|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 4RAPX
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
4RAPX
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Reflected assistant practice
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
practical placement
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
206 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět prostřednictvím přímého pozorování a aktivní účasti v reálných edukačních podmínkách ukotvuje dosavadní teoretické poznatky získané v rámci předmětů pedagogicko-psychologické profilace.
|
Requirements on student
|
Studijní, příp. další materiály k předmětu naleznete v prostředí MS Teams (v týmech s názvem Reflektovaná asistentská praxe). Případné konzultace či on-line setkání budou probíhat tamtéž. Výstupy z předmětu (hospitační protokoly apod.) budete odevzdávat v Portále OU - Moje stránka - Studium - Seminární práce, neurčí-li příslušný vedoucí praxe jinak (na předmětu participuje řada externistů a odborníků z praxe, kteří nemusí mít k MS Teams přístup). Komunikace mezi vyučujícími a studenty bude probíhat emailově (jste povinni používat výhradně studentský e-mail).
Portfolio: student zpracuje promyšleně uspořádaný soubor odborných materiálů z reflektované asistentské praxe (pozorovací archy, protokoly analyzující hospitovaná témata, materiální artefakty z výuky, reflektivní úvahy/listy, příp. nácviky tvorby individuálních plánů nebo zpracování případové studie/návrh řešení problémové situace, studenty sdílené reflexe).
|
Content
|
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni ZŠ a na SŠ (s ohledem na profilaci studenta může být praxe v individuálních případech realizována na ZUŠ). Praxe je uskutečněna v termínu stanoveném garantující Katedrou pedagogiky a andragogiky PdF OU a s ohledem na harmonogram akademického roku OU. Praxi administruje a organizačně zajišťuje Referát praxí PdF OU. Obsahové zaměření praxe: - min. 5h náslechové činnosti ve škole v rámci předmětu studentovy aprobace (celkové rozpětí praxe může být plánováno na 2 týdny z důvodu dalších participačních činností studentů - požádá-li vyučující z praxe o pomoc při mimoškolních aktivitách, chystání pomůcek aj.). Smyslem je, aby student během praxe prováděl činnosti hospitační, ale získal náhled také na asistenční a organizačně-provozní, a aby v co největší míře poznal různé konotace učitelovy práce a její náročnost (přímé výukové i nepřímé administrativně-zprostředkovatelské činnosti). Povinnosti studenta: - odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce, zajištění zápočtového listu atd.); - prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány; - analyzuje a diskutuje s učitelem přípravy hodin, výukové a hodnotící strategie; - zorientuje se v třídní dokumentaci, třídních knihách či elektronických systémech; - nahlíží strukturu individuálních plánů a práci s nimi; - reflektuje edukační činnosti učitele a zaujímá k nim postoje; - sdílí příklady dobré praxe; - dodržuje zásady profesní etiky.
Hospitovaná témata a jejich reflexe v pozorované výuce i v rámci předchozí osobní zkušenosti: 1. Výuka jako proces fáze, modely a typy výuky. Příprava učitele na výuku, projektování výuky dle didaktických zásad. Způsob přípravy učitele, reflexe kritických míst přípravného konceptu, časové rozvržení aktivit, dotace tématu. 2. Komunikace a interakce ve výuce. Interakční vazby ve výuce, možnosti práce ve skupinách, individuálně, v páru. Verbální a neverbální stránka učitelova projevu, komunikace obrazem a činem. 3. Motivace k učení a podpora žákových učebních strategií. Způsoby aktivizace žáků. Chvála a kritika ve výuce, způsob hodnocení činností a výkonů. Testování nebo tvorba didaktického testu. 4. Materiální didaktické prostředky. Učební pomůcky, jejich specifičnost, výběr, nákup, míra používání. Pomůcky textové, vizuální, sportovní, hudební, technické a výtvarné artefakty. 5. Školní třída a školní dokumentace (atmosféra třídy, autorita učitele a kázeň ve třídě, charakter osvojovaného učiva, třídní kniha, katalogové listy, individuální plány žáků, analýza školního řádu). 6. Sebereflektivní metody. Závěrečné setkání studentů s garantem praxe slouží k vyjádření reflexe průběhu praxe, diskusi problematiky a sdílení příkladů dobré praxe. Studentovo portfolium (jehož součástí je reflektivní deník) obsahuje nejen splnění hospitačních úkolů, ale rovněž argumentaci sledovaných jevů a smysluplnost jejich zařazení ve výuce. Studenti se rovněž zamýšlejí nad konstrukcí své budoucí výuky a introspektivně reflektují edukační postupy.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: a) Forma: písemná
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
-
Tutorial lecturer:
Mgr. Bc. Michaela Černíková (10%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (50%),
Mgr. Jarmila Kojdecká (10%),
Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (10%),
Mgr. Nikol Porubová (10%),
Mgr. Bc. Tereza Vašutová, DiS. (10%),
|
Literature
|
-
Basic:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Basic:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Basic:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Basic:
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
-
Recommended:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Recommended:
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Recommended:
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Recommended:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes)
|
26
|
On-the-job training
|
10
|
Self-tutoring
|
25
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
15
|
Secondary literature studying
|
10
|
Scientific text studying in the Czech language
|
30
|
Total
|
121
|
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Odborné znalosti:
- základních pedagogických a psychologických kategorií v rámci daných terminologií;
- pojmu socializace, základních druhů sociálního učení a jejich aplikaci na školní
prostředí;
- určujících právních norem regulujících pedagogické hodnocení;
- principů, etap a aktérů pedagogického hodnocení a způsobů vyjadřování výsledků
hodnotících aktů;
- základních podmínek a prostředků výchovy v rodině a zásad komunikace rodiče a učitele.
Odborné dovednosti:
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy;
- porozumět základním pojmům studované disciplíny;
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického
procesu;
- využít principů motivace pro praktickou činnost;
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci
vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce;
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro
praktickou činnost učitele;
- vybrat nebo sestavit didaktický test posoudit jeho parametry. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce;
- pedagogické práce v reálném výukovém prostředí;
- hlavních pedagogických kategorií;
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic. |
Skills - skills resulting from the course: |
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce;
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím;
- kriticky posoudit pedagogické jevy, které sledoval;
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky;
- uvažovat o plánu a způsobu realizace vlastní výuky;
- provést profesní sebereflexi;
- využít příkladů dobré praxe ve své příští samostatné výukové praxi. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IIA1 - Report/Record from professional practice, excursion |
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.) |
IIB24 - Written self-reflection / reflective diary |
IIA5 - Portfolio |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
F1 - Pedagogical professional practice |
C1 - Observation of objects/phenomena/processes |
B1 - Discussion |
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.) |
|
|
|
|