|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 22ID
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
22ID
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
Cvičení
17
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KPD/2DID
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Didaktika poskytuje teoretický základ pro pochopení reality ve výukové praxi, nabízí vysvětlení a zároveň konkrétní podněty a rady k praxi. Cílem předmětu je tedy poskytnout základ, na kterém bude učitel stavět svá didaktická rozhodnutí. Představuje klíčovou disciplínu učitelského vzdělávání. Obecná didaktika poskytuje východiska oborovým, příp. předmětovým didaktikám, řeší problémy, které přesahují rozsah předmětu oborových didaktik a zároveň se obohacuje jejich poznáním. "Obecná didaktika" jako vyučovací předmět se zaměřuje zejména na proces vyučování a učení, kurikulární otázky jsou obsahem předmětu "Pedagogické problémy školní praxe".
|
Požadavky na studenta
|
- Student v průběhu semestru vypracuje 6 analýz vyučovacích hodin na základě protokolů z vlastního pozorování v hodinách na ZŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání seminárního úkolu.
- Vykonání dílčí ústní zkoušky bude předcházet znalostní test (požaduje se 70% úspěšnost). Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů.
- U ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky: 0-70 bodů.
Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:
100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl
|
Obsah
|
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice. 2. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele; profesní kompetence; autorita učitele; fáze ve vývoji osobnosti učitele; typologie učitelů; sebereflexe - metody a techniky; učitelovo pojetí výuky. 3. Osobnost žáka ve výuce. Roviny rozvoje žáka; učební styly žáků, jazykový kód, rozvoj žákovského sebepojetí. Nadaný a handicapovaný žák ve výuce, výuka žáků jiného etnika. 4. Pojetí výuky jako interakce. Interakce mezi učitelem a žáky/žákem, mezi žáky navzájem. Pedagogická komunikace ve výuce, typy, pravidla. Vztah učitele a žáků. Klima ve výuce, utváření pozitivního klimatu ve třídě. 5. Cíle výuky. Vymezování cílů, klasifikace výukových cílů (B. S. Bloom). Vztah cílů a učebních úloh. Taxonomie učebních úloh D. Tollingerové. Formulování a zadávání úloh, určování kognitivní náročnosti učebních úloh. 6. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování. 7. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování; integrovaná tematická výuka. 8. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti. 9. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. 10. Hodnocení ve výuce. Význam a funkce hodnocení; slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů. 11. Materiální didaktické prostředky; charakteristika pojmu, třídění, funkce ve výuce; kritéria pro volbu. 12. Příprava učitele na výuku; pedagogická diagnostika a didaktická analýza učiva (charakteristika jejích jednotlivých fází). 13. Kázeň; školní kázeň - metody a strategie; vytváření a udržování kázně ve výuce. Podpora spolupracujícího chování žáků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-681-0.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
KURELOVÁ, M. a kol. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Rozšiřující:
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
Rozšiřující:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele (Cesty k lepšímu vyučování). Praha : Portál, 2008. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
BENDL, S. Školní kázeň - metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Samostudium
|
15
|
Studium pramenů
|
15
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Semestrální práce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
15
|
Zpracování podkladů na výuku
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - dovednost orientovat se ve výukovém procesu, - dovednost zvládat aktuální edukační situace, - schopnost identifikovat výukové strategie učitelů v náslechových hodinách, - schopnost reflektovat učitelovo pojetí výuky v náslechových hodinách, - schopnost zhodnotit pozitiva a limity užití jednotlivých výukových metod, forem a prostředků.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
|
|
|
|