Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/44ZRA  KPD / 44ZRA Reflected Assistant Practice Show course Reflected Assistant Practice 2023/2024

Course info KPD / 44ZRA : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 44ZRA Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Reflected Assistant Practice Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 5 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements practical placement 9 [Hours/Semester] Seminar 6 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 17 / - 0 / 0 0 / 0 Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Předmět prostřednictvím přímého pozorování a aktivní účasti v reálných edukačních podmínkách ukotvuje dosavadní teoretické poznatky získané v rámci předmětů pedagogicko-psychologické profilace.

Requirements on student
Portfolio: uspořádaný soubor odborných materiálů z reflektované asistentské praxe (pozorovacích archů, protokolů analyzujících hospitovaná témata, klíčové diskutované body příprav na výuku, materiální artefakty z výuky, nácviky tvorby individuálních plánů, reflektivní úvahy/listy, zpracování případové studie/návrh řešení problémové situace, zprávy z mimoškolních aktivit a mimovýukových činností, studenty sdílená reflexe, tvorba primárního didaktického testu).


Content
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni ZŠ a na SŠ (s ohledem na profilaci studenta může být praxe v individuálních případech realizována na ZUŠ).
Praxe je uskutečněna v termínu stanoveném garantující Katedrou pedagogiky a andragogiky PdF OU a s ohledem na harmonogram akademického roku OU. Praxi administruje a organizačně zajišťuje Referát praxí PdF OU.
Obsahové zaměření praxe:
- min. 5h náslechové činnosti ve škole v rámci předmětu studentovy aprobace (celkové rozpětí praxe je plánováno na 2 týdny).
Povinnosti studenta:
- odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce, zajištění zápočtového listu atd.);
- prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány;
- analyzuje a diskutuje s učitelem přípravy hodin, výukové a hodnotící strategie;
- zorientuje se v třídní dokumentaci, třídních knihách či elektronických systémech;
- nahlíží strukturu individuálních plánů a práci s nimi;
- spolupracuje při mimoškolních aktivitách instituce (např. ve školní družině, při uspořádání výstav a školních besídek, jako asistence při doprovodu dětí, pomocí při vedení kroužků aj.);
- pomáhá při přípravě pomůcek, plánování činností žáků;
- asistuje při individuální nebo skupinové výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami;
- účastní se nepřímých výukových činností učitele (komunikace s rodiči, schůzky metodiků, porady aj.);
- dodržuje zásady profesní etiky.

Smyslem je, aby student během praxe prováděl činnosti hospitační, ale také asistenční a organizačně-provozní, a aby v co největší míře poznal různé konotace učitelovy práce a její náročnost (přímé výukové i nepřímé administrativně-zprostředkovatelské činnosti).

Hospitovaná témata a jejich reflexe v pozorované výuce i v rámci předchozí osobní zkušenosti:
1. Výuka jako proces fáze, modely a typy výuky. Příprava učitele na výuku, projektování výuky dle didaktických zásad. Způsob přípravy učitele, reflexe kritických míst přípravného konceptu, časové rozvržení aktivit, dotace tématu.
2. Komunikace a interakce ve výuce. Interakční vazby ve výuce, možnosti práce ve skupinách, individuálně, v páru. Verbální a neverbální stránka učitelova projevu, komunikace obrazem a činem.
3. Motivace k učení a podpora žákových učebních strategií. Způsoby aktivizace žáků. Chvála a kritika ve výuce, způsob hodnocení činností a výkonů. Testování nebo tvorba didaktického testu.
4. Materiální didaktické prostředky. Učební pomůcky, jejich specifičnost, výběr, nákup, míra používání. Pomůcky textové, vizuální, sportovní, hudební, technické a výtvarné artefakty.
5. Školní třída a školní dokumentace (atmosféra třídy, autorita učitele a kázeň ve třídě, charakter osvojovaného učiva, třídní kniha, katalogové listy, individuální plány žáků, analýza školního řádu).
6. Sebereflektivní metody.
Závěrečné setkání studentů s garantem praxe slouží k vyjádření reflexe průběhu praxe, diskusi problematiky a sdílení příkladů dobré praxe.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%), 
  • Tutorial lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (50%),  Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (50%), 
  • Seminar lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Basic: KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Basic: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Basic: JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
  • Recommended: KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Recommended: ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
  • Recommended: ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
  • Recommended: KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
  • On-line library catalogues

Prerequisites

Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully:
prokázat znalost:
- základních pedagogických a psychologických kategorií v rámci daných terminologií;
- pojmu socializace, základních druhů sociálního učení a jejich aplikaci na školní prostředí;
- určujících právních norem regulujících pedagogické hodnocení;
- principů, etap a aktérů pedagogického hodnocení a způsobů vyjadřování výsledků hodnotících aktů;
- základních podmínek a prostředků výchovy v rodině a zásad komunikace rodiče a učitele.
Student je schopen:
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy;
- porozumět základním pojmům studované disciplíny;
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického procesu;
- využít principů motivace pro praktickou činnost;
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce;
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro praktickou činnost učitele;
- vybrat nebo sestavit didaktický test posoudit jeho parametry.

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce;
- pedagogické práce v reálném výukovém prostředí;
- hlavních pedagogických kategorií;
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic.
Skills - skills resulting from the course:
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce;
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím;
- kriticky posoudit pedagogické jevy, které sledoval;
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky;
- uvažovat o plánu a způsobu realizace vlastní výuky;
- provést profesní sebereflexi;
- využít příkladů dobré praxe ve své příští samostatné výukové praxi.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Lesson observation
IIA5 - Portfolio
IC12 - Execution of practice in professional organisations (schools, hospitals, professional institutions, etc.)
IIA1 - Report/Record from professional practice, excursion
IIB24 - Written self-reflection / reflective diary

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
F1 - Pedagogical professional practice
C1 - Observation of objects/phenomena/processes
B5 - Method of written works (final written test, reflective diaries, etc.)
B1 - Discussion
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS