|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 6PMUL
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
6PMUL
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Multicultural Education
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / 0
|
22 / 25
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět uvádí do problematiky soužití původem nebo náboženským vyznáním odlišných skupin lidí v dnešním různorodém světě. Seznamuje se základními pojmy a principy multikulturní výchovy, umožňuje srovnání různých náboženství a poznání historie a tradic vybraných etnik. Pomáhá uvědomit si význam tradic a kultury pro jednotlivce a jeho identitu. Prezentuje pojetí multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech České republiky.
|
Requirements on student
|
Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), nebo v době konzultačních hodin, on-line setkání probíhají v prostředí MS Teams, v týmu s příslušným názvem.
- IC 6 - ústní zkouška: zjišťování úrovně vědomostí dle daných témat
- IC7 - písemná zkouška: schopnost vyjádřit své názory dle probraných témat na základě získaných vědomostí
- IC10 - prezentace ve výuce: schopnost zpracovat prezentaci na vybrané téma či problematiku
- IIA6 - projekt: schopnost vypracovat projekt či jeho návrh, vztahující se k problematice multikulturní výchovy
- IIB25 - seminární práce/referát: hodnocení úrovně sepsání seminární práce dle formálního i myšlenkového zpracování textu
|
Content
|
1. Multikulturalismus a interkulturalismus - základní pojmy (rasa, národ, národnostní menšina, kultura, subkultura, xenofobie, rasismus).
2. Identita, akulturace, asimilace, integrace, migrace, národnostní menšiny ČR.
3. Stručný přehled historie Romů až po současnost, Romové a druhá světová válka.
4. Romská kultura a folklór, styly interpretačního umění, romský jazyk a komunikace, rozdílnosti jazyka, jeho zvláštnosti, výchova a vzdělávání romského dítěte. Současné romské osobnosti.
5. Vietnamci - historie národa, tradice, soužití a komunikace Vietnamců a Čechů.
6. Vývoj židovského náboženství - od modlářství k monoteismu, pojetí Boha, židovská mystika.
7. Židovské tradice a svátky.
8. Judaismus - kořeny antisemitismu a antisionismu, holocaust, současná sociální a politická situace židovské komunity a státu Izrael.
9. Islám - dějiny náboženství, stručný nástin politické a sociální situace v muslimských zemích, tradice, zvyky a svátky Islámu.
10.Stručný přehled ostatních světových náboženství.
11.Extremistické skupiny v ČR a ve světě.
12.Multikulturní výchova v kurikulárních dokumentech ČR, učitel a cílové skupiny multikulturní výchovy.
13.Obhajoby studentských projektů.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
-
Basic:
PETRUCIJOVÁ, J. Multikulturalismus, kultura, identita. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-083-1.
-
Basic:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 80-85866-72-2.
-
Basic:
NAVRÁTIL, P., a kol. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003.
-
Basic:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 2008.
-
Extending:
JOHNSON, P. Dějiny židovského národa. Praha : Mozart Publishing, 2007. ISBN 978-80-7335-229-5.
-
Extending:
GOMBÁR, E. Dramatický půlměsíc: Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Extending:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-285-8.
-
Extending:
MARÁDOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-7168-712-X.
-
Extending:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Extending:
HIRTL, T. Svět podle multikulturalismu. In T. Hirt, & M. Jakoubek, et al., Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit.. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-986898-22-9.
-
Extending:
PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 80-7178-358-7.
-
Extending:
MOORE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 0898987768.
-
Recommended:
KALEJA, M., KNEJP. J. Mluvme o Romech - Aven vakeras pal o Roma.. Ostrava: OU, 2009.
-
Recommended:
TAYLOR, Ch., GUTMANNOVÁ, A. Multikulturalismus: zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia, 2001.
-
Recommended:
CILKOVÁ, E., SCHONEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-238-6.
-
Recommended:
PROKEŠOVÁ, M. Putování za Sluncem aneb my, já a ti druzí (příspěvek k menšinovým kulturám). Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-264-5.
-
Recommended:
PROKEŠOVÁ, M. Romové - otázky a hledání odpovědí. Ostrava: Repronis, 2010. ISBN 978-80-7329-249-2.
-
Recommended:
ŘÍČAN, P. S Rómy žít budeme - jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Homework for lessons
|
7
|
Being present in classes
|
13
|
Self-tutoring
|
15
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
15
|
Preparation for a credit test
|
30
|
Total
|
90
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Nejsou. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- základních pojmů multikulturní výchovy,
- historie, tradic a zvyků judaismu, islámu a vybraných národnostních menšin v ČR,
- pojetí multikulturní výchovy v kurikulárních dokumentech ČR, názvů a zaměření extremistických skupin |
Skills - skills resulting from the course: |
- orientovat se v literatuře a pramenech zaměřených na problematiku multikulturalismu,
- zpracovávat strukturované projekty,
- být kompetentní k prezentaci projektů, vyjadřování vlastních názorů, postojů a myšlenek, argumentaci. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC6 - Oral examiantion |
IC7 - Written examination |
IC10 - Presentation in lessons (individual or group) |
IIA6 - Project (outcome of project education) |
IIB25 - Seminar work / report |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
B1 - Discussion |
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.) |
E6 - Project education |
|
|
|
|