|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 7ARDA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
7ARDA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rozvíjení dítěte do 3 let
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a vzdělávání dítěte raného věku, s charakteristickými znaky vývoje dítěte od narození do tří let, s možnostmi rozvíjení nejmenších dětí v jednotlivých oblastech vývoje, s výchovou dětí v rodinném prostředí, s problematikou institucionálního vzdělávání a péče o dítě do tří let, včetně legislativního vymezení dané problematiky. Seznámit studenty s aktuální problematikou vzdělávání dětí mladších tří let v současné mateřské škole a s profesní přípravou pedagogických pracovníků zaměřenou na výchovu a vzdělávání dětí raného a preprimárního věku.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná pravidelná účast v semináři. V případě nemoci potvrzení lékaře.
Student/ka se osobně dostaví k vykonání zkoušky a svou znalost teorie z jednotlivých oblastí předmětu prezentuje v propojení se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a předchozího studia.
Kritéria hodnocení zkoušky:
91 - 100 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení samostatně prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje hluboké porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií, hovoří gramaticky správně
- argumentace a sdělení plně odpovídá konkrétnímu tématu, je plynulé, dostatečně obsahově vyčerpávající a strukturované
- sdělení je bez odborných chyb a nedostatků
- ve svém sdělení se obsahově vrací k tématu, své myšlenky a poznatky doplňuje
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka propojí téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
81 - 90 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení samostatně prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií, sdělení je bez odborných chyb a nedostatků
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, své myšlenky a poznatky student/ka doplňuje, popř. sama opravuje
- k naplnění tématu potřebuje minimální pomoc vyučujícího
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka dokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
71 - 80 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje pouze omezené porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, ale vyskytují se v něm drobné odborné chyby a nedostatky
- k naplnění tématu potřebuje student/ka minimální pomoc zkoušejícího pomocí jedné či dvou návodných otázek
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka dokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
61 - 70 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje pouze omezené porozumění tématu, vyjadřuje se nepřesnou odbornou pedagogickou terminologií
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, ale vyskytují se v něm odborné chyby a nedostatky, na podporu svých argumentů student/ka uvádí omezené množství důkazů
- sdělení je v kontextu tématu, není zcela myšlenkově propojené a logicky provázané, zkoušející k naplnění tématu musí zadat více než dvě návodné otázky
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka obtížně propojuje téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia
51 - 60 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje jen dílčí myšlenky a poznatky, prokazuje pouze povrchové porozumění tématu
- argumentace není zcela jasná a dostatečně promyšlená, sdělení je v kontextu tématu,
- sdělení je v kontextu tématu, argumentace není zcela jasná a dostatečně promyšlená
- k naplnění tématu student/ka potřebuje značnou pomoc ze strany zkoušejícího a sled návodných otázek
- ve sdělení se často vyskytují odborné chyby, nepřesnosti a nedostatky, prezentace poznatků a úvah je nelogická a je obtížné jim porozumět
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka velmi obtížně propojuje téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia, neuvádí dostatek důkazů k podpoře svých argumentů
50 a méně
- v průběhu zkoušení student/ka nedokáže prezentovat myšlenky, poznatky, úvahy a argumenty vztahující se k tématu
- prokazuje nedostatky v porozumění tématu a neuvádí žádnou argumentaci
- prezentace poznatků a úvah je nesouvislá, bez logické návaznosti, uvádí množství nepřesných a irelevantních tvrzení
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka nedokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe ani s vědomostmi z předchozího studia
|
Obsah
|
1.Charakteristika rozvoje dítěte raného věku v závislosti na jeho vývoji.
2.Potřeby dítěte raného věku.
3.Vývoj poznávacích procesů dětí do tří let.
4.Rozvíjení pohybových a manipulačních dovedností dítěte raného věku.
5.Sociální interakce dítěte raného věku.
6.Citová výchova dítěte raného věku a její význam.
7.Rozvíjení dítěte do 3 let v rodině výchovnými a vzdělávacími podněty.
8.Institucionální péče a další formy péče o nejmenší děti.
9.Raná péče o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami.
10.Vzdělávání dítěte mladšího tří let v současné MŠ, podmínky vzdělávání, legislativa.
11.Rozvíjení dítěte raného věku prostřednictvím herních činností.
12.Rozvíjení sluchového vnímání a jazykových schopností a dovedností dětí raného věku.
13.Profesní příprava pedagogických pracovníků zaměřená na výchovu a vzdělávání dětí raného a preprimárního věku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání-od jara do léta. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7496-316-2.
-
Základní:
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání-od podzimu do zimy. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
-
Základní:
SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5795-7.
-
Základní:
BURKOVIČOVÁ, Radmila. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 80-7368-239-7.
-
Základní:
HENDRYCHOVÁ, Simona. Úvod do problematiky rozvíjení dítěte do tří let. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-452-8.
-
Rozšiřující:
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
-
Rozšiřující:
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1137-0.
-
Rozšiřující:
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Rozšiřující:
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
-
Rozšiřující:
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
-
Doporučená:
MIŠURCOVÁ, Věra, FIŠER, Jiří a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. ISBN cnb000047131.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-05-9.
-
Doporučená:
BĚHOUNKOVÁ, Leona, HAVRDOVÁ, Egle a Zora SYSLOVÁ. Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte. Metodická příručka. Centrum pro veřejnou politiku, 2011. ISBN 978-80-260-0641-1.
-
Doporučená:
EACEA P9, Eurydice. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Eurydice, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Samostudium
|
30
|
Studium pramenů
|
20
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v problematice týkající se pedagogiky raného věku, získá základní teoretické poznatky o rozvoji dítěte od narození do tří let. Teoreticky si osvojí problematiku rodinné výchovy dítěte od narození do tří let, zná možnosti institucionální výchovy dítěte od narození do tří let, vzdělávání a péče o dítě raného věku před nástupem do mateřské školy. Obeznámí se s problematikou rané péče v ČR. Zná podmínky vztahující se ke vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole, orientuje se v aktuálně platné legislativě vztahující se dané problematice. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Na základě nastudované problematiky se student dokáže aktivně zapojit do diskuze, prokáže znalosti v odborné terminologii. Získané znalosti je schopen následně uplatnit v pedagogické praxi. Dokáže vyjmenovat a charakterizovat etapy ve vývoji jednotlivých složek smyslového vnímání a pohybového vývoje. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|