|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 2PDPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
2PDPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ped. psych. problémy školní praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na výuku "Obecné didaktiky". Zaměřuje se na otázky a problémy související s kurikulem. Vyučovací předmět poskytuje studentům příležitost porozumět podstatě mnohotvárného jevu, jakým kurikulum je v praxi, seznámit se s různými teoriemi kurikula a základními kurikulárními dokumenty, jejich podobou a funkcí. Na tomto základě si má student osvojit dovednost podílet se na vytváření kurikula pro vlastní školu.
|
Požadavky na studenta
|
- Seminární práce k vybranému problému, upřesněnému vyučujícím na začátku kurzu: 30 bodů. - Znalostní test v rozsahu učiva předmětu (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.
Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU: 100 - 51 bodů započteno 0 - 50 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmu kurikulum. Formy existence kurikula; projektované, implementované a dosažené kurikulum (model IEA). Vztah k pojmům obsah vzdělání a učivo. Formální, neformální a skryté kurikulum. 2. Teorie kurikula. (Filozofické teorie, empirické a praktické směry. Zprostředkující a vstřícný model kurikula). 3. Kurikulum projektované v dokumentech školské politiky a vzdělávací praxe. (Národní kurikulum. Vzdělávací standardy a vzdělávací programy. Tradiční dokumenty - učební plány a osnovy). 4. Trendy ve vývoji kurikula v evropských zemích; čas a obsah vzdělávání. 5. Tvorba kurikula - základní postupy a modely (projekt vyučovacích předmětů, projekt core curriculum, projekt činností; obsahová a operační dimenze kurikula, Tylerův princip konstrukce kurikula). Úloha rámcových vzdělávacích programů a vznik školních vzdělávacích programů. 6. Učebnice jako tzv. potencionálně implementované kurikulum, její funkce, struktura. Vlastnosti "dobré" učebnice. Výběr učebnice jako činnost učitele. Kritéria výběru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Průcha, J. Kurikulum: obsah školní edukace. In: Moderní pedagogika. 2. vyd.. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-211-0333-7.
-
Základní:
MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. ISBN 80-7315-175-8.
-
Základní:
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
-
Rozšiřující:
SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : OU, 2007. ISBN 9788073684126.
-
Rozšiřující:
WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě.. Brno : MU, 1994. ISBN 80-86039-27-7.
-
Rozšiřující:
KARAFFA, J. Vytváření předmětu do školního vzdělávacího programu. Ostrava : OU, 2007.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Národní institut pro další vzdělávání, TRITON, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na test
|
10
|
Samostudium
|
15
|
Celkem
|
63
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - znalost a vhled v rámci tvorby školních vzdělávacích programů, - znalost a dovednost z oblasti didaktických disciplín, - schopnost orientovat se v základních školských dokumentech, - schopnost orientovat se v teoriích kurikula a v jeho funkcích. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|