|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 9DMPV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
9DMPV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie pedagogického výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentovi podstatu metodologie pedagogického výzkumu, zejména teoreticko-empirického, a aktivizovat jeho vědecké myšlení. Student dokáže kriticky uvažovat o možnostech výzkumných teorií, přístupů a metod, rozlišuje strukturu a funkce kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumů. Je schopen formulovat výzkumný problém a výzkumný cíl. K tomuto cíli dokáže adekvátně zvolit a projektovat příslušný výzkumný design. Student dále aktivně disponuje výzkumnými metodami a nástroji a dokáže je efektivně uplatnit při řešení problému. Je schopen interpretace zjištěných údajů a myšlenkové syntézy v podobě shrnutí závěrů výzkumu. Student je schopen transformovat proces bádání do kvalitní vědecké práce. V afektivní rovině student plně respektuje etiku při publikaci výzkumných děl.
|
Požadavky na studenta
|
IIA12: Projekt výzkumu/ výzkumná zpráva
Student připraví projekt výzkumu, který bude dále zpracováván v rámci disertační práce.
IC10: Prezentace ve výuce
Výzkumný design a metodologii výzkumu student představí a obhajuje v semináři. Každý student se pak aktivně účastní diskusí nad předkládanými vizemi výzkumných konceptů.
IC6: Ústní zkouška
Student vykoná ústní zkoušku na základě okruhů vymezených v anotaci předmětu.
|
Obsah
|
1. Věda a lidské poznávání. Základy metodologie vědy: vědecká teorie, novopozitivistická a holistická koncepce vědy. Metody lidského poznávání. Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako získávání a konstrukce nových poznatků. Druhy vědecké práce.
2. Výzkum v pedagogických vědách. Cíle výzkumu, typy výzkumů (základní, aplikovaný, evaluační, akční, kritický výzkum), etapy výzkumu.
3. Kvantitativně orientovaný výzkum a jeho fáze. Projekt kvantitativního výzkumu. Formulace problému, druhy proměnných, výzkumné hypotézy, výběr prvků do výzkumných vzorků. Statistické metody při testování hypotéz.
4. Kvalitativně orientovaný výzkum. Historické souvislosti, teoretická východiska, kritika kvantitativních přístupů. Základní přístupy kvalitativního výzkumu: případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologie, biografický výzkum, studium dokumentů, historický výzkum, akční a kritický výzkum. Návrh plánu výzkumu, triangulace. Výběr prvků do výzkumných vzorků.
5. Smíšený výzkum jako překonávání rozdílů mezi kvantitativním a kvalitativním designem. Multiparadigmatický charakter pedagogického výzkumu. Pragmatismus jako epistemologický rámec pro smíšený výzkumný design. Postupy smíšeného výzkumu.
6. Metody sběru dat ve vztahu k výzkumným otázkám a výzkumnému rámci (kvantitativní, kvalitativní, smíšený). Posouzení efektivity použití metody. v kvantitativním a v kvalitativním výzkumu. Příklady netradičních výzkumných přístupů a metod v pedagogickém výzkumu: diskurzivní analýza, konverzační analýza, interpretativní fenomenologická analýza, situační analýza, metoda ukotvujících vinět, analytika učení, využívání sekundárních dat.
7. Experimentální výzkum. Cíle, charakteristika, design, validita, klasifikace designu experimentálního výzkumu.
8. Evaluační výzkumné přístupy. Konfirmační, explorační, responzivní a konstruktivistická evaluace. Evaluace expertní, oponentní, poradně demokratická.
9. Zpracování dat kvantitativního charakteru. Testování hypotéz; popisná statistika, induktivní statistika; měření v pedagogickém výzkumu, typy měření. Postup při zpracování - tabulky četností a kontingenční tabulky, možnosti grafického znázornění dat, charakteristiky polohy a rozptýlení.
10. Zpracování dat kvalitativního charakteru. Podstata otevřeného, analytického, axiálního a selektivního kódování. Uspořádání a organizace kvalitativních dat: možnosti uspořádání dat; konkrétní taktiky analýzy dat; hlavní metodologické nástroje pro analýzu kvalitativních dat (analytická indukce, konstantní komparace, typologická analýza).
11. Validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Současné pojetí validity, její typy (konstrukční, obsahová, popisná, teoretická aj.), triangulace (časová, prostorová, metodologická aj.), validita v kvantitativním výzkumu, principy a kritéria validity (důvěryhodnosti) kvalitativního výzkumu. Zajištění validity v různých etapách výzkumu. Reliabilita v kvantitativním výzkumu jako stabilita, ekvivalence a vnitřní konzistence. Pojetí reliability v kvalitativním výzkumu.
