Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPA/NYLO2  KPA / NYLO2 Educational Use of Puppets 2 Show course Educational Use of Puppets 2 2023/2024

Course info KPA / NYLO2 : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPA / NYLO2 Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Educational Use of Puppets 2 Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements Lecture 6 [Hours/Semester] Seminar 20 [Hours/Semester] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / 0 0 / 12 0 / 0 Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course No
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Výuka navazuje na výuku předmětu NVYLO, a tedy podmínkou k zapsání předmětu NYLO 2 je absolvování předmětu NVYLO. Také v tomto předmětu bude výuka vedena částečně (1/3) formou přednášky (promítání významných mezinárodních loutkových inscenací s poukázáním na jejich specifika) a částečně prakticky (2/3) jako tvořivá dílna. Studenti využijí své znalosti z předešlé výuky a získají základní dovednosti v animaci dalších typů loutek (javajka, mapet, marioneta, manekýn?) a při hraní v loutkovém divadle neiluzivním i iluzivním, stínovém, rodinném, kuchyňském atd. Budou se učit přemýšlet o specifikách jednotlivých typů loutek a druhů loutkového divadla a vhodnosti literární předlohy pro loutkové zpracování. Budou se učit vypracovávat na základě vyhledaného literárního textu adaptace pro loutkové divadlo. Na základě upravených textů pro loutkové divadlo pak inscenovat krátké loutkářské skeče, etudy a aktovky s vybranými typy loutek či předměty. V teoretické části se studenti seznámí s historií využívání loutkového divadla jako nástroje vzdělávání a s historií loutkového umění u nás. Dále se seznámí s významnými osobnostmi současného loutkového divadla. V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama. Hostem praktické výuky bude ostravský výtvarník, scénograf a loutkář Tomáš Volkmer.

Requirements on student
- Aktivní účast a zapojování se do her a cvičení s loutkami.
- Zhlédnutí jednoho divadelního představení (v jakémkoli loutkovém divadle) a schopnost verbální reflexe.
- Vytvoření alespoň 1 loutkového artefaktu ve výuce.
- Písemná reflexe zhlédnutého představení (min. 1 A4), nebo vytvořený dramatický text pro loutkové divadlo.
- Odehrání krátkého představení, etudy, skeče, aktovky s vybraným typem loutky. (Praktické ukázky studentů proběhnou v průběhu vyučování.)
Práci zaslat min. týden před udělením zápočtu dle domluvy.


Content
Specifikace různých druhů loutkového divadla a různých typů loutek.
2. Historie loutkového umění a počátky využívání loutek jako nástroje vzdělávání.
3. Specifika dramatického textu pro loutkové divadlo.
4. Praktická cvičení, hry, etudy a hra s různými typy loutek - praktická dílna.
5. Hra s loutkou ve specifickém loutkářském prostoru - praktická dílna.
6. Tvorba textu pro loutkové divadlo a vytvoření krátké loutkové inscenace pro děti


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (100%), 
  • Lecturer: MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (100%), 
Literature
  • Recommended: časopis Loutkář. Praha: Artama. ISBN 1211-4065.
  • Recommended: MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
  • Recommended: MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
  • Recommended: MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
  • Recommended: RICHTER, L. Pohádka. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
  • Recommended: PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
  • Recommended: WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
  • Recommended: TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
  • Recommended: HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
  • Recommended: MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha: STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Being present in classes 6
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 10
Continuous tasks completion (incl. correspondence tasks) 25
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 10
Preparation for a credit test 18
On-the-job training 20
Total 89

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
1. Student získá základní řemeslné dovednosti v animaci různých typů loutek.
2. Zná historii loutkového umění u nás a hostili využívání loutek jako nástroje vzdělávání.
3. Obhájí své způsoby práce s daným typem loutky.
4. Dokáže zpracovat krátký dramatický text pro loutkové divadlo dle literární předlohy.
5. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastními zkušenostmi s loutkovým divadlem.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
Continuous analysis of student´s achievements
Dialogue
Satisfactory completion of course, no grade
Verbal evaluation

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
Ability and practical skills
Dialogic (discussion, dialogue, brainstorming)
Group and co-operative tutoring
Monologic (explanation, lecture, briefing)
Observation
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS