|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 9DMPV
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
9DMPV
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Methodology of pedagogical research
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
10
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentovi podstatu metodologie pedagogického výzkumu, zejména teoreticko-empirického, a aktivizovat jeho vědecké myšlení. Student dokáže kriticky uvažovat o možnostech výzkumných teorií, přístupů a metod, rozlišuje strukturu a funkce kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumů. Je schopen formulovat výzkumný problém a výzkumný cíl. K tomuto cíli dokáže adekvátně zvolit a projektovat příslušný výzkumný design. Student dále aktivně disponuje výzkumnými metodami a nástroji a dokáže je efektivně uplatnit při řešení problému. Je schopen interpretace zjištěných údajů a myšlenkové syntézy v podobě shrnutí závěrů výzkumu. Student je schopen transformovat proces bádání do kvalitní vědecké práce. V afektivní rovině student plně respektuje etiku při publikaci výzkumných děl.
|
Requirements on student
|
IIA12: Projekt výzkumu/ výzkumná zpráva
Student připraví projekt výzkumu, který bude dále zpracováván v rámci disertační práce.
IC10: Prezentace ve výuce
Výzkumný design a metodologii výzkumu student představí a obhajuje v semináři. Každý student se pak aktivně účastní diskusí nad předkládanými vizemi výzkumných konceptů.
IC6: Ústní zkouška
Student vykoná ústní zkoušku na základě okruhů vymezených v anotaci předmětu.
|
Content
|
1. Věda a lidské poznávání. Základy metodologie vědy: vědecká teorie, novopozitivistická a holistická koncepce vědy. Metody lidského poznávání. Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách. Vědecká práce jako získávání a konstrukce nových poznatků. Druhy vědecké práce.
2. Výzkum v pedagogických vědách. Cíle výzkumu, typy výzkumů (základní, aplikovaný, evaluační, akční, kritický výzkum), etapy výzkumu.
3. Kvantitativně orientovaný výzkum a jeho fáze. Projekt kvantitativního výzkumu. Formulace problému, druhy proměnných, výzkumné hypotézy, výběr prvků do výzkumných vzorků. Statistické metody při testování hypotéz.
4. Kvalitativně orientovaný výzkum. Historické souvislosti, teoretická východiska, kritika kvantitativních přístupů. Základní přístupy kvalitativního výzkumu: případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologie, biografický výzkum, studium dokumentů, historický výzkum, akční a kritický výzkum. Návrh plánu výzkumu, triangulace. Výběr prvků do výzkumných vzorků.
5. Smíšený výzkum jako překonávání rozdílů mezi kvantitativním a kvalitativním designem. Multiparadigmatický charakter pedagogického výzkumu. Pragmatismus jako epistemologický rámec pro smíšený výzkumný design. Postupy smíšeného výzkumu.
6. Metody sběru dat ve vztahu k výzkumným otázkám a výzkumnému rámci (kvantitativní, kvalitativní, smíšený). Posouzení efektivity použití metody. v kvantitativním a v kvalitativním výzkumu. Příklady netradičních výzkumných přístupů a metod v pedagogickém výzkumu: diskurzivní analýza, konverzační analýza, interpretativní fenomenologická analýza, situační analýza, metoda ukotvujících vinět, analytika učení, využívání sekundárních dat.
7. Experimentální výzkum. Cíle, charakteristika, design, validita, klasifikace designu experimentálního výzkumu.
8. Evaluační výzkumné přístupy. Konfirmační, explorační, responzivní a konstruktivistická evaluace. Evaluace expertní, oponentní, poradně demokratická.
9. Zpracování dat kvantitativního charakteru. Testování hypotéz; popisná statistika, induktivní statistika; měření v pedagogickém výzkumu, typy měření. Postup při zpracování - tabulky četností a kontingenční tabulky, možnosti grafického znázornění dat, charakteristiky polohy a rozptýlení.
10. Zpracování dat kvalitativního charakteru. Podstata otevřeného, analytického, axiálního a selektivního kódování. Uspořádání a organizace kvalitativních dat: možnosti uspořádání dat; konkrétní taktiky analýzy dat; hlavní metodologické nástroje pro analýzu kvalitativních dat (analytická indukce, konstantní komparace, typologická analýza).
11. Validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Současné pojetí validity, její typy (konstrukční, obsahová, popisná, teoretická aj.), triangulace (časová, prostorová, metodologická aj.), validita v kvantitativním výzkumu, principy a kritéria validity (důvěryhodnosti) kvalitativního výzkumu. Zajištění validity v různých etapách výzkumu. Reliabilita v kvantitativním výzkumu jako stabilita, ekvivalence a vnitřní konzistence. Pojetí reliability v kvalitativním výzkumu.
12. Zásady psaní odborného textu: struktura práce, strategie a taktika psaní odborného textu, nároky na odborný styl. Etické otázky vědecké práce, empirického výzkumu a publikování.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Lecturer:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Seminar lecturer:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
|
Literature
|
-
Basic:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
Basic:
RUBACHA, K. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wyd. akademickie i profesjonalne,, 2008. ISBN 0-08-028119-2.
