|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 66ZAV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
66ZAV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy andragogického výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Seminář
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty poznatky a dovednostmi nezbytnými pro zdárnou realizaci výzkumné části bakalářské práce a pro uskutečňování ověřovacích, evaluačních nebo experimentálních výzkumů v následné vzdělávací praxi. Studenti na základě pochopení obsahu základních konstruktů z oblasti androedukačního výzkumu dokáží zvolit odpovídající typ výzkumu a jemu příslušné výzkumné metody a zkoumaný soubor. Jsou pak schopni výzkumem zjištěná data vhodně zpracovat, prezentovat, interpretovat a učinit z nich srozumitelné závěry.
|
Požadavky na studenta
|
Studijní materiály (základní, doplňující a rozšiřující), odkazy na další zdroje, zadání seminárních prací nebo korespondenčních úkolů, okruhy ke zkoušce a pokyny ke studiu naleznete v prostředí MS TEAMS ve skupině nazvané zkratkou předmětu, akademickým rokem, formou studia, ev. dnem v sudém/lichém týdnu.
V tomto prostředí budete také požadované výstupy - seminární práce, prezentace, korespondenční úkoly apod. - odevzdávat v elektronické podobě.
Komunikace mezi vyučujícím a studujícími předmětu bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), případné konzultace či on-line setkání mohou probíhat v prostředí MS TEAMS v týmu s příslušným názvem.
V rámci studia předmětu student vypracuje seminárním práci s názvem: Stručná písemná zpráva o připravovaném výzkumu podle následující osnovy:
- Název výzkumu.
- Předmět zkoumání, výzkumný problém (co o předmětu zkoumání nevíme/neví se?).
- Základní prameny k předmětné oblasti výzkumu (nejméně 5 monografií nebo učebnic, 5 časopiseckých článků v češtině, 1 programový dokument ČR nebo mezinárodní, 2 zahraniční články (přinejmenším PL, SR).
- Cíle výzkumu.
- Formulace výzkumných hypotéz.
- Stanovení výzkumného souboru.
- Výběr výzkumné metody.
- Projekt výzkumu (etapizace, harmonogram provedení).
- Volba způsobu prezentace dat a (statistické) metody jejich zpracování.
- Předpokládané využití výsledků zkoumání.
Pokud student v náležité kvalitě splní výše uvedené požadavky, může přistoupit ke zkoušce. Formu zkoušky stanoví vyučující. Za zkoušku může získat 0 - 100 bodů (min. 51 bod.) Výsledný počet bodů stanoví učitel podle kvality výstupů a úrovně znalostí studenta. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
91 - 100 = A (1)
81 - 90 = B (1,5)
71 - 80 = C (2)
61 - 70 = D (2,5)
51 - 60 = E (3)
0 - 50 = F (4)
|
Obsah
|
1. Výzkum a jeho etapy, typologie andro-edukačních výzkumů.
2. Návrh výzkumného projektu - předmět, výzkumný problém a cíle zkoumání.
3. Informační zdroje androedukačního výzkumu (RELA -The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, ALADIN - Adult Learning Documentation and Information Network), organizace androedukačního výzkumu a vzdělávání dospělých (ESREA-European Society for Research on the Education of Adults - Evropská společnost pro výzkum vzdělávání dospělých, CERI - The Centre for Educational Research and Innovation, ESRAD - European Society for Research in Adult Development, EAEA European Association for the Education of Adults).
4. Výzkumný problém a jeho typologie.
5. Základní charakteristika a realizace kvantitativního výzkumu, základní charakteristika a provedení kvalitativního výzkumu. Design smíšeného výzkumu.
6. Výzkumné proměnné a výzkumné hypotézy, výzkumný soubor a jeho stanovení.
7. Metoda pozorování a metoda škálování, metoda dotazníková a interview.
8. Metody didaktického testování, zkoumání výsledků vzdělávání. Mezinárodní výzkum kompetencí dospělých -PIAAC.
9. Andro-edukační experiment a akční výzkum jako východiska inovací a změn v procesu (sebe)vzdělávání.
10. Vybrané metody kvalitativního výzkumu: případová studie, focus group, etnografický výzkum, orální historie, zakotvená teorie, fenomenologické zkoumání,
11. Vybrané metody kvalitativního výzkumu: biografický výzkum, zkoumání dokumentů, historický výzkum, kritický výzkum.
12. Požadavky na nakládání s výzkumnými daty, etické aspekty výzkumné práce, plagiátorství.
13. Výzkumná zpráva: struktura, proporcionalita teoretické a výzkumné části, metodologie, interpretace a prezentace výzkumných dat a zjištění, diskuse, výzkumné závěry.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Přednášející:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: GRADA, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
-
Základní:
MALACH, J. Andragogika. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-936-4.
-
Základní:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
-
Základní:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Základní:
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Základní:
BRUTOVSKÁ, G. Základy empirického výzkumu pre andragógov.. Prešov, Fakulta Humanitných a Prírodných vied Prešovskej univerzity,, 2015. ISBN 978-80-555-1359-1.
-
Rozšiřující:
KAPOUNOVÁ, J., KAPOUN, P. Bakalářská a diplomová práce. Od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
-
Rozšiřující:
LOBOCKI, M. Metody i techniky badań pedagogiccznych. Krakow : Impuls, 2006. ISBN cnb000118633.
-
Rozšiřující:
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
Rozšiřující:
HENDL, J., a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0700-9.
-
Rozšiřující:
The European Journal for Research on the Education and Learning of Adults (RELA), ALADIN - Adult Learning Documentation and Information Network. ISBN 2000-7426.
-
Doporučená:
ONDREJKOVIČ, P. Kapitoly z metodológie výskumu v sociálnych vedách.. Levice: Client Service., 2017. ISBN 978-80-224-0994-0.
-
Doporučená:
RUBACHA, K. Metodologia badań nad edukacja. Waszawa : Wyd. Akademickie i profesjonalne, 2008. ISBN 978-83-65501-11-5.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava : Regent, 2006. ISBN 80-88904-46-3.
-
Doporučená:
PILCH, T., BAUMAN, T. Zasady dabań pedagogicznych. Wyd Akademickie Źak, 2001. ISBN 83-88149-69-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
45
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Studium pramenů
|
20
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Účast na výuce
|
15
|
Semestrální práce
|
40
|
Celkem
|
210
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - Znalost základní literatury pro oblast výzkumu edukačních jevů, typů výzkumu a výzkumných nástrojů. - Dovednost vhodně zvolit předmět, problém, cíle a odpovídající metody výzkumu a získaná data zpracovat, prezentovat interpretovat. - Kompetenci pro realizaci aplikovaného andragogického výzkumu na malém výzkumném souboru a průběžně uskutečňovat tzv. action research jako předpoklad odůvodněných operativních inovací v procesu vzdělávací a učení se dospělých.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Systematické pozorování studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projektová výuka |
|
|
|
|