|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / AYLO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
AYLO2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výchovné využití loutky 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výuka navazuje na výuku předmětu AVYLO, a tedy podmínkou k zapsání předmětu AYLO2 je absolvování předmětu AVYLO. Také v tomto předmětu bude výuka vedena částečně (1/3) formou přednášky (promítání významných mezinárodních loutkových inscenací s poukázáním na jejich specifika) a částečně prakticky (2/3) jako tvořivá dílna. Studenti využijí své znalosti z předešlé výuky a získají základní dovednosti v animaci dalších typů loutek (javajka, mapet, marioneta, manekýn?) a při hraní v loutkovém divadle neiluzivním i iluzivním, stínovém, rodinném, kuchyňském atd. Budou se učit přemýšlet o specifikách jednotlivých typů loutek a druhů loutkového divadla a vhodnosti literární předlohy pro loutkové zpracování. Budou se učit vypracovávat na základě vyhledaného literárního textu adaptace pro loutkové divadlo. Na základě upravených textů pro loutkové divadlo pak inscenovat krátké loutkářské skeče, etudy a aktovky s vybranými typy loutek či předměty. V teoretické části se studenti seznámí s historií využívání loutkového divadla jako nástroje vzdělávání a s historií loutkového umění u nás. Dále se seznámí s významnými osobnostmi současného loutkového divadla. V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama. Hostem praktické výuky bude ostravský výtvarník, scénograf a loutkář Tomáš Volkmer.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast a zapojování se do her a cvičení s loutkami. - Zhlédnutí jednoho divadelního představení (v jakémkoli loutkovém divadle) a schopnost verbální reflexe. - Vytvoření alespoň 1 loutkového artefaktu ve výuce. - Písemná reflexe zhlédnutého představení (min. 1 A4), nebo vytvořený dramatický text pro loutkové divadlo. - Odehrání krátkého představení, etudy, skeče, aktovky s vybraným typem loutky. (Praktické ukázky studentů proběhnou v průběhu vyučování.) Práci zaslat min. týden před udělením zápočtu dle domluvy.
|
Obsah
|
1. Specifikace různých druhů loutkového divadla a různých typů loutek. 2. Historie loutkového umění a počátky využívání loutek jako nástroje vzdělávání. 3. Specifika dramatického textu pro loutkové divadlo. 4. Praktická cvičení, hry, etudy a hra s různými typy loutek - praktická dílna. 5. Hra s loutkou ve specifickém loutkářském prostoru - praktická dílna. 6. Tvorba textu pro loutkové divadlo a vytvoření krátké loutkové inscenace pro děti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha: IPS. ISBN cnb000217166.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha: IPOS Artama. ISBN 80-7068-0970.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Pohádka. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Doporučená:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Doporučená:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Doporučená:
TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
-
Doporučená:
HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
-
Doporučená:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha: STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
23
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
3
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
25
|
Příprava na zápočet
|
18
|
Příprava na odbornou praxi
|
20
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student získá základní řemeslné dovednosti v animaci různých typů loutek. 2. Zná historii loutkového umění u nás a hostili využívání loutek jako nástroje vzdělávání. 3. Obhájí své způsoby práce s daným typem loutky. 4. Dokáže zpracovat krátký dramatický text pro loutkové divadlo dle literární předlohy. 5. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastními zkušenostmi s loutkovým divadlem.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|