|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 22ID
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
22ID
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
General Didactics
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
lecture
9
[Hours/Semester]
practical class
17
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
KPD/2DID
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Didaktika poskytuje teoretický základ pro pochopení reality ve výukové praxi, nabízí vysvětlení a zároveň konkrétní podněty a rady k praxi. Cílem předmětu je tedy poskytnout základ, na kterém bude učitel stavět svá didaktická rozhodnutí. Představuje klíčovou disciplínu učitelského vzdělávání. Obecná didaktika poskytuje východiska oborovým, příp. předmětovým didaktikám, řeší problémy, které přesahují rozsah předmětu oborových didaktik a zároveň se obohacuje jejich poznáním. "Obecná didaktika" jako vyučovací předmět se zaměřuje zejména na proces vyučování a učení, kurikulární otázky jsou obsahem předmětu "Pedagogické problémy školní praxe".
|
Requirements on student
|
- Student v průběhu semestru vypracuje 6 analýz vyučovacích hodin na základě protokolů z vlastního pozorování v hodinách na ZŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání seminárního úkolu.
- Vykonání dílčí ústní zkoušky bude předcházet znalostní test (požaduje se 70% úspěšnost). Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů.
- U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů.
Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:
100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
|
Content
|
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice. 2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; sebereflexe - metody a techniky; učitelovo pojetí výuky. 3. Osobnost žáka ve výuce. Roviny rozvoje žáka; učební styly žáků, jazykový kód, rozvoj žákovského sebepojetí. Nadaný a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika. 4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě. 5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh. 6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování. 7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování; integrovaná tematická výuka. 8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti. 9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. 10. Hodnocení ve výuce. Význam a funkce hodnocení; slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů. 11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu. 12. Příprava učitele na výuku; pedagogická diagnostika a didaktická analýza učiva (charakteristika jejích jednotlivých fází). 13. Kázeň; školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-681-0.
-
Basic:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Basic:
KURELOVÁ, M. a kol. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
-
Basic:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
-
Basic:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Basic:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Extending:
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Extending:
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2.
-
Extending:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
Extending:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
-
Recommended:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Recommended:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele (Cesty k lepšímu vyučování). Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-022-7.
-
Recommended:
BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
9
|
Self-tutoring
|
15
|
Source stuying
|
15
|
Secondary literature studying
|
15
|
Homework for lessons
|
15
|
Semestral work
|
20
|
Preparation for an exam
|
15
|
Hand-out completion for the lesson
|
15
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
5
|
Total
|
124
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student získá: - dovednost orientovat se ve výukovém procesu, - dovednost zvládat aktuální edukační situace, - schopnost identifikovat výukové strategie učitelů v náslechových hodinách, - schopnost reflektovat učitelovo pojetí výuky v náslechových hodinách, - schopnost zhodnotit pozitiva a limity užití jednotlivých výukových metod, forem a prostředků.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Analysis of mental work (correspondence assignment, presentation, instructional paper, seminary work) |
Dialogue |
Oral examination |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Observation |
|
|
|
|