|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPA / 7AVYL
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPA
/
7AVYL
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Educational Use of Puppets
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna k používání vhodných komunikačních strategií a přístupů jak k dětem předškolního věku, tak i k dospělým. Studenti se seznámí s různými formami loutkového divadla (předmětné, stínové, iluzivní, neiluzivní ) a různými typy loutek (maňásek, javajka, mapet) a jejich využití k výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem, předmětem a loutkou. Seznámí se prakticky s tvorbou jednoduchých typů loutek a zákonitostmi jejich animace. Budou se učit komunikaci předmětu, materiálu, loutky s animátorem a dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama jako předškolního pedagoga.
|
Requirements on student
|
1. Aktivní účast a vypracování úkolů v průběhu semestru. (0-30 b.)
2. Tvorba alespoň jednoho loutkového artefaktu v průběhu výuky. (0-20 b.)
3. Účast na vybraném vzdělávacím programu pro děti s loutkami v DLO a jeho reflexe. (0-20 b.)
4. Písemná analýza zhlédnuté dramaterapeutické lekce dle pedagogem zadaných parametrů. (0-30 b.)
51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno
91-100 b. Student splněním všech úkolů projevuje hluboké porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.
81-90 b. Student splněním všech úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.
71-80 b. Student splněním úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.
61-70 b. Student splněním úkolů projevuje částečné porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.
51-60 b. Student splněním úkolů projevuje pouze malé porozumění možnostem výchovného využití práce s materiálem, předmětem a loutkou s dětmi v mateřské škole.
|
Content
|
1. Vymezení pojmů předmět, materiál a znakovost předmětu, materiálu. Jevištní metafora. Loutka. Předškolní pedagog a dítě v MŠ.
2. Loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování ve vztahu k výchově a vzdělávání dětí.
3. Využívání principů loutkového divadla při výchově a vzdělávání dětí předškolního věku.
4. Zdroje inspirace pro tvořivou práci předškolních pedagogů s dětmi.
5. Rozbor písemné reflexe zhlédnuté umělecko-vzdělávací lekce.
6. Vytvoření loutkového artefaktu.
7. Praktická cvičení, hry.
8. Loutkové etudy.
9. Tvorba scénografie.
10. Reflexe odehraných etud.
11. Loutky a loutkové divadlo a RVP.
12. Loutky a inkluzivní vzdělávání.
Témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací dle potřeby studia a domluvy.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
JIRÁSKOVÁ, M.& JIRÁSEK, P. Loutka a moderna.. Brno: JAMU, 2011. ISBN 80-87027-31-0.
-
Basic:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Basic:
TOMÁNEK, A. Podoby loutky. Praha: AMU, 2006. ISBN cnb000015578.
-
Extending:
RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
-
Recommended:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 978-80-7068-001-8.
-
Recommended:
VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
-
Recommended:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
-
Recommended:
DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
-
Recommended:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Recommended:
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
-
Recommended:
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu.. Praha: IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
-
Recommended:
RICHTER, L. Pohádka.. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Recommended:
RICHTER, L. Pohádka... Praha: Společenství pro pěstování divaldal pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Recommended:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Recommended:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Recommended:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Recommended:
TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
-
Recommended:
HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
-
Recommended:
MORGANOVÁ, N. SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha, STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
-
Recommended:
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Field trip
|
10
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Other
|
12
|
Being present in classes
|
20
|
Hands-on practice (schools, offices, hospitals, institutes)
|
10
|
Self-tutoring
|
20
|
Total
|
82
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Posluchači se seznámí se současným směřováním loutkového (alternativního) divadla a jeho propojováním s pedagogickým oborem.
Seznámí se s principy, zákonitostmi a technikami (i technologií) loutkového divadla a s možnostmi využití při vzdělávání, při komunikaci i problémové komunikaci s dětmi. |
Skills - skills resulting from the course: |
Získají povědomí o terapeutickém potenciálu loutek a základní dovednosti k možnostem využití tohoto potenciálu při edukaci. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IIA1 - Report/Record from professional practice, excursion |
IIB18 - Analysis of a work of art |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
E3 - Staging and simulation methods |
E5 - Education through drama |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
F6 - Excursion |
|
|
|
|