|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 11ZAU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
11ZAU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Začínající učitel
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na výuku obecné didaktiky. Je zaměřen na novou roli, kterou absolvent nástupem do zaměstnání získává. Student získává příležitost připravit se na situace, které v prvních letech praxe velmi často vedou k profesnímu nárazu, a takto se připravit na realitu zaměstnání. Seznámí se také s povinnostmi třídního učitele a s administrativou, kterou učitel vykonává.
|
Požadavky na studenta
|
IC11 Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) Student se aktivně zapojuje do diskusí, prezentuje vlastní názor či zkušenost, reaguje na dotazy kladené vyučujícím nebo ostatními studenty. Zapojuje se také do ostatních aktivit (nácvik vzorových situací, simulace, hry apod.).
IC17 Sebereflexe ústní Student v průběhu seminářů propojuje nové informace se svou dosavadní zkušeností s pedagogickou praxí a reflektuje sám sebe v pedagogických situacích.
IIB24 Písemná sebereflexe / reflektivní deník Na základě témat, kterým se věnují jednotlivé semináře, student průběžně zpracovává sebereflexe na základě vlastní zkušenosti ať z pozice žáka, resp. studenta, či učitele.
IIB16 Esej / úvaha / polemika Student napíše úvahu, v níž analyzuje své silné a slabé stránky, které pro něj budou v budoucí učitelské praxi důležité, a navrhne, jak bude dále pracovat na svém profesně-osobnostním rozvoji.
|
Obsah
|
1. Didaktická analýza učiva.
Význam didaktické analýzy učiva pro přípravu učitele na vyučovací jednotku. Struktura didaktické analýzy učiva. Práce s učebnicí, využívání metodické příručky. Formulace učebních úloh, motivační potenciál učebních úloh.
2. Příprava a realizace výuky.
Výhody písemné přípravy pro učitele a její struktura, formální a obsahová stránka přípravy na vyučování. Formulace cílů vyučovací jednotky, jejich význam pro volbu vyučovacích metod, organizačních forem a materiálně-didaktických prostředků, další faktory podílející se na výsledné podobě výuky a jejich zohlednění v přípravě učitele.
3. Autorita učitele a kázeň ve výuce.
Autorita jako předpoklad úspěšné práce učitele, typy autority. Žáci se specifickými poruchami chování. Nekázeň ve vyučování. Příčiny vzniku nekázně. Postup učitele při projevech nekázně. Prevence nekázně.
4. Konfrontační situace mezi učitelem a žákem.
Postupy řešení konfrontačních situací mezi učitelem a žákem ve výuce a mimo ni. Modelové situace.
5. Motivace a aktivizace žáků ve výuce.
Aktivizace žáků během vyučování, motivace vstupní a průběžná, incentivy. Práce s chybou. Pochvala a motivace. Osobnost učitele a jeho vystupování jako motivační činitel.
6. Práce s neprospívajícími žáky.
Biologické, psychologické a sociální příčiny neprospěchu. Možnosti práce s neprospívajícími žáky.
7. Vytváření a rozvíjení vztahů s rodiči.
Předpoklady pro vytvoření a rozvíjení vztahů mezi učitelem a rodiči na základě vzájemného respektu a spolupráce. Efektivní komunikace s rodiči. Vedení třídních schůzek. Vedení konzultací.
8. Řešení problematických situací s rodiči.
Role učitele ve vedení diskuse s rodiči. Komunikace s rodiči neprospívajících žáků. Postupy řešení konfrontačních situací.
9. Hodnocení žáků.
Postupy pro hodnocení žáků. Hodnocení jako motivace a zpětná vazba, objektivita hodnocení. Hodnotící činnosti při vyučování. Kritéria hodnocení a normativní hodnocení. Sumativní a formativní hodnocení. Formulace slovního hodnocení. Objektivita v hodnocení.
10. Učitel jako diagnostik.
Diagnostická činnost učitele. Diagnostické nástroje a jejich využití v praxi. Práce s nálezy a zjištěními. Prognostika jako součást diagnostické činnosti učitele.
11. Povinnosti a činnosti třídního učitele.
Funkce třídního učitele. Učitel jako manažer, úředník, vzor, vychovatel, psycholog, náhradní rodič, přítel a poradce. Administrativní činnost v práci učitele.
12. Sebereflexe v práci učitele.
Potřebné dovednosti k realizaci kvalitní sebereflexe. Podněty pro sebereflexi. Metody a techniky sebereflexe. Vliv výsledků sebehodnocení na další plánování výuky. Organizace času v práci učitele.
13. Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Plánování dalšího vzdělávání v návaznosti na sebereflexi. Typy kurzů a jejich poskytovatelé. Možnosti vyhledávání nabídek kurzů. Financování. Využití nových dovedností a znalostí ve výuce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
-
Základní:
HRABAL, V. & PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-87063-34-7.
-
Základní:
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 978-80-7254-474-5.
-
Základní:
SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-901662-3-7.
-
Základní:
DYTRTOVÁ, R. & KRHUTOVÁ, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
-
Rozšiřující:
VALIŠOVÁ, A. & KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1743-0.
-
Rozšiřující:
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-73158-082-4.
-
Rozšiřující:
TROJAN, V. Ředitel současné školy. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
-
Rozšiřující:
HRABAL, V. & PAVELKOVÁ, I. Školní výkonová motivace žáků. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. ISBN 80-04-23487-9.
-
Rozšiřující:
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
-
Doporučená:
BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
-
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. (6. vyd.). Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7178-978-X.
-
Doporučená:
Evropská komise/EACEA/Eurydice. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy. Zpráva Eurydice.. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie, 2015. ISBN 978-92-9492-089-8.
-
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL, S. & MATTIOLI, J. Školní konflikty: jak jim předcházet? Jak je řešit?. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-247-0577-X.
-
Doporučená:
AUGER, M. T., BOUCHARLAT, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-00-01704-0.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Doporučená:
ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-0944-6.
-
Doporučená:
PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0444-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
5
|
Studium pramenů
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
14
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základů problematiky pedeutologie;
- specifik práce a role začínajícího učitele;
- povinností třídního učitele.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- provádět didaktickou analýzu učiva včetně formulace cílů výuky a učebních úloh;
- s využitím znalostí z obecné didaktiky se efektivně připravovat na výuku;
- realizovat činnosti spojené s prací třídního učitele;
- udržovat kázeň ve výuce;
- motivovat žáky ve výuce;
- plánovat a hodnotit výstupy a efekty výuky;
- řešit konfrontační situace mezi učitelem a žákem, resp. učitelem a rodiči;
- provádět výukovou diagnostiku a pracovat s výstupy v rámci diagnostiky pedagogické;
- provádět sebereflexi a plánovat vlastní profesně-osobnostní rozvoj.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E3 - Metody inscenační a simulační |
|
|
|
|