|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 6PVYZ
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
6PVYZ
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Pedagogical Research
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
1
[Hours/Week]
practical class
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
23 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Prostřednictvím předmětu se student seznamuje s principy výzkumné práce v pedagogice a příbuzných vědách, které by měl být schopen mj. prakticky využít při zpracování bakalářské práce. Znalosti a dovednosti z metodologie pedagogického výzkumu jsou zaměřeny především na fázi plánování a přípravy výzkumu a nejužívanější metody sběru a analýzy dat. Student získá také praktickou zkušenost s přípravou výzkumného šetření.
|
Requirements on student
|
Studijní, příp. další materiály k předmětu Vám vyučující bude zasílat na studentský email. Případné konzultace či on-line setkání budou probíhat v MS Teams. Výstupy budete odevzdávat (projekty výzkumu apod.) na Portál OU do sekce Seminární práce. Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat prostřednictvím e-mailů (používejte prosím výhradně studentský e-mail).
IIA12 Projekt výzkumu / výzkumná zpráva
Student zpracuje návrh výzkumného projektu z oblasti pedagogických věd. Při tom prokazuje dovednost zvolit vhodné téma, stanovit výzkumný problém/výzkumné otázky, provést rešerši odborných zdrojů, vybrat adekvátní metodologii a metodu/y sběru dat a stanovit způsob výběru výzkumného souboru. V závěru semestru odevzdá v písemné podobě.
IC10 Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová)
Zpracovaný výzkumný projekt představí a obhajuje v diskusi v semináři.
IC11 Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.)
Studenti se aktivně podílejí na diskusi při obhajování výzkumných projektů spolužáků.
IC 7 Písemná zkouška
Ověřuje odborné znalosti a dovednosti v rozsahu daném obsahem předmětu.
|
Content
|
1. Výzkum v pedagogických vědách. Cíle výzkumu, typy výzkumů, fáze výzkumu.
2. Vyhledávání a zpracování odborných zdrojů ke zpracování teoretických východisek výzkumu, zásady citování.
3. Plánování výzkumu - zpracování návrhu výzkumného projektu. Výběr tématu a rešerše odborné literatury.
4. Formulace výzkumného problému/výzkumných otázek, typologie výzkumných problémů.
5. Výzkumný soubor a jeho výběr.
6. Kvantitativně orientovaný výzkum. Výzkumné hypotézy, druhy proměnných.
7. Kvalitativně orientovaný výzkum: přehled základních designů; zakotvená teorie, případová studie.
8. Základní metody sběru dat v kvantitativním výzkumu: přehled základních metod; pozorování, dotazník, rozhovor.
9. Základní metody sběru dat v kvalitativním výzkumu: terénní výzkum, hloubkové interview, focus groups.
10.Zásady zpracování dat kvantitativního výzkumu.
11.Prezentace a interpretace výsledků kvantitativního šetření; vyvozování závěrů.
12.Zásady zpracování dat, prezentace a interpretace výsledků kvalitativního výzkumu.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. ,
-
Lecturer:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
PhDr. Marek Václavík, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Alena Vališová, CSc. (50%),
-
Tutorial lecturer:
PhDr. Marek Václavík, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Alena Vališová, CSc. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu [on line]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.
-
Basic:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Basic:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Basic:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Extending:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Extending:
COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. Research Methods in Education. 7th Edition. London and New York: Routledge, 2011. ISBN 9781138209886.
-
Extending:
MAŇÁK, J., ŠVEC, V., ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 978-80-8068-935-3.
-
Extending:
JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.
-
Recommended:
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Recommended:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-2619-2.
-
Recommended:
MAREŠ, J.,VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477.. 2013. ISBN 80-7178-246-7.
-
Recommended:
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Semestral work
|
30
|
Scientific text studying in the Czech language
|
25
|
Scientific text studying in a foreign language
|
20
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
10
|
Defence (of works, projects, etc.)
|
5
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
5
|
Preparation for an exam
|
30
|
Being present in classes
|
26
|
Total
|
151
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Nejsou. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- typů výzkumů, fází výzkumu;
- nejužívanějších citačních norem v pedagogickém výzkumu;
- struktury návrhu výzkumného projektu;
- rozdílů mezi kvantitativní a kvalitativní metodologií;
- zásad pro výběr výzkumného souboru;
- základních metod sběru dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu;
- základních metod zpracování a analýzy dat;
- zásad pro prezentaci a interpretaci výsledků výzkumu a vyvozování závěrů.
- významu systematické realizace pedagogického výzkumu v souladu s teoreticky podloženou metodologií.
|
Skills - skills resulting from the course: |
- vytvořit návrh výzkumného projektu, tj. stanovit předmět výzkumu, formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky, určit sledované proměnné, příp. stanovit výzkumné hypotézy;
- zpracovat rešerši z odborné literatury k výzkumnému problému;
- sestavit dotazník/ navrhnout test/ připravit rozhovor;
- promyšleně zvolit způsob výběru výzkumného souboru.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA12 - Research project / research report |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC7 - Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B3- Lecture based on problem exposition |
B1 - Discussion |
B2 - Productive work with text/image/educational source |
B4- Socratic dialogue |
C5 - Static and dynamic projection/presentation |
D7 - Practice and creation of other professional skills (medical, legal, etc.) |
|
|
|
|