat o nich fundovaně diskutovat. Koncepce předmětu je zaměřena na aktuální témata související se školním vzděláváním a především na problematiku obsahu vzdělání a jeho didaktické transformace, která poskytuje klíčová východiska pro oborové didaktiky.
|
Požadavky na studenta
|
IC6 Ústní zkouška
Zkouška bude probíhat jako ústní rozprava na základě okruhů. Očekává se, že student použije jako východiska mj. aktuální zdroje uvedené v seznamu rozšiřující literatury (včetně odborných článků).
IIB15 Rešerše/konspekt
Jeden zvolený okruh doktorand rozpracuje písemně na základě důkladné rešerše odborné literatury a předloží u zkoušky.
|
Obsah
|
1.Pedagogika jako věda. Různá pojetí pedagogiky. Předmět pedagogiky, její účel a poslání. Struktura pedagogiky s důrazem na postavení oborových didaktik v rámci pedagogických disciplín.
2.Fenomén výchovy. Tři základní typy pojetí výchovy; základní stadia moderního pojetí výchovy. Podmínky, cíle, proces a prostředky výchovy.
3.Teorie a praxe v pedagogice. Dualismus teoretického a praktického v sociálních vědách. Teorie a praxe v učitelském vzdělávání. Implicitní (tacitní) povaha pedagogických znalostí učitelů, integrace teorie a praxe v procesu rozvíjení pedagogických znalostí.
4.Škola ve společenském kontextu. Školní edukace jako systematický vliv kultury na psychický vývoj. Sociální formy vyučování a učení. Funkce školy a školního vzdělávání. Kritické teorie o škole a vzdělávání (Illich, Freire, Chomsky, Bernstein, Bourdieu aj.)
5.Analýza současného stavu vzdělávání v ČR, fakta a doporučení (studie McKinsey& Comp.), kritéria kvalitní školy. Reflexe probíhající kurikulární reformy: pojem kurikulární reforma, analýza vzdělávací politiky, pohledy pedagogického výzkumu.
6.Soudobé teorie vzdělávání a jejich odraz v didaktických koncepcích. Pojmy paradigma a teorie vzdělávání, klasifikace současných teorií, charakteristika jednotlivých skupin teorií se zaměřením na akademické, kognitivně-psychologické a sociokulturní (sociokognitivní) teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
7.Kvalita ve vzdělávání: modely kvality, kvalita školy a kurikula, kvalita výuky, kvalita výuky v obsahově zaměřeném přístupu z hlediska oborových didaktik.
8.Profese učitele. Specifika profese. Profesionalita a expertnost; učitel jako reflektující praktik; učitel expert (charakteristiky a determinanty). Profesní činnosti učitele; profesní kompetence. Pedagogické znalosti učitele jako klíčová součást profesních kompetencí. Profesní rozvoj učitelů.
9.Kurikulum jako obsah školního vzdělávání. Pojmy kurikulum/obsah vzdělání/učivo. Formy/roviny existence kurikula. Zprostředkující a vstřícný model kurikula. Současné trendy ve vývoji kurikula.
10.Tvorba kurikula. Tylerův princip konstrukce kurikula. Východiska při projektování vzdělávacího obsahu (scientismus, pragmatismus, problémové a projektové vyučování, modulové uspořádání obsahu, tematická výuka aj.). Brunerova teorie struktur. Deduktivní a induktivní přístupy k učivu.
11.Didaktická transformace obsahu. Ontodidaktická transformace (výběr a uspořádání učiva), psychodidaktická transformace (artikulace obsahu vzdělávání, reprezentace učiva) a kognitivní transformace obsahu (utváření znalostí, deklarativní, procedurální a kontextové znalosti).
12.Didaktická znalost obsahu. Snahy o didaktickou transformaci oborových obsahů: Dewey, Bruner, Schwab, Shulman. Podstata didaktických znalostí obsahu a jejich taxonomie. Význam konceptu pro oborové didaktiky a tvorbu kurikula.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Základní:
JANÍK, T.:. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido, Brno, 2009. ISBN 978-80-87000-36-6.
-
Základní:
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 80-7315-124-3.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. 2. vyd.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Rozšiřující:
BENEŠ, Z. Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 2 (Oborové didaktiky - bilance a perspektivy), s. 193-206.. 2011. ISBN 1211-4669.
-
Rozšiřující:
KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 80-85783-30-4.
-
Rozšiřující:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. Editorial: Oborové didaktiky - bilance a perspektivy. Pedagogická orientace, 2011. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Rozšiřující:
PELIKÁN, J. Fenomén výchovy. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
Rozšiřující:
WALTEROVÁ, E. Funkce školy a školního vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-210-0846-6.
-
Rozšiřující:
KORTHAGEN, F. A. et al. Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Rozšiřující:
Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey&Company, 2010.
-
Rozšiřující:
PROKOP, J. Kritické teorie o škole a vzdělávání. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-246-1008-6.
-
Rozšiřující:
JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma - uvedení do problematiky. In JANÍK, T. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Rozšiřující:
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7315-139-3.
-
Rozšiřující:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., PÍŠOVÁ, M. Mezi praxí a teorií v učitelském vzdělávání: na okraj českého překladu knihy F. A. Korthagena et al. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 3 (Teorie a praxe v pedagogice), s. 367-386.. 2012.
-
Rozšiřující:
BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J., ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000.
-
Rozšiřující:
KANSANEN, P. Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele - nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In: JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-1-62466-250-8.
-
Rozšiřující:
DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům. Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 97-88072906017.
-
Rozšiřující:
JANÍK, T. et al. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu. Brno: Paido, 2007. ISBN 80-7315-153-7.
-
Rozšiřující:
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.
-
Rozšiřující:
VIŠŇOVSKÝ, E., KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Pedagogický dualizmus teoretického a praktického: historické pozadí a současné iluze. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 8089018254.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Rozšiřující:
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Rozšiřující:
BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Rozšiřující:
ŠTECH, S. Školní edukace. PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 0009-062X.
-
Rozšiřující:
ŠVEC, V. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace, 2012. ISBN 978-80-7315-092-1.
-
Rozšiřující:
PÍŠOVÁ, M. et al. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-7290-518-8.
-
Rozšiřující:
JANÍK, T., SLAVÍK, J. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2007. ISBN 1804-7106.
-
Rozšiřující:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., JARNÍKOVÁ, J., TUPÝ, J. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
4
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
150
|
Příprava na zkoušku
|
100
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
42
|
Celkem
|
300
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- předmětu, struktury a různých pojetí pedagogiky;
- podmínek, cílů, procesů a prostředků výchovy;
- funkcí školy a školního vzdělávání ve společnosti;
- soudobých teorií vzdělávání, vč. kritických teorií školy a konstruktivistické koncepce;
- modelů, principů a faktorů ovlivňujících kvalitu výuky;
- základní teorie didaktické transformace obsahu a podstatu didaktických znalostí obsahu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vysvětlit a zdůvodnit vztah teorie a praxe v učitelském vzdělávání a implicitní (tacitní) povahy pedagogických znalostí učitele;
- vysvětlit specifika učitelské profese a podstatu profesionality a expertnosti učitele;
- aplikovat znalost soudobých teorií vzdělávání a soudobých trendů ve vývoji kurikula na aktuální stav vzdělávání v ČR;
- aplikovat principy tvorby kurikula a didaktické transformace obsahu na předmět "dějepis".
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB15 - Rešerše / konspekt |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|