|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPD / 11ZOD
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPD
/
11ZOD
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
General Didactics
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
lecture
6
[Hours/Semester]
practical class
3
[Hours/Semester]
seminar
6
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
11 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která poskytuje teoretický základ pro pochopení reality ve školské praxi, nabízí vysvětlení, zdůvodnění a zároveň konkrétní podněty a praktické rady. Cílem předmětu je tedy poskytnout základ, na kterém bude učitel stavět svá rozhodnutí ve výuce.
Předmět je koncipován tak, aby došlo k propojení teoretických poznatků získaných při přednáškách a diskutovaných v seminářích s pozorováním vyučovacích hodin na školách. Student získá dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách - konkrétně by si měl osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu výuky, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích metod, forem motivace žáků, metod hodnocení a organizačních forem a typů zadávaných učebních úloh. Dílčím cílem je vytvořit rámec pro inovaci a projektování výuky v souladu s konstruktivistickými principy vyučování a učení se.
|
Requirements on student
|
Student/ka se aktivně účastní seminářů.
a) student/ka v průběhu semestru vypracuje analýzy vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na ZŠ nebo SŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu. Kvalitně zpracované protokoly jsou podmínkou pro přistoupení k dalším zkušebním částem předmětu (pís. testu a ústní zkoušce).
Kritéria pro hodnocení hospitačních protokolů/analýz vyuč. hodin:
splnil/a (100-51b): z protokolu vyplývá, že student/ka prostudoval/a relevantní literaturu k tématu a pochopil/a didaktické jevy v souvislostech. Student/ka prokázal/a schopnost kvalitně analyzovat výuku s ohledem na zadané téma. Obsažená argumentace se opírá o logická odůvodnění. Vztahy mezi jednotlivými pojmy a tématy jsou téměř vždy zmapovány. Protokol obsahuje odpovědi na všechny otázky (úkoly), které požadoval vyučující. Odborný jazyk práce je na odpovídající úrovni, je stylisticky vyvážený a odpovídající rozsahem, neobsahuje gramatické chyby, nebo jen sporadicky. Reflektivní části jsou originální a kreativní.
nesplnil/a (50 a méně bodů): Z protokolu je zřejmé, že student/ka nevěnoval/a dostatečnou pozornost prostudování relevantní odborné literatury k tématu, anebo že jí neporozuměl/a. Obsažené výpovědi jsou nelogické, myšlenky povrchní a kusé. Analýza jevů vykazuje značné rezervy, student/ka hodinu popisuje jednoduchým jazykem, mnohé jevy nedokáže komentovat ani přinášet k nim důkazy. Protokol je nekonzistentní, neuspořádaný, nepřehledný. Gramatická a stylistická stránka práce je na nízké úrovni. Rozsahem neodpovídá práce zadání. Student/ka prezentuje spíše laické soudy na věc. Reflektivní části jsou podprůměrně zpracovány nebo zcela absentují.
b) seminární práce (požadavky zadá vyučující)
c) předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu (úspěšnost 70 %).
d) u ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky (hodnocení A-E/F).
Kritéria pro hodnocení ústní části:
A-student/ka prokazuje hluboké porozumění tématu, jasně vyjadřuje názory, plně argumentuje, diskutuje a vyvozuje závěry, myšlenky prezentuje logicky, nepotřebuje vůbec žádnou nápomoc se zkušebními otázkami.
B-student/ka prokazuje porozumění tématu, orientuje se v problematice, poměrně jasně vyjadřuje své názory, ale daná argumentace není důsledná, diskutované a vyvozované závěry jsou s rezervami, většinu myšlenek prezentuje logicky, potřebuje mírnou nápomoc se zkušebními otázkami.
C-student/ka prokazuje omezené porozumění tématu s ne zcela rozvinutou argumentací, jeho/její názory mají omezený rozsah, uvádí omezené množství důkazů, adekvátně vyvozuje jen některé z důsledků, potřebuje návodné otázky.
D-student/ka prokazuje spíše povrchní porozumění tématu, nejasně argumentuje, často se opravuje, uvádí omezené množství důkazů, jeho/její argumentace je spíše nelogická, místy nesouvislá, potřebuje ve velké míře pomocné otázky.
E-student/ka rozumí tématu povrchně, argumentuje většinou nejasně až irelevantně, je však schopen/a se opravit, diskutuje s velkými obtížemi, prezentace poznatků je nesouvislá, nelogická, potřebuje značnou pomoc.
F-student/ka prokazuje výrazné nedostatky v porozumění tématu a není schopen/na argumentovat, důkazy neuvádí, nebo je podává nepřesně a s dopomocí, úvahy jsou nesouvislé, tvrzením není možné porozumět, bez pomoci zkoušejícího nehovoří k tématu.
