|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 44ZRA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
44ZRA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reflektovaná asistentská praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
9
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět prostřednictvím přímého pozorování a aktivní účasti v reálných edukačních podmínkách ukotvuje dosavadní teoretické poznatky získané v rámci předmětů pedagogicko-psychologické profilace.
|
Požadavky na studenta
|
Portfolio: uspořádaný soubor odborných materiálů z reflektované asistentské praxe (pozorovacích archů, protokolů analyzujících hospitovaná témata, klíčové diskutované body příprav na výuku, materiální artefakty z výuky, nácviky tvorby individuálních plánů, reflektivní úvahy/listy, zpracování případové studie/návrh řešení problémové situace, zprávy z mimoškolních aktivit a mimovýukových činností, studenty sdílená reflexe, tvorba primárního didaktického testu).
|
Obsah
|
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni ZŠ a na SŠ (s ohledem na profilaci studenta může být praxe v individuálních případech realizována na ZUŠ).
Praxe je uskutečněna v termínu stanoveném garantující Katedrou pedagogiky a andragogiky PdF OU a s ohledem na harmonogram akademického roku OU. Praxi administruje a organizačně zajišťuje Referát praxí PdF OU.
Obsahové zaměření praxe:
- min. 5h náslechové činnosti ve škole v rámci předmětu studentovy aprobace (celkové rozpětí praxe je plánováno na 2 týdny).
Povinnosti studenta:
- odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce, zajištění zápočtového listu atd.);
- prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány;
- analyzuje a diskutuje s učitelem přípravy hodin, výukové a hodnotící strategie;
- zorientuje se v třídní dokumentaci, třídních knihách či elektronických systémech;
- nahlíží strukturu individuálních plánů a práci s nimi;
- spolupracuje při mimoškolních aktivitách instituce (např. ve školní družině, při uspořádání výstav a školních besídek, jako asistence při doprovodu dětí, pomocí při vedení kroužků aj.);
- pomáhá při přípravě pomůcek, plánování činností žáků;
- asistuje při individuální nebo skupinové výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami;
- účastní se nepřímých výukových činností učitele (komunikace s rodiči, schůzky metodiků, porady aj.);
- dodržuje zásady profesní etiky.
Smyslem je, aby student během praxe prováděl činnosti hospitační, ale také asistenční a organizačně-provozní, a aby v co největší míře poznal různé konotace učitelovy práce a její náročnost (přímé výukové i nepřímé administrativně-zprostředkovatelské činnosti).
Hospitovaná témata a jejich reflexe v pozorované výuce i v rámci předchozí osobní zkušenosti:
1. Výuka jako proces fáze, modely a typy výuky. Příprava učitele na výuku, projektování výuky dle didaktických zásad. Způsob přípravy učitele, reflexe kritických míst přípravného konceptu, časové rozvržení aktivit, dotace tématu.
2. Komunikace a interakce ve výuce. Interakční vazby ve výuce, možnosti práce ve skupinách, individuálně, v páru. Verbální a neverbální stránka učitelova projevu, komunikace obrazem a činem.
3. Motivace k učení a podpora žákových učebních strategií. Způsoby aktivizace žáků. Chvála a kritika ve výuce, způsob hodnocení činností a výkonů. Testování nebo tvorba didaktického testu.
4. Materiální didaktické prostředky. Učební pomůcky, jejich specifičnost, výběr, nákup, míra používání. Pomůcky textové, vizuální, sportovní, hudební, technické a výtvarné artefakty.
5. Školní třída a školní dokumentace (atmosféra třídy, autorita učitele a kázeň ve třídě, charakter osvojovaného učiva, třídní kniha, katalogové listy, individuální plány žáků, analýza školního řádu).
6. Sebereflektivní metody.
Závěrečné setkání studentů s garantem praxe slouží k vyjádření reflexe průběhu praxe, diskusi problematiky a sdílení příkladů dobré praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (50%),
Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje.. Praha : Gaudeamus, 2013. ISBN cnb000510180.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Doporučená:
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
-
Doporučená:
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
prokázat znalost:
- základních pedagogických a psychologických kategorií v rámci daných terminologií;
- pojmu socializace, základních druhů sociálního učení a jejich aplikaci na školní prostředí;
- určujících právních norem regulujících pedagogické hodnocení;
- principů, etap a aktérů pedagogického hodnocení a způsobů vyjadřování výsledků hodnotících aktů;
- základních podmínek a prostředků výchovy v rodině a zásad komunikace rodiče a učitele.
Student je schopen:
- analyzovat jednotlivé obecně pedagogické, sociálně-pedagogické a psychologické jevy;
- porozumět základním pojmům studované disciplíny;
- aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta do pedagogického procesu;
- využít principů motivace pro praktickou činnost;
- navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování či na podporu kázně ve výuce;
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky a psychologie pro praktickou činnost učitele;
- vybrat nebo sestavit didaktický test posoudit jeho parametry. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu v přímé výuce;
- pedagogické práce v reálném výukovém prostředí;
- hlavních pedagogických kategorií;
- pedagogické dokumentace, interních pokynů a směrnic. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- reflektovat aktivity učitele a žáků v hospitované výuce;
- komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím;
- kriticky posoudit pedagogické jevy, které sledoval;
- zaujmout postoj k učitelovu pojetí výuky;
- uvažovat o plánu a způsobu realizace vlastní výuky;
- provést profesní sebereflexi;
- využít příkladů dobré praxe ve své příští samostatné výukové praxi. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Hospitace |
IIA5 - Portfolio |
IC12 - Výkon praxe v odborných zařízeních (školách, nemocnicích, odborných ústavech apod.) |
IIA1 - Zpráva / protokol z odborné / profesní praxe, exkurze |
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|