|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 6PMUL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
6PMUL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Multikulturní výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
22 / 25
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět uvádí do problematiky soužití původem nebo náboženským vyznáním odlišných skupin lidí v dnešním různorodém světě. Seznamuje se základními pojmy a principy multikulturní výchovy, umožňuje srovnání různých náboženství a poznání historie a tradic vybraných etnik. Pomáhá uvědomit si význam tradic a kultury pro jednotlivce a jeho identitu. Prezentuje pojetí multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech České republiky.
|
Požadavky na studenta
|
Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), nebo v době konzultačních hodin, on-line setkání probíhají v prostředí MS Teams, v týmu s příslušným názvem.
- IC 6 - ústní zkouška: zjišťování úrovně vědomostí dle daných témat
- IC7 - písemná zkouška: schopnost vyjádřit své názory dle probraných témat na základě získaných vědomostí
- IC10 - prezentace ve výuce: schopnost zpracovat prezentaci na vybrané téma či problematiku
- IIA6 - projekt: schopnost vypracovat projekt či jeho návrh, vztahující se k problematice multikulturní výchovy
- IIB25 - seminární práce/referát: hodnocení úrovně sepsání seminární práce dle formálního i myšlenkového zpracování textu
|
Obsah
|
1. Multikulturalismus a interkulturalismus - základní pojmy (rasa, národ, národnostní menšina, kultura, subkultura, xenofobie, rasismus).
2. Identita, akulturace, asimilace, integrace, migrace, národnostní menšiny ČR.
3. Stručný přehled historie Romů až po současnost, Romové a druhá světová válka.
4. Romská kultura a folklór, styly interpretačního umění, romský jazyk a komunikace, rozdílnosti jazyka, jeho zvláštnosti, výchova a vzdělávání romského dítěte. Současné romské osobnosti.
5. Vietnamci - historie národa, tradice, soužití a komunikace Vietnamců a Čechů.
6. Vývoj židovského náboženství - od modlářství k monoteismu, pojetí Boha, židovská mystika.
7. Židovské tradice a svátky.
8. Judaismus - kořeny antisemitismu a antisionismu, holocaust, současná sociální a politická situace židovské komunity a státu Izrael.
9. Islám - dějiny náboženství, stručný nástin politické a sociální situace v muslimských zemích, tradice, zvyky a svátky Islámu.
10.Stručný přehled ostatních světových náboženství.
11.Extremistické skupiny v ČR a ve světě.
12.Multikulturní výchova v kurikulárních dokumentech ČR, učitel a cílové skupiny multikulturní výchovy.
13.Obhajoby studentských projektů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
-
Základní:
PETRUCIJOVÁ, J. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-083-1.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 80-85866-72-2.
-
Základní:
NAVRÁTIL, P., a kol. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008.
-
Rozšiřující:
JOHNSON, P. Dějiny židovského národa. Praha : Mozart Publishing, 2007. ISBN 978-80-7335-229-5.
-
Rozšiřující:
GOMBÁR, E. Dramatický půlměsíc: Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Rozšiřující:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-285-8.
-
Rozšiřující:
MARÁDOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-7168-712-X.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Rozšiřující:
HIRTL, T. Svět podle multikulturalismu. In T. Hirt, & M. Jakoubek, et al., Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit.. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-986898-22-9.
-
Rozšiřující:
PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 80-7178-358-7.
-
Rozšiřující:
MOORE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 0898987768.
-
Doporučená:
KALEJA, M., KNEJP. J. Mluvme o Romech - Aven vakeras pal o Roma.. Ostrava: OU, 2009.
-
Doporučená:
TAYLOR, Ch., GUTMANNOVÁ, A. Multikulturalismus: zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia, 2001.
-
Doporučená:
CILKOVÁ, E., SCHONEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-238-6.
-
Doporučená:
PROKEŠOVÁ, M. Putování za Sluncem aneb my, já a ti druzí (příspěvek k menšinovým kulturám). Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-264-5.
-
Doporučená:
PROKEŠOVÁ, M. Romové - otázky a hledání odpovědí. Ostrava: Repronis, 2010. ISBN 978-80-7329-249-2.
-
Doporučená:
ŘÍČAN, P. S Rómy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
7
|
Účast na výuce
|
13
|
Samostudium
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Příprava na zápočet
|
30
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základních pojmů multikulturní výchovy,
- historie, tradic a zvyků judaismu, islámu a vybraných národnostních menšin v ČR,
- pojetí multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech ČR, názvů a zaměření extremistických skupin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientovat se v literatuře a pramenech zaměřených na problematiku multikulturalismu,
- zpracovávat strukturované projekty,
- být kompetentní k prezentaci projektů, vyjadřování vlastních názorů, postojů a myšlenek, argumentaci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIA6 - Projekt (výstup projektové výuky) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
E6 - Projektová výuka |
|
|
|
|