IC11 - aktivita ve výuce student se aktivně účastní seminářů, diskutuje k problematice, přináší nové nápady
IC8 - didaktický test (min. 70% úspěšnost)
IIA1 - protokol/zpráva z praxe (odevzdání a akceptace všech vyhotovených produktů v rámci zadání)
IIB14 - analýza didaktického problému na základě studia nejméně dvou monografií spojená s recenzní činností díla
IC6 - ústní zkouška (klasifikační stupeň A-F).
Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
A = 100-91 b; B = 90-81 b; C = 80-71 b; D = 70-61 b; E = 60-51 b; F = 50-0 b
|
Content
|
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
2. Cíle výuky - funkční formulace cílů, kategorie výukových cílů (kognitivní, afektivní a psychomotorické); taxonomie kognitivních cílů (B. S. Bloom revize); učební úlohy a jejich klasifikace.
3. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování. Učební styly žáků a přístupy žáků k učení.
4. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Teorie motivace (teorie cílové motivace, teorie X a Y, teorie atribuce, teorie hierarchie potřeb).
5. Hodnocení ve výuce. Pedagogická a didaktická diagnostika. Význam a funkce hodnocení; formy hodnocení; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.
6. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.
7. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.
8. Příprava učitele na výuku. Didaktická analýza učiva - charakteristika jejích jednotlivých fází.
Cíle a obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory, která je reprezentována e-learningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy https://akreditacemoddle.osu.cz/.
Do tohoto systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mezi vyučujícím a studentem a mezi studenty navzájem.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
-
Guarantors:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Lecturer:
Mgr. Aleš Bednárek (100%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Tutorial lecturer:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Seminar lecturer:
Mgr. Aleš Bednárek (100%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
|
Literature
|
-
Basic:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Basic:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
Basic:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Basic:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Basic:
ŠVEC, V. (ed.). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ISBN 978-80-7315-092-1.
-
Basic:
HAVEL, J., JANÍK, T. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: PedF MU, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
-
Basic:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Basic:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Basic:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava: OU, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Recommended:
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Recommended:
GROMNICA, R. Kapitoly z pedagogiky pro střední školy. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-326-5.
-
Recommended:
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
-
Recommended:
STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E. Pedagogika pro SŠ. Beroun: Machart, 2015. ISBN 978-80-87938-32-4.
-
Recommended:
MUSIL, R. Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium, 2014. ISBN 978-80-7333-107-8.
-
Recommended:
ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha: Informatorium, 2010. ISBN 978-80-7333-028-6.
-
Recommended:
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Recommended:
FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-7471-7.
-
Recommended:
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
-
Recommended:
ČERVENKOVÁ I. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-238-8.
-
Recommended:
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Praha: Gaudeamus, 2013. ISBN 9788074352669.
-
Recommended:
TVRZOVÁ, I., KOLÁŘ, Z. a kol. Základní učebnice pedagogiky. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
Nejsou. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- teoretického zázemí didaktických pojmů, paradigmat a konceptů;
- základních principů projektování výuky;
- formulace výukových cílů, učebních úloh;
- repertoáru organizačních forem výuky vedoucích k aktivizaci žáků;
- klasifikaci a užití metod výuky s akcentem na metody aktivizující a strategie podporující tvořivé myšlení žáků;
- podmínek výukového procesu, klimatu a atmosféry třídy;
- způsobů motivace žáků ve výuce a všeobecné podpory učení;
- strategií výuky a přístupů k učení žáků.
|
Skills - skills resulting from the course: |
- odborně analyzovat a kriticky posoudit pozorované jevy z hospitované výuky;
- diskutovat sledované didaktické jevy se zřetelem k tematickému zaměření hospitace;
- analýzu sledovaných didaktických jevů precizovat v rámci zprávy/protokolu z praxe;
- stanovit cíle výukové jednotky i cíle tématu;
- přizpůsobit výukové metody, organizační formy a materiální prostředky výukovým cílům;
- modifikovat obsahovou náplň dle specifik předmětu;
- dynamizovat výukové aktivity;
- reflektovat příklady dobré praxe;
- promýšlet a naplánovat vlastní výuku.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC6 - Oral examiantion |
IC8 - Didactic test |
IIA1 - Report/Record from professional practice, excursion |
IIB14 - Review / survey |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
B3- Lecture based on problem exposition |
B1 - Discussion |
B4- Socratic dialogue |
G5 - Critical thinking |
C1 - Observation of objects/phenomena/processes |
G2 - Self-study, controlled study |
G3 -E-learning |
|
|
|
|