|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 7PVOZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
7PVOZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Využívání odborných zdrojů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy práce s odbornými zdroji. Student získává příležitost seznámit se s nástroji, které jsou využívány vědeckými pracovníky při psaní vědeckého textu. Nabyté znalosti a dovednosti zúročí při psaní diplomové práce, pro jejíž zpracování využije na základě klíčových slov provedenou rešerši a projekt publikačního výstupu.
|
Požadavky na studenta
|
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) - student individuálně představí projekt své diplomové práce, její stručná teoretická východiska a klíčová slova. Popíše, které databáze a další prostředky pro přípravu projektu využíval a jak konkrétně s nimi pracoval.
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) - student se zapojuje do ústního hodnocení projektů diplomových prací, doporučuje jiná možná řešení či změny v projektech diplomových prací, konstruktivně kritizuje.
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) - student provede výtah vybraného článku publikovaného v zahraničním periodiku v anglickém jazyce.
IIB25 - Seminární práce / referát - student sestaví abstrakt diplomové práce, vyhledané definice základních pojmů a klíčová slova, přehled vyhledaných zdrojů, které k tématu diplomové práce vyhledal, a osnovu odborného článku vycházejícího ze struktury práce.
|
Obsah
|
1. Elektronické nástroje pro práci se zdroji, citace.
Software pro podporu práce se zdroji (MS WORD, Mendeley), generování citací, citační normy.
2. Rešerše jako podpora při práci se zdroji.
Výběr vhodných klíčových slov v rámci pedagogické terminologie, zadávání rešerší, práce s rešeršními výstupy. Český pedagogický tezaurus.
3. Pedagogické encyklopedie a slovníky.
Zpracování hesel a jejich citace. Vyhledávání v tištěných a online encyklopediích a slovnících (Pedagogická encyklopedie, Pedagogický slovník, International Encyclopedia of Education, Oxford Research Encyclopedias, Oxford Dictionary of Education, A Brief Critical Dictionary of Education).
4. Elektronické informační zdroje.
Databáze (ERIC, ERIH, EDS-EBSCO, SCOPUS, WEB OF SCIENCE, GOOGLE SCHOLAR). Publikace mezinárodních studií (OECD, Eurydice), zjištění ČŠI.
5. Informace poskytované organizacemi a asociacemi sdružujícími pedagogy v ČR.
Organizace zaměřené na výzkum v ČR (ČAPV, ČPdS), asociace sdružující pedagogické pracovníky a pracovníky s dětmi a mládeží, Pedagogická komora. Periodika a sborníky z konferencí pořádaných těmito organizacemi.
6. Mezinárodní organizace sdružující pedagogy a jimi vydávané publikace.
Organizace orientované na výzkum a profesní rozvoj pedagogů (EERA, ILA, IARTEM apod.). Publikační výstupy těchto organizací. Konference a konferenční sborníky (tištěné, elektronické).
7. Sociální sítě jako nástroj vyhledávání odborných zdrojů.
Práce se sítěmi Academia.edu a ResearchGate. Budování tematicky zaměřených sítí, vyhledávání zdrojů.
8. Struktura vědecké publikace.
Monografie, časopisecké články, příspěvky v konferenčních sbornících. Osnova článku a příspěvku.
9. Výzkumné studie.
Vzorové příklady výzkumných studií publikovaných v domácích a zahraničních časopisech. Překlady textů pro parafráze a citace. Diskuse výzkumných zjištění.
10. Projekt publikačního výstupu.
Tematicky zvolená klíčová slova. Rešerše. Abstrakt a anotace. Projekt výzkumu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FINK, A. Conducting research literature reviews: from the internet to paper. (4. vyd.).. Los Angeles: SAGE Publications, 2014. ISBN 9781544318479.
-
Základní:
TICHÁ, L., et al. Jak psát vysokoškolské závěrečné práce. Praha: Ústřední knihovna ČVUT, 2009. ISBN cnb000465232.
-
Základní:
PAPÍK, R. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011. ISBN 978-80-7399-338-2.
-
Základní:
MACHI, L. A., & McEVOY, B. The literature review: six steps to success. Thousand Oaks: Corwin, 2012. ISBN 9781452240886.
-
Rozšiřující:
BORENSTEIN, M., HEDGES, L. V., HIGGINS, J. P. T., & ROTHSTEIN, H. R. Introduction to metaanalysis. New York, NY: Wiley, 2009.
-
Rozšiřující:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Rozšiřující:
Matoušová, M. Rešerše: úvod do teorie a organizace rešeršních služeb. Praha: ÚVTEI, 1988. ISBN 8087723228.
-
Rozšiřující:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Doporučená:
RANDOLPH, J. J. A guide to writing the dissertation literature review. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14, 1-13.. 2009.
-
Doporučená:
JESSON, J. K., MATHESON, L., & LACEY, F. M. Doing Your Literature Review: Traditional and Systematic Techniques. London: SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84860-154-3.
-
Doporučená:
COOPER, H. M. Editorial. Psychological Bulletin, 129, 3-9.. 2003. ISBN 0033-2909.
-
Doporučená:
ROJON, C., McDOWALL, A., & SAUNDERS, M. N. K. On the experience of conducting a Systematic Review in Industrial, Work, and Organizational Psychology: Yes, it is worthwhile. Journal of Personnel Psychology, 10(3), 133-138.. 2011. ISBN 1866-5888.
-
Doporučená:
PAPÍK, R. Rešeršní strategie a rešeršní služby I. Duha, 27(4).. 2013. ISBN 1804-4256.
-
Doporučená:
PETTICREW, M., & ROBERTS, H. Systematic Reviews in the Social Sciences: A Practical Guide.. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 978-1-4051-2110-1.
-
Doporučená:
COOPER, H. M., HEDGES, L. V., & VALENTINE, J. C. The handbook of research synthesis and metaanalysis (2. vyd.).. New York: Russell Sage Foundation, 2009. ISBN 978-1-84860-730-9.
-
Doporučená:
BAUMEISTER, R. F. Writing a literature review. In M. J. Prinstein & M. D. Patterson (Eds.), The portable mentor: Expert guide to a successful career in psychology (119-132; 2. vyd.).. New York: Springer Science + Business Media, 2013. ISBN 978-1-4614-3993-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Účast na výuce
|
13
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- databází odborných publikací;
- základních funkcí odborně zaměřených sociálních sítí;
- vybraných organizací působících na poli pedagogiky;
- struktury odborného textu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- formulovat klíčová slova pro vyhledávání zdrojů v databázích;
- provést rešerši;
- využívat pro práci se zdroji vhodný software;
- vyhledávat články v konferenčních sbornících;
- pracovat s cizojazyčnými tištěnými i online publikacemi;
- využívat pro základní orientaci v terminologii pedagogické encyklopedie a slovníky;
- pracovat s výstupy plošných výzkumných šetření;
- navazovat kontakty pro získávání zdrojů na vybraných profesně orientovaných sociálních sítích;
- sestavit osnovu publikačního výstupu včetně abstraktu a anotace;
- diskutovat výzkumná zjištění. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
|
|
|
|