|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 66ZAV
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
66ZAV
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Basics of Andragogical Research
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
7
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
12
[Hours/Semester]
seminar
9
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
20 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
0
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The objective is to introduce androeducational research as supporting, but very important discipline especially in relation to the formation of a new paradigm and theoretical developmental trends of general andragogy, including their subsystems, but also as a practical tool for more exact understanding and planning to streamline educational activities in further adult education to achieve their high professional quality. The course is based primarily on the general methodology of educational, psychological and sociological research; students are formed in their categorical structure; the subject aims to draw generally applicable laws of research in andragogy. Students should obtain knowledge of theoretical background, methodology and methods of androeducational research, as well as the streamlining of the application to the solution of research tasks for production and research techniques of administering, processing, interpretation and effective application in practice.
|
Requirements on student
|
Studijní materiály (základní, doplňující a rozšiřující), odkazy na další zdroje, zadání seminárních prací nebo korespondenčních úkolů, okruhy ke zkoušce a pokyny ke studiu naleznete v prostředí MS TEAMS ve skupině nazvané zkratkou předmětu, akademickým rokem, formou studia, ev. dnem v sudém/lichém týdnu.
V tomto prostředí budete také požadované výstupy - seminární práce, prezentace, korespondenční úkoly apod. - odevzdávat v elektronické podobě.
Komunikace mezi vyučujícím a studujícími předmětu bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání mohou probíhat v prostředí MS TEAMS v týmu s příslušným názvem.
V rámci studia předmětu student vypracuje seminárním práci s názvem: Stručná písemná zpráva o připravovaném výzkumu podle následující osnovy:
- Název výzkumu.
- Předmět zkoumání, výzkumný problém (co o předmětu zkoumání nevíme/neví se?).
- Základní prameny k předmětné oblasti výzkumu (nejméně 5 monografií nebo učebnic, 5 časopiseckých článků v češtině, 1 programový dokument ČR nebo mezinárodní, 2 zahraniční články (přinejmenším PL, SR).
- Cíle výzkumu.
- Formulace výzkumných hypotéz.
- Stanovení výzkumného souboru.
- Výběr výzkumné metody.
- Projekt výzkumu (etapizace, harmonogram provedení).
- Volba způsobu prezentace dat a (statistické) metody jejich zpracování.
- Předpokládané využití výsledků zkoumání.
Pokud student v náležité kvalitě splní výše uvedené požadavky, může přistoupit ke zkoušce. Formu zkoušky stanoví vyučující. Za zkoušku může získat 0 - 100 bodů (min. 51 bod.) Výsledný počet bodů stanoví učitel podle kvality výstupů a úrovně znalostí studenta. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
91 - 100 = A (1)
81 - 90 = B (1,5)
71 - 80 = C (2)
61 - 70 = D (2,5)
51 - 60 = E (3)
0 - 50 = F (4)
|
Content
|
1. Výzkum a jeho etapy, typologie andro-edukačních výzkumů.
2. Návrh výzkumného projektu - předmět, výzkumný problém a cíle zkoumání.
3. Informační zdroje androedukačního výzkumu (RELA -The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, ALADIN - Adult Learning Documentation and Information Network), organizace androedukačního výzkumu a vzdělávání dospělých (ESREA-European Society for Research on the Education of Adults - Evropská společnost pro výzkum vzdělávání dospělých, CERI - The Centre for Educational Research and Innovation, ESRAD - European Society for Research in Adult Development, EAEA European Association for the Education of Adults).
4. Výzkumný problém a jeho typologie.
5. Základní charakteristika a realizace kvantitativního výzkumu, základní charakteristika a provedení kvalitativního výzkumu. Design smíšeného výzkumu.
6. Výzkumné proměnné a výzkumné hypotézy, výzkumný soubor a jeho stanovení.
7. Metoda pozorování a metoda škálování, metoda dotazníková a interview.
8. Metody didaktického testování, zkoumání výsledků vzdělávání. Mezinárodní výzkum kompetencí dospělých -PIAAC.
9. Andro-edukační experiment a akční výzkum jako východiska inovací a změn v procesu (sebe)vzdělávání.
10. Vybrané metody kvalitativního výzkumu: případová studie, focus group, etnografický výzkum, orální historie, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání,
11. Vybrané metody kvalitativního výzkumu: biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, kritický výzkum.
12. Požadavky na nakládání s výzkumnými daty, etické aspekty výzkumné práce, plagiátorství.
13. Výzkumná zpráva: struktura, proporcionalita teoretické a výzkumné části, metodologie, interpretace a prezentace výzkumných dat a zjištění, diskuse, výzkumné závěry.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Lecturer:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Seminar lecturer:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
|
Literature
|
-
Basic:
PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: GRADA, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
-
Basic:
MALACH, J. Andragogika. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-936-4.
-
Basic:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
Basic:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Basic:
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Basic:
BRUTOVSKÁ, G. Základy empirického výzkumu pre andragógov.. Prešov, Fakulta Humanitných a Prírodných vied Prešovskej univerzity,, 2015. ISBN 978-80-555-1359-1.
-
Extending:
KAPOUNOVÁ, J., KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce. Od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
-
Extending:
LOBOCKI, M. Metody i techniky badań pedagogiccznych. Krakow : Impuls, 2006. ISBN cnb000118633.
-
Extending:
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
Extending:
HENDL, J., a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0700-9.
-
Extending:
The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA), ALADIN - Adult Learning Documentation and Information Network. ISBN 2000-7426.
-
Recommended:
ONDREJKOVIČ, P. Kapitoly z metodológie výskumu v sociálnych vedách.. Levice: Client Service., 2017. ISBN 978-80-224-0994-0.
-
Recommended:
RUBACHA, K. Metodologia badań nad edukacja. Waszawa : Wyd. Akademickie i profesjonalne, 2008. ISBN 978-83-65501-11-5.
-
Recommended:
GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava : Regent, 2006. ISBN 80-88904-46-3.
-
Recommended:
PILCH, T., BAUMAN, T. Zasady dabań pedagogicznych. Wyd Akademickie Źak, 2001. ISBN 83-88149-69-5.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Self-tutoring
|
45
|
Presentation (of works, projects, etc.)
|
5
|
Secondary literature studying
|
20
|
Source stuying
|
20
|
Unaided e-learning tasks completion
|
20
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Preparation for an exam
|
40
|
Being present in classes
|
15
|
Semestral work
|
40
|
Total
|
210
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá: - Znalost základní literatury pro oblast výzkumu edukačních jevů, typů výzkumu a výzkumných nástrojů. - Dovednost vhodně zvolit předmět, problém, cíle a odpovídající metody výzkumu a získaná data zpracovat, prezentovat interpretovat. - Kompetenci pro realizaci aplikovaného andragogického výzkumu na malém výzkumném souboru a průběžně uskutečňovat tzv. action research jako předpoklad odůvodněných operativních inovací v procesu vzdělávací a učení se dospělých.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Oral examination |
Systematic observation of the student |
Written examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
E-learning (tutorial, electronic study materials) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Projection (static, dynamic) |
Projects tutoring |
Working with text (coursebook, book) |
|
|
|
|