|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPA / NYLO2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPA
/
NYLO2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Educational Use of Puppets 2
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
6
[Hours/Semester]
Seminar
20
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / 0
|
0 / 12
|
0 / 0
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Výuka navazuje na výuku předmětu NVYLO, a tedy podmínkou k zapsání předmětu NYLO 2 je absolvování předmětu NVYLO. Také v tomto předmětu bude výuka vedena částečně (1/3) formou přednášky (promítání významných mezinárodních loutkových inscenací s poukázáním na jejich specifika) a částečně prakticky (2/3) jako tvořivá dílna. Studenti využijí své znalosti z předešlé výuky a získají základní dovednosti v animaci dalších typů loutek (javajka, mapet, marioneta, manekýn?) a při hraní v loutkovém divadle neiluzivním i iluzivním, stínovém, rodinném, kuchyňském atd. Budou se učit přemýšlet o specifikách jednotlivých typů loutek a druhů loutkového divadla a vhodnosti literární předlohy pro loutkové zpracování. Budou se učit vypracovávat na základě vyhledaného literárního textu adaptace pro loutkové divadlo. Na základě upravených textů pro loutkové divadlo pak inscenovat krátké loutkářské skeče, etudy a aktovky s vybranými typy loutek či předměty. V teoretické části se studenti seznámí s historií využívání loutkového divadla jako nástroje vzdělávání a s historií loutkového umění u nás. Dále se seznámí s významnými osobnostmi současného loutkového divadla. V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama. Hostem praktické výuky bude ostravský výtvarník, scénograf a loutkář Tomáš Volkmer.
|
Requirements on student
|
- Aktivní účast a zapojování se do her a cvičení s loutkami. - Zhlédnutí jednoho divadelního představení (v jakémkoli loutkovém divadle) a schopnost verbální reflexe. - Vytvoření alespoň 1 loutkového artefaktu ve výuce. - Písemná reflexe zhlédnutého představení (min. 1 A4), nebo vytvořený dramatický text pro loutkové divadlo. - Odehrání krátkého představení, etudy, skeče, aktovky s vybraným typem loutky. (Praktické ukázky studentů proběhnou v průběhu vyučování.) Práci zaslat min. týden před udělením zápočtu dle domluvy.
|
Content
|
Specifikace různých druhů loutkového divadla a různých typů loutek. 2. Historie loutkového umění a počátky využívání loutek jako nástroje vzdělávání. 3. Specifika dramatického textu pro loutkové divadlo. 4. Praktická cvičení, hry, etudy a hra s různými typy loutek - praktická dílna. 5. Hra s loutkou ve specifickém loutkářském prostoru - praktická dílna. 6. Tvorba textu pro loutkové divadlo a vytvoření krátké loutkové inscenace pro děti
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
časopis Loutkář. Praha: Artama. ISBN 1211-4065.
-
Recommended:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Recommended:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Recommended:
RICHTER, L. Pohádka. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Recommended:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Recommended:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Recommended:
TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
-
Recommended:
HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
-
Recommended:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha: STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Being present in classes
|
6
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks)
|
25
|
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes)
|
10
|
Preparation for a credit test
|
18
|
On-the-job training
|
20
|
Total
|
89
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
1. Student získá základní řemeslné dovednosti v animaci různých typů loutek. 2. Zná historii loutkového umění u nás a hostili využívání loutek jako nástroje vzdělávání. 3. Obhájí své způsoby práce s daným typem loutky. 4. Dokáže zpracovat krátký dramatický text pro loutkové divadlo dle literární předlohy. 5. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastními zkušenostmi s loutkovým divadlem.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Continuous analysis of student´s achievements |
Dialogue |
Satisfactory completion of course, no grade |
Verbal evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Ability and practical skills |
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming) |
Group and co-operative tutoring |
Monologic (explanation, lecture, briefing) |
Observation |
|
|
|
|