|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 99PPV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
99PPV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie pedagogického výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentovi podstatu metodologie pedagogického výzkumu, zejména teoreticko-empirického, a aktivizovat jeho vědecké myšlení. Student dokáže kriticky uvažovat o možnostech výzkumných teorií, přístupů a metod, rozlišuje strukturu a funkce kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumů. Je schopen formulovat výzkumný problém a výzkumný cíl. K tomuto cíli dokáže adekvátně zvolit a projektovat příslušný výzkumný design. Student dále aktivně disponuje výzkumnými metodami a nástroji a dokáže je efektivně uplatnit při řešení problému. Je schopen interpretace zjištěných údajů a myšlenkové syntézy v podobě shrnutí závěrů výzkumu. Student je schopen transformovat proces bádání do kvalitní vědecké práce. V afektivní rovině student plně respektuje etiku při publikaci výzkumných děl.
|
Požadavky na studenta
|
IIA12: Projekt výzkumu/ výzkumná zpráva
Student připraví projekt výzkumu, který bude dále zpracováván v rámci disertační práce.
IC10: Prezentace ve výuce
Výzkumný design a metodologii výzkumu student představí a obhajuje v semináři. Každý student se pak aktivně účastní diskusí nad předkládanými vizemi výzkumných konceptů.
IC6: Ústní zkouška
Student vykoná ústní zkoušku na základě okruhů vymezených v anotaci předmětu.
|
Obsah
|
1. Věda a lidské poznávání. Základy metodologie vědy: vědecká teorie, novopozitivistická a holistická koncepce vědy. Metody lidského poznávání. Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách.
2. Výzkum v pedagogických vědách. Cíl výzkumu (explorace, deskripce, explanace, predikce), typy výzkumů (základní, aplikovaný, evaluační, akční, kritický výzkum), etapy výzkumu (příprava výzkumu, plán, provedení a zpráva o výsledcích výzkumu). Parametry výzkumu: objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Realizace výzkumu.
3. Základní výzkumná paradigmata. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum: základní charakteristika, srovnání a možnosti využití. Smíšený výzkum jako možnost prolínání kvantitativních a kvalitativních výzkumných postupů.
4. Kvantitativně orientovaný výzkum a jeho fáze. Projekt kvantitativního výzkumu. Stanovení problému, formulace problému. Druhy proměnných. Výzkumné hypotézy: pravidla jejich tvorby, testování hypotéz. Statistické metody při testování hypotéz. Praktické příklady užití kvantitativního výzkumu při řešení výzkumného problému.
5. Kvalitativně orientovaný výzkum. Historické souvislosti, teoretická východiska, kritika kvantitativních přístupů. Základní přístupy kvalitativního výzkumu: případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologie, biografický výzkum, studium dokumentů, historický výzkum, akční a kritický výzkum. Návrh plánu výzkumu, triangulace. Praktické příklady užití kvalitativního výzkumu při řešení výzkumného problému.
6. Metody sběru dat ve výzkumech. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Hlavní rysy vybraných metod výzkumu: pozorování, dotazník, interview, testování, sociometrie aj. se zaměřením na kvantitativní a kvalitativní rámec výzkumu. Posouzení efektivity použití metody s ohledem na zvolený výzkumný design.
7. Metody vyhodnocování dat a jejich interpretace. Analýza dat kvantitativního a kvalitativního výzkumu, možnosti interpretací. Grafická podpora interpretací. Umění shrnout výsledná sdělení a vytvořit závěr.
8. Vědecká práce jako získávání a konstrukce nových poznatků. Druhy vědecké práce a jejich charakteristika. Zásady psaní odborného textu: struktura práce, strategie a taktika psaní odborného textu, nároky na odborný styl. Publikační etika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Základní:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Základní:
COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. Research Methods in Education. 7th Edition. London and New York: Routledge, 2011. ISBN 9781138209886.
-
Základní:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Doporučená:
GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu [on line]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.
-
Doporučená:
KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 554-578. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
MAREŠ, J.,VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477.. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
WALLERSTEIN, I. (ed.). Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998. ISBN 80-85850-65-6.
-
Doporučená:
REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024730066.
-
Doporučená:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
Doporučená:
POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Doporučená:
ŠVEC, Š. (ed.). Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 1998. ISBN 80-88778-73-5.
-
Doporučená:
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
Doporučená:
JOHNSON, J. B., ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 2004, Vol. 33, No. 7, pp. 14-26. 2004. ISBN 0013-189X.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 3, s. 345-371.. 2015. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
Doporučená:
MAYRING, P. Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution.. Klagenfurt: GESIS, 2014. ISBN 1802-4785.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. , ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 978-80-210-8495-7.
-
Doporučená:
KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Tvorba výzkumného nástroja. Bratislava: ŠPN, 2012. ISBN 9788010023530.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Validita a reliabilita výzkumných nástrojov: principy a reálna prax. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 511-534. 2013. ISBN 1211-4669.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.
-
Doporučená:
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
-
Doporučená:
STRAUSS, A. L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Praha: Sdružení podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základních koncepcí a metod lidského poznávání;
- typů, etap a základních parametrů výzkumu;
- charakteristik kvantitativně a kvalitativně orientovaného výzkumu vč. základních designů kvalitativního výzkumu;
- metod sběru dat;
- metod vyhodnocování dat a možností jejich interpretace, zejména základních metod statistické analýzy používaných ve společenskovědních výzkumech;
- rozdílů mezi výsledky výzkumu a závěry výzkumu a zásad pro jejich prezentaci;
- zásad psaní odborného textu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- formulovat cíle výzkumu a výzkumný problém;
- adekvátně zvolit a projektovat design výzkumu vzhledem k jeho cílům;
- formulovat výzkumné hypotézy a navrhnout statistické metody pro jejich testování;
- navrhnout plán kvalitativního výzkumu a vybrat vhodný design vzhledem k výzkumným otázkám;
- zpracovat projekt dizertační práce.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
B4 - Sokratovský rozhovor |
|
|
|
|