|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 11ZOD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
11ZOD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
3
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která poskytuje teoretický základ pro pochopení reality ve školské praxi, nabízí vysvětlení, zdůvodnění a zároveň konkrétní podněty a praktické rady. Cílem předmětu je tedy poskytnout základ, na kterém bude učitel stavět svá rozhodnutí ve výuce.
Předmět je koncipován tak, aby došlo k propojení teoretických poznatků získaných při přednáškách a diskutovaných v seminářích s pozorováním vyučovacích hodin na školách. Student získá dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách - konkrétně by si měl osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu výuky, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích metod, forem motivace žáků, metod hodnocení a organizačních forem a typů zadávaných učebních úloh. Dílčím cílem je vytvořit rámec pro inovaci a projektování výuky v souladu s konstruktivistickými principy vyučování a učení se.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka se aktivně účastní seminářů.
a) student/ka v průběhu semestru vypracuje analýzy vyučovacích hodin na základě vlastního pozorování ve výuce na ZŠ nebo SŠ a na základě prostudování příslušného tématu podle zadání úkolu. Kvalitně zpracované protokoly jsou podmínkou pro přistoupení k dalším zkušebním částem předmětu (pís. testu a ústní zkoušce).
Kritéria pro hodnocení hospitačních protokolů/analýz vyuč. hodin:
splnil/a (100-51b): z protokolu vyplývá, že student/ka prostudoval/a relevantní literaturu k tématu a pochopil/a didaktické jevy v souvislostech. Student/ka prokázal/a schopnost kvalitně analyzovat výuku s ohledem na zadané téma. Obsažená argumentace se opírá o logická odůvodnění. Vztahy mezi jednotlivými pojmy a tématy jsou téměř vždy zmapovány. Protokol obsahuje odpovědi na všechny otázky (úkoly), které požadoval vyučující. Odborný jazyk práce je na odpovídající úrovni, je stylisticky vyvážený a odpovídající rozsahem, neobsahuje gramatické chyby, nebo jen sporadicky. Reflektivní části jsou originální a kreativní.
nesplnil/a (50 a méně bodů): Z protokolu je zřejmé, že student/ka nevěnoval/a dostatečnou pozornost prostudování relevantní odborné literatury k tématu, anebo že jí neporozuměl/a. Obsažené výpovědi jsou nelogické, myšlenky povrchní a kusé. Analýza jevů vykazuje značné rezervy, student/ka hodinu popisuje jednoduchým jazykem, mnohé jevy nedokáže komentovat ani přinášet k nim důkazy. Protokol je nekonzistentní, neuspořádaný, nepřehledný. Gramatická a stylistická stránka práce je na nízké úrovni. Rozsahem neodpovídá práce zadání. Student/ka prezentuje spíše laické soudy na věc. Reflektivní části jsou podprůměrně zpracovány nebo zcela absentují.
b) seminární práce (požadavky zadá vyučující)
c) předpokladem připuštění ke zkoušce je absolvování vědomostního testu (úspěšnost 70 %).
d) u ústní zkoušky student prokáže znalost teoretických základů obecné didaktiky a schopnost reflexe dané problematiky (hodnocení A-E/F).
Kritéria pro hodnocení ústní části:
A-student/ka prokazuje hluboké porozumění tématu, jasně vyjadřuje názory, plně argumentuje, diskutuje a vyvozuje závěry, myšlenky prezentuje logicky, nepotřebuje vůbec žádnou nápomoc se zkušebními otázkami.
B-student/ka prokazuje porozumění tématu, orientuje se v problematice, poměrně jasně vyjadřuje své názory, ale daná argumentace není důsledná, diskutované a vyvozované závěry jsou s rezervami, většinu myšlenek prezentuje logicky, potřebuje mírnou nápomoc se zkušebními otázkami.
C-student/ka prokazuje omezené porozumění tématu s ne zcela rozvinutou argumentací, jeho/její názory mají omezený rozsah, uvádí omezené množství důkazů, adekvátně vyvozuje jen některé z důsledků, potřebuje návodné otázky.
D-student/ka prokazuje spíše povrchní porozumění tématu, nejasně argumentuje, často se opravuje, uvádí omezené množství důkazů, jeho/její argumentace je spíše nelogická, místy nesouvislá, potřebuje ve velké míře pomocné otázky.
E-student/ka rozumí tématu povrchně, argumentuje většinou nejasně až irelevantně, je však schopen/a se opravit, diskutuje s velkými obtížemi, prezentace poznatků je nesouvislá, nelogická, potřebuje značnou pomoc.
F-student/ka prokazuje výrazné nedostatky v porozumění tématu a není schopen/na argumentovat, důkazy neuvádí, nebo je podává nepřesně a s dopomocí, úvahy jsou nesouvislé, tvrzením není možné porozumět, bez pomoci zkoušejícího nehovoří k tématu.
IC11 - aktivita ve výuce student se aktivně účastní seminářů, diskutuje k problematice, přináší nové nápady
IC8 - didaktický test (min. 70% úspěšnost)
IIA1 - protokol/zpráva z praxe (odevzdání a akceptace všech vyhotovených produktů v rámci zadání)
IIB14 - analýza didaktického problému na základě studia nejméně dvou monografií spojená s recenzní činností díla
IC6 - ústní zkouška (klasifikační stupeň A-F).
Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
A = 100-91 b; B = 90-81 b; C = 80-71 b; D = 70-61 b; E = 60-51 b; F = 50-0 b
|
Obsah
|
1. Didaktika - předmět, význam pro učitele; základní didaktické kategorie a jejich vzájemné vztahy. Klasifikace teorií vzdělávání - akademické teorie, kognitivně psychologické, technologické a sociokognitivní teorie, spiritualistické a personalistické teorie, sociální teorie. Konstruktivismus v současné didaktice.
2. Cíle výuky - funkční formulace cílů, kategorie výukových cílů (kognitivní, afektivní a psychomotorické); taxonomie kognitivních cílů (B. S. Bloom revize); učební úlohy a jejich klasifikace.
3. Vyučovací metody - klasifikace, kritéria pro výběr. Metody podle charakteru poznávací činnosti žáka. Aktivizující vyučovací metody; problémové vyučování; projektové vyučování. Učební styly žáků a přístupy žáků k učení.
4. Motivace ve výuce - základní formy motivace k činnosti ve výuce - incentivy, využívání vnitřní motivace k učení. Teorie motivace (teorie cílové motivace, teorie X a Y, teorie atribuce, teorie hierarchie potřeb).
5. Hodnocení ve výuce. Pedagogická a didaktická diagnostika. Význam a funkce hodnocení; formy hodnocení; metody hodnocení. Ústní a písemné zkoušení, vlastnosti didaktických testů, hodnocení tvořivých produktů.
6. Tvořivost ve výuce - podstata tvořivé činnosti, stadia tvůrčího postupu, pomoc učitele v jednotlivých stadiích; podmínky pro rozvoj tvořivosti ve výuce, bariéry tvořivosti.
7. Organizační formy výuky podle převažujícího typu interakce. Důsledky hromadné výuky, možnosti využití skupinového vyučování, přednosti a nedostatky individuální výuky, týmové vyučování.
8. Příprava učitele na výuku. Didaktická analýza učiva - charakteristika jejích jednotlivých fází.
Cíle a obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory, která je reprezentována e-learningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy https://akreditacemoddle.osu.cz/.
Do tohoto systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mezi vyučujícím a studentem a mezi studenty navzájem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Aleš Bednárek (100%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
prof. PhDr. Josef Malach, CSc. (50%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aleš Bednárek (100%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Základní:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ŠVEC, V. (ed.). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ISBN 978-80-7315-092-1.
-
Základní:
HAVEL, J., JANÍK, T. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno: PedF MU, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Základní:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava: OU, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Doporučená:
GROMNICA, R. Kapitoly z pedagogiky pro střední školy. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-326-5.
-
Doporučená:
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
-
Doporučená:
STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E. Pedagogika pro SŠ. Beroun: Machart, 2015. ISBN 978-80-87938-32-4.
-
Doporučená:
MUSIL, R. Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium, 2014. ISBN 978-80-7333-107-8.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha: Informatorium, 2010. ISBN 978-80-7333-028-6.
-
Doporučená:
ČAPEK, R. Učitel a rodič. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Doporučená:
FENSTERMACHER, G., SOLTIS, J. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-7471-7.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
-
Doporučená:
ČERVENKOVÁ I. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: PdF OU, 2012. ISBN 978-80-7464-238-8.
-
Doporučená:
JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Praha: Gaudeamus, 2013. ISBN 9788074352669.
-
Doporučená:
TVRZOVÁ, I., KOLÁŘ, Z. a kol. Základní učebnice pedagogiky. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- teoretického zázemí didaktických pojmů, paradigmat a konceptů;
- základních principů projektování výuky;
- formulace výukových cílů, učebních úloh;
- repertoáru organizačních forem výuky vedoucích k aktivizaci žáků;
- klasifikaci a užití metod výuky s akcentem na metody aktivizující a strategie podporující tvořivé myšlení žáků;
- podmínek výukového procesu, klimatu a atmosféry třídy;
- způsobů motivace žáků ve výuce a všeobecné podpory učení;
- strategií výuky a přístupů k učení žáků.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- odborně analyzovat a kriticky posoudit pozorované jevy z hospitované výuky;
- diskutovat sledované didaktické jevy se zřetelem k tematickému zaměření hospitace;
- analýzu sledovaných didaktických jevů precizovat v rámci zprávy/protokolu z praxe;
- stanovit cíle výukové jednotky i cíle tématu;
- přizpůsobit výukové metody, organizační formy a materiální prostředky výukovým cílům;
- modifikovat obsahovou náplň dle specifik předmětu;
- dynamizovat výukové aktivity;
- reflektovat příklady dobré praxe;
- promýšlet a naplánovat vlastní výuku.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IC8 - Didaktický test |
IIA1 - Zpráva / protokol z odborné / profesní praxe, exkurze |
IIB14 - Recenze / posudek |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B1 - Diskuse |
B4 - Sokratovský rozhovor |
G5 - Kritické myšlení |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G3 - E-learning |
|
|
|
|