|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / NVYLO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
NVYLO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výchovné využití loutky 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPA/AVYLO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výuka bude vedena částečně (1/3) formou přednášky a částečně prakticky (2/3) jako tvořivá dílna. Studenti se tak prakticky i teoreticky seznámí s různými formami loutkového divadla (předmětné, stínové, iluzivní, neiluzivní,?) a různými typy loutek (maňásek, javajka, mapet,?) a jejich využití k výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách a předškolních dětí. Seznámí se s principy, zákonitostmi a technikami (i technologií) loutkového divadla a s možnostmi využití při vzdělávání, při komunikaci i problémové komunikaci s dětmi. Získají základní povědomí o terapeutickém potenciálu loutek a možnosti využití tohoto potenciálu při edukaci. Přednášková část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. Posluchači se seznámí se současným směřováním loutkového (alternativního) divadla a jeho propojováním s pedagogickým oborem. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem, předmětem a loutkou. Seznámí se prakticky s tvorbou jednoduchých typů loutek a zákonitostmi jejich animace. Budou se učit komunikaci předmětu, materiálu, loutky s animátorem a dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama. Hostem praktické výuky bude ostravský výtvarník, scénograf a loutkář Tomáš Volkmer.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast a zapojování se do her a cvičení s materiálem, předmětem a loutkou. Zhlédnutí jednoho divadelního představení (v Divadle loutek Ostrava) a schopnost verbální reflexe. Vytvoření alespoň 1 loutkového artefaktu ve výuce. Písemná reflexe zhlédnutého představení (min. 1 A4). Odehrání krátké několikaminutové etudy s loutkou vlastní výroby. (Praktické ukázky studentů proběhnou v průběhu vyučování.) Práci zaslat min. týden před udělením zápočtu dle domluvy.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmů předmět, materiál a znakovost předmětu, materiálu. Jevištní metafora. Loutka. 2. Loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování ve vztahu k výchově a vzdělávání dětí. 3. Využívání principů loutkového divadla při výchově a vzdělávání dětí. 4. Zdroje inspirace pro tvořivou práci s dětmi 5. Rozbor písemné reflexe zhlédnutého představení 6. Vytvoření loutkového artefaktu 7. až 9. Praktická cvičení, hry, etudy, jednoduché scénografie - praktická dílna. 10. až 13. Animace materiálu, předmětu a loutky - praktická dílna.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 978-80-7068-001-8.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
-
Doporučená:
HILLMAN, J. Klíč k duši.. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-393-5.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Literatura, divadlo a my.. Praha: ÚKVČ, 1985. ISBN 80-7068-097-0.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu.. Praha: IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Pohádka.. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Doporučená:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Doporučená:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Doporučená:
TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
-
Doporučená:
HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
-
Doporučená:
MORGANOVÁ, N. SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha, STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Ostatní
|
3
|
Příprava na odbornou praxi
|
18
|
Účast na výuce
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
25
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Prověří vlastní schopnosti a dovednosti při práci s předmětem a loutkou. 2. Vysvětlí základní pojmy z oblasti využití loutek v mateřské škole. 3. Obhájí své způsoby práce s předmětem a loutkou. 4. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastními zkušenostmi s loutkovým divadlem.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|