Prohlížení - Portál OSU

Přeskočit na obsah stránky
Webové stránky OSU
Vstupní stránka portálu OSU
Nepřihlášený uživatel Přihlásit English
Prohlížení
Přihlásit English
  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vítejte
Prohlížení
Informace pro uchazečeE-PřihláškaECTS příjezdy
Klub absolventů
Univerzitní portál

Navigace první úrovně

  • Vítejte
  • Prohlížení
  • Uchazeč
  • Absolvent
  • Univerzitní portál
Vzhledem k dlouhotrvající nečinnosti došlo k odpojení uživatele z portálu.
Klikněte, prosím, na tento odkaz pro obnovení připojení k portálu
(k odpojení dochází až po 240-ti minutách nečinnosti. Pozor, na mobilních zařízeních k němu může dojít podstatně dříve).

Prohlížení (S025)

Nápověda portletu

Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG

  • Programy a specializace
  • Předměty, vybraná položka
  • Pracoviště
  • Učitelé
  • Studenti
  • Zkouškové termíny
  • Rozvrhové akce
  • Kvalifikační práce
  • Předzápis. kroužky
  • Místnosti
  • Místnosti - celoročně
  • Volné míst - semestr
  • Volné míst - rok
  • Klauzurní práce
  • Průnik časů
  •  
  • Úvodní stránka
  • Kalendář
  • Nápověda

Najít  Předmět

Tisk/export:  Tento odkaz můžete zkopírovat a použít například jako záložku prohlížeče pro zobrazení aktuální pozice v Prohlížení IS/STAG.

Nalezené předměty, počet: 1

Stránkování výsledků vyhledávání

Nalezeno 1 záznamů Export do Xls
  Zkratka pracoviště / Zkratka předmětu Název Varianta
Položka zobrazena v detailu... - předmět PES/2SOCR  PES / 2SOCR Sociální pedagogika 2 Zobrazit předmět Sociální pedagogika 2 2023/2024

Informace o předmětu PES / 2SOCR : Popis předmětu

  • Popis předmětu , vybraná položka
  • Studijní programy, do kterých je předmět zařazen
  • Seznam studentů předmětu
  • Rozvrh předmětu
  • Termínyzkoušek předmětu
  • Rozvrhové akce předmětu
  • Oprávnění u předmětu
Pracoviště / Zkratka PES / 2SOCR Akademický rok 2023/2024
Akademický rok 2023/2024
Název Sociální pedagogika 2 Způsob zakončení Zkouška
Způsob zakončení Zkouška
Akreditováno / Kredity Ano, 4 Kred. Forma zakončení Ústní
Forma zakončení Ústní
Rozsah hodin Přednáška 1 [HOD/TYD] Seminář 1 [HOD/TYD] Zápočet před zkouškou Ne
Zápočet před zkouškou Ne
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Počítán do průměru ANO
Vyučovací jazyk Čeština
Obs/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatické uznávání zápočtu před zkouškou Ne
Letní semestr 0 / - 0 / - 0 / - Počítán do průměru ANO
Zimní semestr 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Opakovaný zápis NE
Opakovaný zápis NE
Rozvrh Ano Vyučovaný semestr Zimní semestr
Vyučovaný semestr Zimní semestr
Minimum (B + C) studentů nestanoveno Volně zapisovatelný předmět Ano
Volně zapisovatelný předmět Ano
Vyučovací jazyk Čeština Počet dnů praxe 0
Počet hodin kontaktní výuky Hodnotící stupnice A|B|C|D|E|F
Periodicita každý rok
Periodicita upřesnění Základní teoretický předmět Ne
Profilující předmět Ne
Základní teoretický předmět Ne
Hodnotící stupnice A|B|C|D|E|F
Nahrazovaný předmět Žádný
Vyloučené předměty Nejsou definovány
Podmiňující předměty Nejsou definovány
Předměty informativně doporučené Nejsou definovány
Předměty,které předmět podmiňuje Nejsou definovány
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky: Obrázek PNG ,  XLS
Cíle předmětu (anotace):
1. Navázat na poznatky studentů z absolvovaných pedagogických a psychologických disciplín a prohloubit jejich znalosti a možnosti využití výchovných metod a postupů
v prostředí školy.
2. Seznámit studenty s širokou paletou sociálních i psychických aspektů, jež na jedince působí v průběhu jeho vývoje v intencích jeho sociální reality.
3. Podpořit a rozvinout profesní kompetence učitelů v oblasti prevence a řešení problémového a rizikového chování žáků na základních a středních školách.



Požadavky na studenta
1. Aktivní účast v seminářích, diskuse, podílení se na řešení přednesených sociálně-pedagogických témat a situací.
2. Vykonání ústní zkoušky

Hodnocení zkoušky:
91 - 100 bodů - A
81 - 90 bodů - B
71 - 80 bodů - C
61 - 70 bodů - D
51 - 60 bodů - E
0 - 50 bodů - F



Obsah

1. Sociální pedagogika jako vědní obor. Sociální pedagogika v prostředí školy.
2. Koncepce morálního formování (Piaget, Kohlberg, Gilliganová aj.).
3. Problémové chování, problémové chování ve škole. Faktory vzniku problémového chování, vzorce rušivého chování, strategie řešení výchovných problémů. Problematika didaktogenie.
4. Rizikové chování a poruchy chování. Faktory vzniku nežádoucího chování, pedagogické zvládání rizikového chování a opatření (včetně oblasti reedukace).
5. Agresivní chování a jeho pedagogické zvládání. Teorie vzniku agresivního chování
6. Závislostní a návykové chování. Látková závislost, závislost na procesech.
7. Dítě ohrožené syndromem CAN, domácím násilím a stalkingem.
8. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (sociální znevýhodnění).
9. Delikvence a kriminalita dětí a mládeže. Faktory vzniku delikvence, specifika delikventního chování dětí a mládeže, opatření.



Aktivity
Studijní opory


Garanti a vyučující
  • Garanti: doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
  • Přednášející: Mgr. Věra Filipi, Ph.D. (100%),  Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
  • Vede seminář: PhDr. Hana Cisovská, Ph.D. (100%),  Mgr. Věra Filipi, Ph.D. (100%),  Mgr. Hana Kubíčková, Ph.D. (100%),  Mgr. Bohdana Richterová, Ph.D. (100%),  doc. PhDr. Julius Sekera, CSc. (100%), 
Literatura
  • Základní: Matoušek O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.
  • Základní: HASS, A. Morální inteligence. Praha : Columbus, 1999. ISBN 80-7249-010-9.
  • Základní: VACEK, P. Morální vývoj v psychologic´kých a pedagogických souvislostech.. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
  • Základní: VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 80-04-22463-6.
  • Základní: VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
  • Rozšiřující: MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
  • Rozšiřující: KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
  • Rozšiřující: SIROVÁTKA, T. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3455-6.
  • Doporučená: KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
  • Doporučená: PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Doporučená: VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • Doporučená: KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN cnb000676537.
  • Doporučená: KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
  • On-line katalogy knihoven
Časová náročnost
Všechny formy studia
Aktivity Časová náročnost aktivity [h]
Účast na výuce 26
Samostudium 40
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů) 20
Domácí příprava na výuku 4
Příprava na zkoušku 40
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické) 4
Prezentace (prací, projektů aj.) 2
Studium odborného textu v českém jazyce 40
Celkem 176

Předpoklady

Výsledky učení

Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
Student získává základní orientaci v problematice resocializace a reedukace dospívajícího i dospělého člověka. Východiskem je rodinné prostředí a prostředí školy. Získané způsobilosti jsou vymezeny obsahem předmětu (viz výše). V uvedených oblastech student problematiku zná, osvojí si ji, dokáže analyzovat základní problémy, srovnávat a interpretovat. Je schopen poznatky komplexně hodnotit a integrovat.

Hodnoticí metody

Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami:
Průběžná analýza výkonů studenta
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce)
Slovní hodnocení
Systematické pozorování studenta
Ústní zkouška

Vyučovací metody

Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody:
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Prezentace (statická projekce)
Skupinová a kooperativní výuka
 

Univerzitní zázemí

  • Poradenské a kariérní centrum
  • Centrum Pyramida
  • Vysokoškolské koleje
  • Kartové centrum
  • Univerzitní knihovna
  • Univerzitní obchod a knihkupectví
  • Centrum marketingu, komunikace a popularizace
  • Centrum mezinárodní spolupráce

Uchazeč

  • E-přihláška
  • Vyber si obor
  • Přijímací řízení
  • Výsledky přijímacího řízení
  • Doktorské studium
  • Proč studovat na OU
  • Den otevřených dveří
  • Uchazeč se specifickými potřebami
  • Kontakty pro uchazeče

Student

  • Harmonogram AR
  • Studium a stáže v zahraničí
  • Stipendia
  • Poplatky za studium
  • Studijní předpisy
  • Studentské organizace
  • Kontakty pro studenty

Absolvent

  • Registrace
  • Absolventský portál
  • Absolventská fotogalerie

Aplikace

  • Pro Android
  • Pro iOS