|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPA / 7ARDA
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPA
/
7ARDA
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Child Development up to the Age of 3
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
No
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Periodicity |
every year
|
Specification periodicity |
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
Yes
|
Evaluation scale |
A|B|C|D|E|F |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a vzdělávání dítěte raného věku, s charakteristickými znaky vývoje dítěte od narození do tří let, s možnostmi rozvíjení nejmenších dětí v jednotlivých oblastech vývoje, s výchovou dětí v rodinném prostředí, s problematikou institucionálního vzdělávání a péče o dítě do tří let, včetně legislativního vymezení dané problematiky. Seznámit studenty s aktuální problematikou vzdělávání dětí mladších tří let v současné mateřské škole a s profesní přípravou pedagogických pracovníků zaměřenou na výchovu a vzdělávání dětí raného a preprimárního věku.
|
Requirements on student
|
Povinná pravidelná účast v semináři. V případě nemoci potvrzení lékaře.
Student/ka se osobně dostaví k vykonání zkoušky a svou znalost teorie z jednotlivých oblastí předmětu prezentuje v propojení se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a předchozího studia.
Kritéria hodnocení zkoušky:
91 - 100 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení samostatně prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje hluboké porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií, hovoří gramaticky správně
- argumentace a sdělení plně odpovídá konkrétnímu tématu, je plynulé, dostatečně obsahově vyčerpávající a strukturované
- sdělení je bez odborných chyb a nedostatků
- ve svém sdělení se obsahově vrací k tématu, své myšlenky a poznatky doplňuje
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka propojí téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
81 - 90 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení samostatně prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií, sdělení je bez odborných chyb a nedostatků
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, své myšlenky a poznatky student/ka doplňuje, popř. sama opravuje
- k naplnění tématu potřebuje minimální pomoc vyučujícího
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka dokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
71 - 80 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje pouze omezené porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, ale vyskytují se v něm drobné odborné chyby a nedostatky
- k naplnění tématu potřebuje student/ka minimální pomoc zkoušejícího pomocí jedné či dvou návodných otázek
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka dokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
61 - 70 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje pouze omezené porozumění tématu, vyjadřuje se nepřesnou odbornou pedagogickou terminologií
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, ale vyskytují se v něm odborné chyby a nedostatky, na podporu svých argumentů student/ka uvádí omezené množství důkazů
- sdělení je v kontextu tématu, není zcela myšlenkově propojené a logicky provázané, zkoušející k naplnění tématu musí zadat více než dvě návodné otázky
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka obtížně propojuje téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
51 - 60 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje jen dílčí myšlenky a poznatky, prokazuje pouze povrchové porozumění tématu
- argumentace není zcela jasná a dostatečně promyšlená, sdělení je v kontextu tématu,
- sdělení je v kontextu tématu, argumentace není zcela jasná a dostatečně promyšlená
- k naplnění tématu student/ka potřebuje značnou pomoc ze strany zkoušejícího a sled návodných otázek
- ve sdělení se často vyskytují odborné chyby, nepřesnosti a nedostatky, prezentace poznatků a úvah je nelogická a je obtížné jim porozumět
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka velmi obtížně propojuje téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia, neuvádí dostatek důkazů k podpoře svých argumentů
50 a méně
- v průběhu zkoušení student/ka nedokáže prezentovat myšlenky, poznatky, úvahy a argumenty vztahující se k tématu
- prokazuje nedostatky v porozumění tématu a neuvádí žádnou argumentaci
- prezentace poznatků a úvah je nesouvislá, bez logické návaznosti, uvádí množství nepřesných a irelevantních tvrzení
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka nedokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe ani s vědomostmi z předchozího studia
|
Content
|
1.Charakteristika rozvoje dítěte raného věku v závislosti na jeho vývoji.
2.Potřeby dítěte raného věku.
3.Vývoj poznávacích procesů dětí do tří let.
4.Rozvíjení pohybových a manipulačních dovedností dítěte raného věku.
5.Sociální interakce dítěte raného věku.
6.Citová výchova dítěte raného věku a její význam.
7.Rozvíjení dítěte do 3 let v rodině výchovnými a vzdělávacími podněty.
8.Institucionální péče a další formy péče o nejmenší děti.
9.Raná péče o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami.
10.Vzdělávání dítěte mladšího tří let v současné MŠ, podmínky vzdělávání, legislativa.
11.Rozvíjení dítěte raného věku prostřednictvím herních činností.
12.Rozvíjení sluchového vnímání a jazykových schopností a dovedností dětí raného věku.
13.Profesní příprava pedagogických pracovníků zaměřená na výchovu a vzdělávání dětí raného a preprimárního věku.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání-od jara do léta. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7496-316-2.
-
Basic:
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání-od podzimu do zimy. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
-
Basic:
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5795-7.
-
Basic:
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 80-7368-239-7.
-
Basic:
HENDRYCHOVÁ, Simona. Úvod do problematiky rozvíjení dítěte do tří let. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-452-8.
-
Extending:
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
-
Extending:
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1137-0.
-
Extending:
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Extending:
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
-
Extending:
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
-
Recommended:
MIŠURCOVÁ, Věra, FIŠER, Jiří a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. ISBN cnb000047131.
-
Recommended:
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Recommended:
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-05-9.
-
Recommended:
BĚHOUNKOVÁ, Leona, HAVRDOVÁ, Egle a Zora SYSLOVÁ. Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte. Metodická příručka. Centrum pro veřejnou politiku, 2011. ISBN 978-80-260-0641-1.
-
Recommended:
EACEA P9, Eurydice. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Eurydice, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic)
|
10
|
Being present in classes
|
26
|
Preparation for an exam
|
40
|
Self-tutoring
|
30
|
Source stuying
|
20
|
Total
|
126
|
|
Prerequisites
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student se orientuje v problematice týkající se pedagogiky raného věku, získá základní teoretické poznatky o rozvoji dítěte od narození do tří let. Teoreticky si osvojí problematiku rodinné výchovy dítěte od narození do tří let, zná možnosti institucionální výchovy dítěte od narození do tří let, vzdělávání a péče o dítě raného věku před nástupem do mateřské školy. Obeznámí se s problematikou rané péče v ČR. Zná podmínky vztahující se ke vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole, orientuje se v aktuálně platné legislativě vztahující se dané problematice. |
Skills - skills resulting from the course: |
Na základě nastudované problematiky se student dokáže aktivně zapojit do diskuze, prokáže znalosti v odborné terminologii. Získané znalosti je schopen následně uplatnit v pedagogické praxi. Dokáže vyjmenovat a charakterizovat etapy ve vývoji jednotlivých složek smyslového vnímání a pohybového vývoje. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.) |
IC6 - Oral examiantion |
IC17 - Oral self-reflection |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
A1 - Lecture |
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter) |
B1 - Discussion |
G1 - Group and cooperative learning |
G2 - Self-study, controlled study |
|
|
|
|