|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 33ADI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
33ADI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
18
[HOD/SEM]
Cvičení
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základním cílem předmětu je, aby si student osvojil funkce klíčových kategorií procesu řízeného vzdělávání, resp. sebevzdělávání a pochopil jejich vzájemné vazby v didaktickém systému. Dílčími cíli pak jsou: a)student dokáže stanovit podstatné činnosti řídícího subjektu procesu vzdělávání ve fázi preinteraktivní, interaktivní a postinteraktivní a současně předpokládané aktivity řízeného subjektu, b)student si osvojí základní teze (paradigmata) aktuálně platných teorií vzdělávání a možnosti jejich praktické aplikace ve vzdělávání dospělých, c)student dokáže stanovit a odůvodnit nejdůležitější zákonitosti procesu vyučování - učení se a posoudit efekt jejich praktických aplikací, d)student se naučí formulovat cíle procesu vzdělávání a kvalifikovaně rozhodovat o volbě vzdělávací strategie (technologie) a vhodných hodnotících nástrojích. Student bude komunikovat s vyučujícím prostřednictvím e-mailu nebo obecně využívaného LMS. Na prvním tutoriálu bude student informován o průběhu dalších tutoriálů a požadavcích na jeho samostudium.
|
Požadavky na studenta
|
- Student v předmětu vypracuje hodnocenou seminární práci se strukturovaným zadáním. Práce o rozsahu 10 normostran bude vyžadovat prostudování významné části některého z titulů povinné literatury a provedení průzkumu v reálném vzdělávacím procesu nebo analýzu dokumentace: 30 bodů. - Ústní zkouška v rozsahu učiva předmětu: 0-70 bodů.
Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:
100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
|
Obsah
|
Přehled probírané látky:
1. Proces vyučování - učení se, jeho kategorie a jejich funkce a možnosti vytváření procesuálních modelů. 2. Proces vyučování - učení se z hlediska plánování, rozhodování a řízení a jeho fáze. 3. Vybrané teorie vzdělávání se zaměřením na vzdělávání dospělých -spiritualistické, personalistické, kognitivně psychologické, technologické sociální a akademické teorie. 4. Zkušenostní teorie učení, Kolbův cyklus učení. 5. Základy procesu vyučování-učení se. 6. Zákonitosti procesu vyučování - učení se. Specifika vzdělávání dospělých. 7. Řídící subjekt vzdělávání dospělých, jeho kompetence, profesní požadavky, specifikace podle vybraných kritérií. 8. Řízený subjekt - pojetí jeho rolí ve vybraných teoriích vzdělávání dospělých, sebevzdělávání a jeho uplatnění v praxi. Učební styly dospělých. 9. Cíl jako určující kategorie procesu vzdělávání, jeho funkce, domény, formulace, taxonomie. Profesní standardy. 10. Strategie vzdělávání, jejich třídění a volba. Současné vzdělávací technologie a jejich perspektivy. 11. Hodnocení v procesu vzdělávání a sebevzdělávání, funkce, principy a metody hodnocení, výstupy a certifikáty. 12. Vnější a vnitřní efekty vzdělávání dospělých, kvalita vzdělávání a její měření. 13. Ekonomické, právní, koncepční, personální a organizační a podmínky procesu vzdělávání a sebevzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Praha : Alfa Nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-87197-12-7.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
-
Doporučená:
KNOWLES, M.S., HOLTON III, E.F., SWANSON, R.A. Edukacja doroslych. Warszava : Wydawnictwo Naukowe, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6.
-
Doporučená:
MALACH, J. Klíčové kompetence lektora. PdF OU Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-945-3.
-
Doporučená:
BEDNAREK, J., LUBINA, E. Ksztalcenie na odleglosc. Podstawy dydaktyki. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe, 2008. ISBN 978-83-01-15471-4.
-
Doporučená:
MALACH, J. Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů. Ostrava : PdF OU, 2002. ISBN 80-7042-235-1.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
MALACH, J. , ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2.
-
Doporučená:
OKOŃ, W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa : Wydawnictvo Akademickie "Źak", 2003. ISBN 9780753826638.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
18
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
60
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
15
|
Semestrální práce
|
50
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
40
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Celkem
|
243
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá obecné kompetence k analýze, projektování a hodnocení vzdělávacích aktivit pro dospělé účastníky. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|