|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 3MULT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
3MULT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Multikulturní výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání základních deklarativních i kontextových poznatků především v těchto konkrétních oblastech: pojetí tolerance a intolerance, xenofobie a rasismu, menšinové kultury v českých zemích, stručný přehled historie Romů až po současnost, Romové a 2. světová válka, romská kultura, folklór, styly interpretačního umění , romský jazyk a komunikace, rozdílnosti jazyka, jeho zvláštnosti, pojetí, výchova a vzdělání romského dítěte. Hledání a nalézání východisek soužití, problematika vzdělanosti, současné romské osobnosti vědeckého, kulturního a politického života. Judaismus a antisemitismus. Stručný přehled světových náboženství.
|
Požadavky na studenta
|
Komunikace mezi vyučujícím a studenty bude probíhat emailově (používejte výhradně studentský e-mail), nebo v době konzultačních hodin, on-line setkání probíhají v prostředí MS Teams, v týmu s příslušným názvem.
Seminární práce, zápočtový vědomostní test.
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za následujících podmínek:
1. Osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt.
2. V průběhu semestru odevzdat (zaslat e-mailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím (rozsah 4 normostrany).
Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
100 - 51 bodů započteno
50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Multikulturalismus a interkulturalismus - základní pojmy (rasa, národ, národnostní menšina, xenofobie, rasismus). 2. Identita, akulturace, asimilace, integrace, národnostní menšiny ČR. 3. Stručný přehled historie Romů až po současnost, Romové a druhá světová válka. 4. Romská kultura a folklór, styly interpretačního umění, romský jazyk a komunikace, rozdílnosti jazyka, jeho zvlášnosti, výchova a vzdělávání romského dítěte. 5. Hledání a nalézání východisek soužití, problematika vzdělanosti, současné romské osobnosti vědeckého, kulturního a politického života. 6. Judaismus - kořeny antisemitismu a antisionismu, současná sociální a politická situace židovské komunity a státu Izrael. 7. Vývoj židovského náboženství - opd modlářství k monoteismu, pojetí Boha, židovská mystika. 8. Židovské tradice a svátky. 9. Islám - dějiny náboženství, stručný nástin politické a sociální situace v muslimských zemích, tradice, zvyky a svátky Islámu. 10. Stručný přehled ostatních světových náboženství.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie, 2. rozšířené vydání. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.
-
Základní:
NAVRÁTIL, P., a kol. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003.
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
-
Rozšiřující:
JOHNSON, P. Dějiny židovského národa. Praha : Mozart Publishing, 2007. ISBN 978-80-7335-229-5.
-
Rozšiřující:
GOMBÁR, E. Dramatický půlměsíc: Sýrie, Libye a Irán v procesu transformace. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0370-5.
-
Rozšiřující:
MARÁDOVÁ, E. Multikulturní porozumění. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-7168-712-X.
-
Doporučená:
ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
-
Doporučená:
DAVIDOVÁ, E. Cesty Romů.Romano drom 1945-1990. Olomouc : PF UP, 1995. ISBN 80-7067-533-8.
-
Doporučená:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. My a oni v multikulturní společnosti. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
PROKEŠOVÁ, M. Putování za Sluncem. Ostrava : Repronis, 2003. ISBN 978-80-7329-249-2.
-
Doporučená:
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme, jde o to jak. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-049-9.
-
Doporučená:
ŠIŠKOVÁ, T. (ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na zápočet
|
25
|
Semestrální práce
|
30
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - základní přehled o problematice menšin v ČR - základní orientaci v historii a v kultuře národnostních menšin v ČR - základní povědomí o jinakosti, vedoucí ke vzájemnému respektu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Esej |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|