-
Basic:
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
Basic:
COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. Research Methods in Education. 8th Edition. London and New York: Routledge, 2017. ISBN 9781138209886.
-
Extending:
KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 554-578. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Extending:
ARY, D., JACOBS, L. CH., CHRISTINE K. SORENSEN, CH. K. Introduction to Research in Education. 8th edition. Wadsworth: Cengage Learning, 2010. ISBN 9780495601227.
-
Extending:
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Extending:
MAREŠ, J.,VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477.. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Extending:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Extending:
VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PdF UK v Praze. Teoreticko-metodologický úvod do studia. Praha: UK, PdF, 2011. ISBN 978-80-7290-503-4.
-
Extending:
MAREŠ, J. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 427-454. 2013. ISBN 80-211-0121-0.
-
Extending:
VLČKOVÁ, K. Smíšený výzkum: Jedná se o nové a závažné téma? In JANÍK, T., KNECHT, P., ŠEBESTOVÁ, S. (Eds.). Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/vlckova.pdf. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 1211-4669.
-
Extending:
PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Extending:
GAVORA, P. Validita a reliabilita výzkumných nástrojov: principy a reálna prax. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 511-534. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Recommended:
JUHAŇÁK, L., ZOUNEK, J. Analytika učení: nový přístup ke zkoumání učení (nejen) ve virtuálním prostředí. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 560-583. 2016. ISBN 9788074352669.
-
Recommended:
VOŇKOVÁ, H., PAPAJOANU, O., BENDL, S. Aplikace metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu: přehled literatury a metodologická doporučení. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 537-559. 2016. ISBN 80-85638-01-0.
-
Recommended:
KLAPKO, D. Diskursivní analýza a její využití ve výzkumu edukačních jevů. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 379-414. 2016.
-
Recommended:
ONDREJKOVIČ, P. Kapitoly z metodológie výskumu v sociálnych vedách. Levice: Client Service, 2017. ISBN 978-80-972661-0-3.
-
Recommended:
VLČKOVÁ, K., LOJDOVÁ, K. Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 482-511. 2016. ISBN 80-7035-106-3.
-
Recommended:
TŮMA, F. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 415-441. 2016.
-
Recommended:
POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Recommended:
RABUŠICOVÁ, M., ZÁLESKÁ, K. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky: podněty pro koncipování komparativních studií. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 346-378. 2016. ISBN 978-80-210-4779-2.
-
Recommended:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Recommended:
JOHNSON, J. B., ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 2004, Vol. 33, No. 7, pp. 14-26. 2004. ISBN 0013-189X.
-
Recommended:
BERGMAN, M. M. O nezbytnosti třetí generace ve smíšeném designu, teorii a výzkumu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 4, s. 457-473. 2011. ISBN 1211-4669.
-
Recommended:
GAVORA, P. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 3, s. 345-371.. 2015. ISBN 1211-4669.
-
Recommended:
SLOŽILOVÁ, E. Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu. Pedagogická orientace, 2011, roč. 21, č. 1, s. 51-69. 2011. ISBN 80-903609-5-5.
-
Recommended:
KALENDA, J. Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 457-481. 2016. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Recommended:
MAYRING, P. Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution.. Klagenfurt: GESIS, 2014. ISBN 1802-4785.
-
Recommended:
KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Recommended:
GAVORA, P. Tvorba výzkumného nástroja. Bratislava: ŠPN, 2012. ISBN 9788010023530.
-
Recommended:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Recommended:
SOUKUP, P., KOČVAROVÁ, I. Velikost a reprezentativita výběrového souboru v kvantitativně orientovaném pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace, 2016, roč. 26, č. 3, s. 512-536. 2016. ISBN 1211-4669.
-
Recommended:
JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Nejsou |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- základních koncepcí a metod lidského poznávání;
- typů, etap a základních parametrů výzkumu;
- charakteristik kvantitativně a kvalitativně orientovaného výzkumu vč. základních designů kvalitativního výzkumu;
- metod sběru dat;
- metod vyhodnocování dat a možností jejich interpretace, zejména základních metod statistické analýzy používaných ve společenskovědních výzkumech;
- rozdílů mezi výsledky výzkumu a závěry výzkumu a zásad pro jejich prezentaci;
- zásad psaní odborného textu.
|
Skills - skills resulting from the course: |
- formulovat cíle výzkumu a výzkumný problém;
- adekvátně zvolit a projektovat design výzkumu vzhledem k jeho cílům;
- formulovat výzkumné hypotézy a navrhnout statistické metody pro jejich testování;
- navrhnout plán kvalitativního výzkumu a vybrat vhodný design vzhledem k výzkumným otázkám;
- zpracovat projekt dizertační práce.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA12 - Research project / research report |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC6 - Oral examiantion |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B1 - Discussion |
G2 - Self-study, controlled study |
B4- Socratic dialogue |
|
|
|
|