Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/4RAPX  KPD / 4RAPX Reflected assistant practice Show course Reflected assistant practice 2023/2024

Course info KPD / 4RAPX : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 4RAPX Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Reflected assistant practice Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements practical placement 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 206 / - 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět prostřednictvím přímého pozorování a aktivní účasti v reálných edukačních podmínkách ukotvuje dosavadní teoretické poznatky získané v rámci předmětů pedagogicko-psychologické profilace.

Requirements on student
Studijní, příp. další materiály k předmětu naleznete v prostředí MS Teams (v týmech s názvem Reflektovaná asistentská praxe). Případné konzultace či on-line setkání budou probíhat tamtéž. Výstupy z předmětu (hospitační protokoly apod.) budete odevzdávat v Portále OU - Moje stránka - Studium - Seminární práce, neurčí-li příslušný vedoucí praxe jinak (na předmětu participuje řada externistů a odborníků z praxe, kteří nemusí mít k MS Teams přístup). Komunikace mezi vyučujícími a studenty bude probíhat emailově (jste povinni používat výhradně studentský e-mail).

Portfolio: student zpracuje promyšleně uspořádaný soubor odborných materiálů z reflektované asistentské praxe (pozorovací archy, protokoly analyzující hospitovaná témata, materiální artefakty z výuky, reflektivní úvahy/listy, příp. nácviky tvorby individuálních plánů nebo zpracování případové studie/návrh řešení problémové situace, studenty sdílené reflexe).


Content
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni ZŠ a na SŠ (s ohledem na profilaci studenta může být praxe v individuálních případech realizována na ZUŠ).
Praxe je uskutečněna v termínu stanoveném garantující Katedrou pedagogiky a andragogiky PdF OU a s ohledem na harmonogram akademického roku OU. Praxi administruje a organizačně zajišťuje Referát praxí PdF OU.
Obsahové zaměření praxe:
- min. 5h náslechové činnosti ve škole v rámci předmětu studentovy aprobace (celkové rozpětí praxe
může být plánováno na 2 týdny z důvodu dalších participačních činností studentů - požádá-li vyučující z praxe o pomoc při mimoškolních aktivitách, chystání pomůcek aj.).
Smyslem je, aby student během praxe prováděl činnosti hospitační, ale získal náhled také na asistenční a
organizačně-provozní, a aby v co největší míře poznal různé konotace učitelovy práce a její
náročnost (přímé výukové i nepřímé administrativně-zprostředkovatelské činnosti).
Povinnosti studenta:
- odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s
tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce,
zajištění zápočtového listu atd.);
- prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s
kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány;
- analyzuje a diskutuje s učitelem přípravy hodin, výukové a hodnotící strategie;
- zorientuje se v třídní dokumentaci, třídních knihách či elektronických systémech;
- nahlíží strukturu individuálních plánů a práci s nimi;
- reflektuje edukační činnosti učitele a zaujímá k nim postoje;
- sdílí příklady dobré praxe;
- dodržuje zásady profesní etiky.

Hospitovaná témata a jejich reflexe v pozorované výuce i v rámci předchozí osobní zkušenosti:
1. Výuka jako proces fáze, modely a typy výuky. Příprava učitele na výuku, projektování výuky dle
didaktických zásad. Způsob přípravy učitele, reflexe kritických míst přípravného konceptu, časové
rozvržení aktivit, dotace tématu.
2. Komunikace a interakce ve výuce. Interakční vazby ve výuce, možnosti práce ve skupinách,
individuálně, v páru. Verbální a neverbální stránka učitelova projevu, komunikace obrazem a činem.
3. Motivace k učení a podpora žákových učebních strategií. Způsoby aktivizace žáků. Chvála a kritika
ve výuce, způsob hodnocení činností a výkonů. Testování nebo tvorba didaktického testu.
4. Materiální didaktické prostředky. Učební pomůcky, jejich specifičnost, výběr, nákup, míra
používání. Pomůcky textové, vizuální, sportovní, hudební, technické a výtvarné artefakty.
5. Školní třída a školní dokumentace (atmosféra třídy, autorita učitele a kázeň ve třídě, charakter
osvojovaného učiva, třídní kniha, katalogové listy, individuální plány žáků, analýza školního
řádu).
6. Sebereflektivní metody.
Závěrečné setkání studentů s garantem praxe slouží k vyjádření reflexe průběhu praxe, diskusi problematiky a sdílení příkladů dobré praxe. Studentovo portfolium (jehož součástí je reflektivní deník) obsahuje nejen splnění hospitačních úkolů, ale rovněž argumentaci sledovaných jevů a smysluplnost jejich zařazení ve výuce. Studenti se rovněž zamýšlejí nad konstrukcí své budoucí výuky a introspektivně reflektují edukační postupy.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
a) Forma: písemná


Activities
  • Link to MS Teams: : Předmět KPD/4RAPX (2023/24, LS), jen prezenční forma, Spring Semester, Full-time
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Bc. Michaela Černíková (10%),  Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (50%),  Mgr. Jarmila Kojdecká (10%),  Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (10%),  Mgr. Nikol Porubová (10%),  Mgr. Bc. Tereza Vašutová, DiS. (10%), 
Literature
  • Basic: KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Basic: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Basic: JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
  • Recommended: KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Recommended: ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • Recommended: ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
  • Recommended: KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 26
On-the-job training 10
Self-tutoring 25
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 15
Secondary literature studying 10
Scientific text studying in the Czech language 30
Total 121

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
Odborné znalosti:
- základních pedagogických a psychologických kategorií v rámci daných terminologií;
- pojmu socializace, základních druhů sociálního učení a jejich aplikaci na školní
prostředí;
- určujících právních norem regulujících pedagogické hodnocení;
- principů, etap a aktérů pedagogického hodnocení a způsobů vyjadřování výsledků
hodnotících aktů;
- základních podmínek a prostředků výchovy v rodině a zásad komunikace rodiče a učitele.

Odborné dovednosti:
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy;
- porozumět základním pojmům studované disciplíny;
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického
procesu;
- využít principů motivace pro praktickou činnost;
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci
vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce;
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro
praktickou činnost učitele;
- vybrat nebo sestavit didaktický test posoudit jeho parametry.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce;
- pedagogické práce v reálném výukovém prostředí;
- hlavních pedagogických kategorií;
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic.
Skills - skills resulting from the course:
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce;
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím;
- kriticky posoudit pedagogické jevy, které sledoval;
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky;
- uvažovat o plánu a způsobu realizace vlastní výuky;
- provést profesní sebereflexi;
- využít příkladů dobré praxe ve své příští samostatné výukové praxi.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IIA1 - Report/Record from professional practice, excursion
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.)
IIB24 - Written self-reflection / reflective diary
IIA5 - Portfolio

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
F1 - Pedagogical professional practice
C1 - Observation of objects/phenomena/processes
B1 - Discussion
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.)
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS