Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPA/7AVYL  KPA / 7AVYL Educational Use of Puppets Show course Educational Use of Puppets 2023/2024

Course info KPA / 7AVYL : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPA / 7AVYL Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Educational Use of Puppets Form of course completion Pre-Exam Credit
Form of course completion Pre-Exam Credit
Accredited / Credits Yes, 3 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements seminar 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average NO
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average NO
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Summer semester
Semester taught Summer semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale S|N
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course No
Fundamental course Yes
Fundamental theoretical course No
Evaluation scale S|N
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna k používání vhodných komunikačních strategií a přístupů jak k dětem předškolního věku, tak i k dospělým. Studenti se seznámí s různými formami loutkového divadla (předmětné, stínové, iluzivní, neiluzivní ) a různými typy loutek (maňásek, javajka, mapet) a jejich využití k výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem, předmětem a loutkou. Seznámí se prakticky s tvorbou jednoduchých typů loutek a zákonitostmi jejich animace. Budou se učit komunikaci předmětu, materiálu, loutky s animátorem a dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama jako předškolního pedagoga.

Requirements on student
1. Aktivní účast a vypracování úkolů v průběhu semestru. (0-30 b.)
2. Tvorba alespoň jednoho loutkového artefaktu v průběhu výuky. (0-20 b.)
3. Účast na vybraném vzdělávacím programu pro děti s loutkami v DLO a jeho reflexe. (0-20 b.)
4. Písemná analýza zhlédnuté dramaterapeutické lekce dle pedagogem zadaných parametrů. (0-30 b.)

51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno

91-100 b. Student splněním všech úkolů projevuje hluboké porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.

81-90 b. Student splněním všech úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.

71-80 b. Student splněním úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.

61-70 b. Student splněním úkolů projevuje částečné porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.

51-60 b. Student splněním úkolů projevuje pouze malé porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.

Content
1. Vymezení pojmů předmět, materiál a znakovost předmětu, materiálu. Jevištní metafora. Loutka. Předškolní pedagog a dítě v MŠ.
2. Loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování ve vztahu k výchově a vzdělávání dětí.
3. Využívání principů loutkového divadla při výchově a vzdělávání dětí předškolního věku.
4. Zdroje inspirace pro tvořivou práci předškolních pedagogů s dětmi.
5. Rozbor písemné reflexe zhlédnuté umělecko-vzdělávací lekce.
6. Vytvoření loutkového artefaktu.
7. Praktická cvičení, hry.
8. Loutkové etudy.
9. Tvorba scénografie.
10. Reflexe odehraných etud.
11. Loutky a loutkové divadlo a RVP.
12. Loutky a inkluzivní vzdělávání.
Témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací dle potřeby studia a domluvy.


Activities
Fields of study


Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (100%), 
  • Seminar lecturer: Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (5%),  MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (95%), 
Literature
  • Basic: JIRÁSKOVÁ, M.& JIRÁSEK, P. Loutka a moderna.. Brno: JAMU, 2011. ISBN 80-87027-31-0.
  • Basic: VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • Basic: TOMÁNEK, A. Podoby loutky. Praha: AMU, 2006. ISBN cnb000015578.
  • Extending: RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
  • Recommended: MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 978-80-7068-001-8.
  • Recommended: VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
  • Recommended: MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
  • Recommended: DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
  • Recommended: MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
  • Recommended: RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
  • Recommended: RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu.. Praha: IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
  • Recommended: RICHTER, L. Pohádka.. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
  • Recommended: RICHTER, L. Pohádka... Praha: Společenství pro pěstování divaldal pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
  • Recommended: PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
  • Recommended: PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
  • Recommended: WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
  • Recommended: TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
  • Recommended: HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
  • Recommended: MORGANOVÁ, N. SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha, STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
  • Recommended: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Field trip 10
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 10
Other 12
Being present in classes 20
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes) 10
Self-tutoring 20
Total 82

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Posluchači se seznámí se současným směřováním loutkového (alternativního) divadla a jeho propojováním s pedagogickým oborem.
Seznámí se s principy, zákonitostmi a technikami (i technologií) loutkového divadla a s možnostmi využití při vzdělávání, při komunikaci i problémové komunikaci s dětmi.
Skills - skills resulting from the course:
Získají povědomí o terapeutickém potenciálu loutek a základní dovednosti k možnostem využití tohoto potenciálu při edukaci.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IIA1 - Report/Record from professional practice, excursion
IIB18 - Analysis of a work of art

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
E3 - Staging and simulation methods
E5 - Education through drama
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
F6 - Excursion
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS