Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPD/22ID  KPD / 22ID General Didactics Show course General Didactics 2023/2024

Course info KPD / 22ID : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPD / 22ID Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title General Didactics Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 5 Cred. Type of completion -
Type of completion -
Time requirements lecture 9 [Hours/Semester] practical class 17 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / 0 0 / 0 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course KPD/2DID 
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Didaktika poskytuje teoretický základ pro pochopení reality ve výukové praxi, nabízí vysvětlení a zároveň konkrétní podněty a rady k praxi. Cílem předmětu je tedy poskytnout základ, na kterém bude učitel stavět svá didaktická rozhodnutí. Představuje klíčovou disciplínu učitelského vzdělávání. Obecná didaktika poskytuje východiska oborovým, příp. předmětovým didaktikám, řeší problémy, které přesahují rozsah předmětu oborových didaktik a zároveň se obohacuje jejich poznáním.
"Obecná didaktika" jako vyučovací předmět se zaměřuje zejména na proces vyučování a učení, kurikulární otázky jsou obsahem předmětu "Pedagogické problémy školní praxe".


Requirements on student
- Student v průběhu semestru vypracuje 6 analýz vyučovacích hodin na základě protokolů z vlastního pozorování v hodinách na ZŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání seminárního úkolu.

- Vykonání dílčí ústní zkoušky bude předcházet znalostní test (požaduje se 70% úspěšnost).
Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů.

- U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů.

Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:

100 - 91 bodů výborně
90 - 71 bodů velmi dobře
70 - 51 bodů dobře
50 - 0 bodů nevyhověl


Content
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; sebereflexe - metody a techniky; učitelovo pojetí výuky.
3. Osobnost žáka ve výuce. Roviny rozvoje žáka; učební styly žáků, jazykový kód, rozvoj žákovského sebepojetí. Nadaný a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika.
4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě.
5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh.
6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.
7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování; integrovaná tematická výuka.
8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.
9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení.
10. Hodnocení ve výuce. Význam a funkce hodnocení; slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.
11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu.
12. Příprava učitele na výuku; pedagogická diagnostika a didaktická analýza učiva (charakteristika jejích jednotlivých fází).
13. Kázeň; školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),  prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%), 
Literature
  • Basic: PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-681-0.
  • Basic: SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Basic: KURELOVÁ, M. a kol. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
  • Basic: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
  • Basic: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • Basic: PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Extending: PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
  • Extending: PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2.
  • Extending: PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • Extending: CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
  • Recommended: SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Recommended: KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele (Cesty k lepšímu vyučování). Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-022-7.
  • Recommended: BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 9
Self-tutoring 15
Source stuying 15
Secondary literature studying 15
Homework for lessons 15
Semestral work 20
Preparation for an exam 15
Hand-out completion for the lesson 15
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 5
Total 124

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student získá:
- dovednost orientovat se ve výukovém procesu,
- dovednost zvládat aktuální edukační situace,
- schopnost identifikovat výukové strategie učitelů v náslechových hodinách,
- schopnost reflektovat učitelovo pojetí výuky v náslechových hodinách,
- schopnost zhodnotit pozitiva a limity užití jednotlivých výukových metod, forem a prostředků.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work)
Dialogue
Oral examination

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Observation
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS