Browse IS/STAG - Portál OSU

Skip to page content
Website OSU
Portal title page OSU
Anonymous user Login Česky
Browse IS/STAG
Login Česky
  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
Vítejte
Browse IS/STAG
Information for applicantsElectronic applicationECTS arrivals
Alumni Club
University portal

1st level navigation

  • Vítejte
  • Browse IS/STAG
  • Applicant
  • Graduate
  • University portal
User disconnected from the portal due to long time of inactivity.
Please, click this link to log back in
(sessions are disconnected after 240 minutes of inactivity. Note that mobile devices may get disconnected even sooner).

Browse IS/STAG (S025)

Help

Main menu for Browse IS/STAG

  • Programmes and specializations.
  • Courses, selected item
  • Departments
  • Lecturers
  • Students
  • Examination dates
  • Timetable events
  • Theses
  • Pre-regist. study groups
  • Rooms
  • Rooms – all year
  • Free rooms – Semester
  • Free rooms – Year
  • Capstone project
  • Times overlap
  •  
  • Title page
  • Calendar
  • Help

Search for a  Course

Print/export:  Bookmark this link in your browser so that you may quickly load this IS/STAG page in the future.

Courses found, count: 1

Search result paging

Found 1 records Export to xls
  Abbreviation unit / Course abbreviation Title Variant
Item shown in detail - course KPA/7ARDA  KPA / 7ARDA Child Development up to the Age of 3 Show course Child Development up to the Age of 3 2023/2024

Course info KPA / 7ARDA : Course description

  • Course description , selected item
  • Study programmes, wherein the course is included
  • List of students course
  • Timetable course
  • Examination datesexaminations course
  • Timetable events course
  • Permissions for Course
Department/Unit / Abbreviation KPA / 7ARDA Academic Year 2023/2024
Academic Year 2023/2024
Title Child Development up to the Age of 3 Form of course completion Exam
Form of course completion Exam
Accredited / Credits Yes, 4 Cred. Type of completion Combined
Type of completion Combined
Time requirements seminar 2 [Hours/Week] Course credit prior to examination No
Course credit prior to examination No
Automatic acceptance of credit before examination No
Included in study average YES
Language of instruction Czech
Occ/max Status A Status A Status B Status B Status C Status C Automatic acceptance of credit before examination No
Summer semester 0 / - 0 / - 0 / - Included in study average YES
Winter semester 0 / - 0 / - 0 / - Repeated registration NO
Repeated registration NO
Timetable Yes Semester taught Winter semester
Semester taught Winter semester
Minimum (B + C) students not determined Optional course Yes
Optional course Yes
Language of instruction Czech Internship duration 0
No. of hours of on-premise lessons Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Periodicity every year
Specification periodicity Fundamental theoretical course Yes
Fundamental course No
Fundamental theoretical course Yes
Evaluation scale A|B|C|D|E|F
Substituted course None
Preclusive courses N/A
Prerequisite courses N/A
Informally recommended courses N/A
Courses depending on this Course N/A
Histogram of students' grades over the years: Graphic PNG ,  XLS
Course objectives:
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a vzdělávání dítěte raného věku, s charakteristickými znaky vývoje dítěte od narození do tří let, s možnostmi rozvíjení nejmenších dětí v jednotlivých oblastech vývoje, s výchovou dětí v rodinném prostředí, s problematikou institucionálního vzdělávání a péče o dítě do tří let, včetně legislativního vymezení dané problematiky. Seznámit studenty s aktuální problematikou vzdělávání dětí mladších tří let v současné mateřské škole a s profesní přípravou pedagogických pracovníků zaměřenou na výchovu a vzdělávání dětí raného a preprimárního věku.

Requirements on student
Povinná pravidelná účast v semináři. V případě nemoci potvrzení lékaře.
Student/ka se osobně dostaví k vykonání zkoušky a svou znalost teorie z jednotlivých oblastí předmětu prezentuje v propojení se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a předchozího studia.


Kritéria hodnocení zkoušky:
91 - 100 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení samostatně prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje hluboké porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií, hovoří gramaticky správně
- argumentace a sdělení plně odpovídá konkrétnímu tématu, je plynulé, dostatečně obsahově vyčerpávající a strukturované
- sdělení je bez odborných chyb a nedostatků
- ve svém sdělení se obsahově vrací k tématu, své myšlenky a poznatky doplňuje
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka propojí téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia

81 - 90 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení samostatně prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií, sdělení je bez odborných chyb a nedostatků
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, své myšlenky a poznatky student/ka doplňuje, popř. sama opravuje
- k naplnění tématu potřebuje minimální pomoc vyučujícího
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka dokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia

71 - 80 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje pouze omezené porozumění tématu, vyjadřuje se odbornou pedagogickou terminologií
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, ale vyskytují se v něm drobné odborné chyby a nedostatky
- k naplnění tématu potřebuje student/ka minimální pomoc zkoušejícího pomocí jedné či dvou návodných otázek
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka dokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia

61 - 70 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje své myšlenky a poznatky a prokazuje pouze omezené porozumění tématu, vyjadřuje se nepřesnou odbornou pedagogickou terminologií
- argumentace a sdělení odpovídá konkrétnímu tématu, ale vyskytují se v něm odborné chyby a nedostatky, na podporu svých argumentů student/ka uvádí omezené množství důkazů
- sdělení je v kontextu tématu, není zcela myšlenkově propojené a logicky provázané, zkoušející k naplnění tématu musí zadat více než dvě návodné otázky
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka obtížně propojuje téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia

51 - 60 bodů
- student/ka v průběhu zkoušení prezentuje jen dílčí myšlenky a poznatky, prokazuje pouze povrchové porozumění tématu
- argumentace není zcela jasná a dostatečně promyšlená, sdělení je v kontextu tématu,
- sdělení je v kontextu tématu, argumentace není zcela jasná a dostatečně promyšlená
- k naplnění tématu student/ka potřebuje značnou pomoc ze strany zkoušejícího a sled návodných otázek
- ve sdělení se často vyskytují odborné chyby, nepřesnosti a nedostatky, prezentace poznatků a úvah je nelogická a je obtížné jim porozumět
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka velmi obtížně propojuje téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe a s vědomostmi z předchozího studia, neuvádí dostatek důkazů k podpoře svých argumentů

50 a méně
- v průběhu zkoušení student/ka nedokáže prezentovat myšlenky, poznatky, úvahy a argumenty vztahující se k tématu
- prokazuje nedostatky v porozumění tématu a neuvádí žádnou argumentaci
- prezentace poznatků a úvah je nesouvislá, bez logické návaznosti, uvádí množství nepřesných a irelevantních tvrzení
- v průběhu diskuse se zkoušejícím student/ka nedokáže propojit téma se získanými zkušenostmi z pedagogické praxe ani s vědomostmi z předchozího studia


Content
1.Charakteristika rozvoje dítěte raného věku v závislosti na jeho vývoji.
2.Potřeby dítěte raného věku.
3.Vývoj poznávacích procesů dětí do tří let.
4.Rozvíjení pohybových a manipulačních dovedností dítěte raného věku.
5.Sociální interakce dítěte raného věku.
6.Citová výchova dítěte raného věku a její význam.
7.Rozvíjení dítěte do 3 let v rodině výchovnými a vzdělávacími podněty.
8.Institucionální péče a další formy péče o nejmenší děti.
9.Raná péče o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami.
10.Vzdělávání dítěte mladšího tří let v současné MŠ, podmínky vzdělávání, legislativa.
11.Rozvíjení dítěte raného věku prostřednictvím herních činností.
12.Rozvíjení sluchového vnímání a jazykových schopností a dovedností dětí raného věku.
13.Profesní příprava pedagogických pracovníků zaměřená na výchovu a vzdělávání dětí raného a preprimárního věku.


Activities
Fields of study
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.

Guarantors and lecturers
  • Guarantors: Mgr. Simona Hendrychová, PhD. (100%), 
  • Seminar lecturer: Mgr. Simona Hendrychová, PhD. (100%), 
Literature
  • Basic: KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání-od jara do léta. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7496-316-2.
  • Basic: KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání-od podzimu do zimy. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
  • Basic: SYSLOVÁ, Zora, BORKOVCOVÁ, Irena a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-5795-7.
  • Basic: BURKOVIČOVÁ, Radmila. Přípravné vzdělávání učitelů mateřských škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 80-7368-239-7.
  • Basic: HENDRYCHOVÁ, Simona. Úvod do problematiky rozvíjení dítěte do tří let. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-452-8.
  • Extending: KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
  • Extending: SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Hra ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1137-0.
  • Extending: ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • Extending: ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
  • Extending: HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
  • Recommended: MIŠURCOVÁ, Věra, FIŠER, Jiří a Viktor FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989. ISBN cnb000047131.
  • Recommended: MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
  • Recommended: MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-05-9.
  • Recommended: BĚHOUNKOVÁ, Leona, HAVRDOVÁ, Egle a Zora SYSLOVÁ. Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte. Metodická příručka. Centrum pro veřejnou politiku, 2011. ISBN 978-80-260-0641-1.
  • Recommended: EACEA P9, Eurydice. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Brusel: Eurydice, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.
  • On-line library catalogues
Time requirements
All forms of study
Activities Time requirements for activity [h]
Consultation of work with the teacher/tutor (incl. electronic) 10
Being present in classes 26
Preparation for an exam 40
Self-tutoring 30
Source stuying 20
Total 126

Prerequisites

Learning outcomes

Knowledge - knowledge resulting from the course:
Student se orientuje v problematice týkající se pedagogiky raného věku, získá základní teoretické poznatky o rozvoji dítěte od narození do tří let. Teoreticky si osvojí problematiku rodinné výchovy dítěte od narození do tří let, zná možnosti institucionální výchovy dítěte od narození do tří let, vzdělávání a péče o dítě raného věku před nástupem do mateřské školy. Obeznámí se s problematikou rané péče v ČR. Zná podmínky vztahující se ke vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole, orientuje se v aktuálně platné legislativě vztahující se dané problematice.
Skills - skills resulting from the course:
Na základě nastudované problematiky se student dokáže aktivně zapojit do diskuze, prokáže znalosti v odborné terminologii. Získané znalosti je schopen následně uplatnit v pedagogické praxi. Dokáže vyjmenovat a charakterizovat etapy ve vývoji jednotlivých složek smyslového vnímání a pohybového vývoje.

Assessment methods

Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means:
IC11 - Activity in lessons (in discussion, group work, etc.)
IC6 - Oral examiantion
IC17 - Oral self-reflection

Teaching methods

Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge:
A1 - Lecture
A4 - Interview (asking questions when encoding and repeating the subject matter)
B1 - Discussion
G1 - Group and cooperative learning
G2 - Self-study, controlled study
 

Facilities

  • Counselling and Career Centre
  • Pyramida Centre
  • Halls of Residence
  • University Library
  • University e-shop
  • International Office

Prospective students

  • Why study at the UO
  • E-application
  • Study Degree Programme
  • Study Exchange Programme
  • Study PhD Programme
  • How to Apply
  • Contacts for admissions

Students

  • Academic Calendar
  • University ID Cards
  • Students with special needs
  • Student documents and regulations

Alumni

  • Alumni Registration
  • Alumni Portal
  • Alumni Photogallery

Student App

  • For Android
  • For iOS