12. Zásady psaní odborného textu: struktura práce, strategie a taktika psaní odborného textu, nároky na odborný styl. Etické otázky vědecké práce, empirického výzkumu a publikování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
Základní:
RUBACHA, K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wyd. akademickie i profesjonalne,, 2008. ISBN 0-08-028119-2.
-
Základní:
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
Základní:
COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. Research Methods in Education. 8th Edition. London and New York: Routledge, 2017. ISBN 9781138209886.
-
Rozšiřující:
KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 554-578. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Rozšiřující:
ARY, D., JACOBS, L. CH., CHRISTINE K. SORENSEN, CH. K. Introduction to Research in Education. 8th edition. Wadsworth: Cengage Learning, 2010. ISBN 9780495601227.
-
Rozšiřující:
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Rozšiřující:
MAREŠ, J.,VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477.. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Rozšiřující:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Rozšiřující:
VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PdF UK v Praze. Teoreticko-metodologický úvod do studia. Praha: UK, PdF, 2011. ISBN 978-80-7290-503-4.
-
Rozšiřující:
MAREŠ, J. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 427-454. 2013. ISBN 80-211-0121-0.
-
Rozšiřující:
VLČKOVÁ, K. Smíšený výzkum: Jedná se o nové a závažné téma? In JANÍK, T., KNECHT, P., ŠEBESTOVÁ, S. (Eds.). Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/vlckova.pdf. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 1211-4669.
-
Rozšiřující:
PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Rozšiřující:
GAVORA, P. Validita a reliabilita výzkumných nástrojov: principy a reálna prax. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 511-534. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
JUHAŇÁK, L., ZOUNEK, J. Analytika učení: nový přístup ke zkoumání učení (nejen) ve virtuálním prostředí. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 560-583. 2016. ISBN 9788074352669.
-
Doporučená:
VOŇKOVÁ, H., PAPAJOANU, O., BENDL, S. Aplikace metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu: přehled literatury a metodologická doporučení. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 537-559. 2016. ISBN 80-85638-01-0.
-
Doporučená:
KLAPKO, D. Diskursivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 379-414. 2016.
-
Doporučená:
ONDREJKOVIČ, P. Kapitoly z metodológie výskumu v sociálnych vedách. Levice: Client Service, 2017. ISBN 978-80-972661-0-3.
-
Doporučená:
VLČKOVÁ, K., LOJDOVÁ, K. Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 482-511. 2016. ISBN 80-7035-106-3.
-
Doporučená:
TŮMA, F. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 415-441. 2016. ISBN cnb000032255.
-
Doporučená:
POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
RABUŠICOVÁ, M., ZÁLESKÁ, K. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 346-378. 2016. ISBN 978-80-210-4779-2.
-
Doporučená:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Doporučená:
JOHNSON, J. B., ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 2004, Vol. 33, No. 7, pp. 14-26. 2004. ISBN 0013-189X.
-
Doporučená:
BERGMAN, M. M. O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 4, s. 457-473. 2011. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 3, s. 345-371.. 2015. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
SLOŽILOVÁ, E. Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 1, s. 51-69. 2011. ISBN 80-903609-5-5.
-
Doporučená:
KALENDA, J. Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 457-481. 2016. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Doporučená:
MAYRING, P. Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution.. Klagenfurt: GESIS, 2014. ISBN 1802-4785.
-
Doporučená:
KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Tvorba výzkumného nástroja. Bratislava: ŠPN, 2012. ISBN 9788010023530.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Doporučená:
SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 512-536. 2016. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základních koncepcí a metod lidského poznávání;
- typů, etap a základních parametrů výzkumu;
- charakteristik kvantitativně a kvalitativně orientovaného výzkumu vč. základních designů kvalitativního výzkumu;
- metod sběru dat;
- metod vyhodnocování dat a možností jejich interpretace, zejména základních metod statistické analýzy používaných ve společenskovědních výzkumech;
- rozdílů mezi výsledky výzkumu a závěry výzkumu a zásad pro jejich prezentaci;
- zásad psaní odborného textu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- formulovat cíle výzkumu a výzkumný problém;
- adekvátně zvolit a projektovat design výzkumu vzhledem k jeho cílům;
- formulovat výzkumné hypotézy a navrhnout statistické metody pro jejich testování;
- navrhnout plán kvalitativního výzkumu a vybrat vhodný design vzhledem k výzkumným otázkám;
- zpracovat projekt dizertační práce.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
B4 - Sokratovský rozhovor |
|
|
|
|